dc.contributor.author | Przybyłok, Arkadiusz | |
dc.date.accessioned | 2014-10-27T13:02:14Z | |
dc.date.available | 2014-10-27T13:02:14Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0208-6034 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/5628 | |
dc.description.abstract | W przeciągu XV w. i w początkach wieku XVI pawężnicy stanowili mur chroniący
oddziały strzelcze, będąc tym samym grupą najbardziej narażoną i w domyśle
elitarną. Przerwanie ich linii w wielu wypadkach było zapewne początkiem końca
oddziału. Stąd też można przypuszczać, iż na pawężnikach wywierano szczególną
presję związaną z jakością noszonego przez nich uzbrojenia. W badaniach
nad zbrojami pawężników pomocne są szczególnie źródła pisane. Korzystając
z materiału zebranego przez T. Grabarczyka oraz A. Bołdyrewa, można podsumować
statystycznie używane przez nich uzbrojenie. Pośród 1776 pawężników
o określonym uzbrojeniu, 576 (32,4%) miało hełmy. W następnej kolejności należy
wymienić 487 osób z myszką lub parą myszek, 250 walczących miało zaś
szynkę/szynki, czyli osłonę nogi. Jedynie 35 zaciężnych chroniły rękawice płytowe,
ośmiu napierśnik, pięciu obojczyk, trzech kirys i dwóch kolczugi. Liczba żołnierzy
niechronionych oscyluje w granicach 30%.
Wiedzę o uzbrojeniu pawężników warto również poszerzyć o ikonografię:
malowidła ścienne z kościoła św. Wawrzyńca ze Strzelnik, poliptyk z kościoła
Joannitów ze Stargardu, Poliptyk Legnicki, Pasję z toruńskiego kościoła św. Jakuba.
We wszystkich przypadkach pawężnicy mają pełne zbroje płytowe. Na obrazie
Oblężenie Malborka z Dworu Artusa w Gdańsku zauważyć można około 25
pawężników, z których tylko jeden nagi nie ma hełmu. W 11 przypadkach hełmowi
towarzyszy podbródek lub obojczyk, w 14 ochrona tułowia, a w 12 – płytowe
osłony nóg. 14 z walczących ma również pełne osłony rąk. Baltazar Behem w swoim
Kodeksie przedstawił dwóch pawężników w saladach. Szyję jednej z postaci
ochrania kołnierz wykonany z kolczugi, w drugim przypadku jedynie tekstylny
kaptur. Korpusy obu żołnierzy chronią napierśniki, ręce zaś – pełne naręczaki
i rękawice. Na pochodzącym z 1. poł. XVI w. obrazie Bitwa pod Orszą widzimy maszerujące
dwie grupy pawężników. Masa postaci i rozmiar tarcz utrudnia rozpoznanie
uzbrojenia ochronnego, w związku z czym powiedzieć można jedynie, że
najprawdopodobniej wszyscy oni noszą na głowach hełmy, a na ramionach obojczyki.
Można jedynie przypuszczać, iż ówcześni artyści nie brali udziału w walkach,
nie znali w pełni realiów pola bitwy. Obraz pawężnika nie musiał być w pełni
wiarygodnym oddaniem jakiejś postaci, a ideą. Stąd, jako znacząca formacja,
najczęściej byli zakuci w stal niczym elita rycerstwa. | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.subject | pavisemen armour | pl_PL |
dc.subject | Late Middle Ages | pl_PL |
dc.subject | iconography | pl_PL |
dc.subject | written sources | pl_PL |
dc.subject | zbroja pawężnicza | pl_PL |
dc.subject | późne średniowiecze | pl_PL |
dc.subject | ikonografia | pl_PL |
dc.subject | źródła pisane | pl_PL |
dc.title | Pavisemen armour. Iconography vs. written sources | pl_PL |
dc.title.alternative | Zbroja pawężników. Ikonografia a źródła pisane | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 261-269 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | mgr Arkadiusz Przybyłok - Institute of Archaeology University of Lodz | pl_PL |
dc.references | Adamczewski M.
(1989) Uzbrojenie zaciężnych rot pieszych Wojska Polskiego (1471–1500), „Rocznik
Łódzki”, R. 39, pp. 249–257. | |
dc.references | Ameisenowa Z.
(1961) Kodeks Baltazara Behema, Warszawa. | |
dc.references | Białostocki J.
(1955) Zagadka „Bitwy pod Orszą”, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 1, pp. 80–98. | |
dc.references | Bołdyrew A.
(2011a) Pawęże w wojsku polskim w pierwszej połowie XVI w. (w świetle rejestrów popisowych
piechoty zaciężnej), [in:] Non Sensistis Gladios. Studia ofiarowane Marianowi
Głoskowi w 70. rocznicę urodzin, eds. O. Ławrynowicz, J. Maik, P.A. Nowakowski,
Łódź, pp. 65–78. | |
dc.references | Denkstein V.
(1965) Pavézy českého typu, t. III, „Sborník Národního muzea v Praze”, řada A 19, Praha. | |
dc.references | Grabarczyk T.
(2000) Piechota zaciężna Królestwa Polskiego w XV wieku, Łódź. | |
dc.references | Kodeks...
(2000) Miniatury z Kodeksu Baltazara Behema, Kraków. | |
dc.references | Kopania K.
(2008) Duchowa wędrówka po Jerozolimie. Obraz pasyjny z kościoła św. Jakuba w Toruniu,
„Biuletyn Historii Sztuki”, Vol. 70/1–2, pp. 91–112. | |
dc.references | Labuda A.S.
(1979) Malarstwo tablicowe w Gdańsku w 2 poł. XV w., Warszawa. | |
dc.references | Machiavelli N.
(2008) O sztuce wojny, Warszawa. | |
dc.references | Malarstwo...
(2004) Malarstwo gotyckie w Polsce, Vol. 2, eds. A.S. Labuda, K. Secomska, Warszawa. | |
dc.references | Gotyckie malarstwo...
(1984) Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce, ed. A. Karłowska-Kamzowa, Poznań. | |
dc.references | Nowakowski A.
(1990) Uzbrojenie ochronne, [in:] Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej 1350–1450,
ed. A. Nadolski, Łódź. | |
dc.references | Nicolle D.
(1995) Italian Medieval Armies 1300–1500, London. | |
dc.references | Szymczak J.
(1989) Produkcja i koszty uzbrojenia rycerskiego w Polsce XIII–XV w., Łódź. | |
dc.references | Kutrzeba S.
(1937) Polskie ustawy i artykuły wojskowe od XV do XVIII wieku, ed. S. Kutrzeba, Kraków. | |
dc.references | Wagner E., Drobná Z., Durdik J.
(1960) Tracht, Wehr und Waffen des Späten Mittelalters (1350–1450), Praha. | |
dc.references | Wasiak W.
(2009) Gotyckie malarstwo ścienne z kościoła św. Wawrzyńca w Strzelnikach, woj. opolskie
jako źródło do historii uzbrojenia, Vol. 1–2, Łódź, typescript in Institute of
Archeology University of Lodz. | |
dc.references | Żygulski Z. jun.
(1978) Średniowieczna zbroja szydercza, [in:] Sztuka i ideologia XV wieku, ed. P. Skubiszewski,
pp. 597–607. | |
dc.contributor.authorEmail | arkadiuszprzybylok@gmail.com | |