Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrzybyłok, Arkadiusz
dc.date.accessioned2014-10-27T13:02:14Z
dc.date.available2014-10-27T13:02:14Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.issn0208-6034
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/5628
dc.description.abstractW przeciągu XV w. i w początkach wieku XVI pawężnicy stanowili mur chroniący oddziały strzelcze, będąc tym samym grupą najbardziej narażoną i w domyśle elitarną. Przerwanie ich linii w wielu wypadkach było zapewne początkiem końca oddziału. Stąd też można przypuszczać, iż na pawężnikach wywierano szczególną presję związaną z jakością noszonego przez nich uzbrojenia. W badaniach nad zbrojami pawężników pomocne są szczególnie źródła pisane. Korzystając z materiału zebranego przez T. Grabarczyka oraz A. Bołdyrewa, można podsumować statystycznie używane przez nich uzbrojenie. Pośród 1776 pawężników o określonym uzbrojeniu, 576 (32,4%) miało hełmy. W następnej kolejności należy wymienić 487 osób z myszką lub parą myszek, 250 walczących miało zaś szynkę/szynki, czyli osłonę nogi. Jedynie 35 zaciężnych chroniły rękawice płytowe, ośmiu napierśnik, pięciu obojczyk, trzech kirys i dwóch kolczugi. Liczba żołnierzy niechronionych oscyluje w granicach 30%. Wiedzę o uzbrojeniu pawężników warto również poszerzyć o ikonografię: malowidła ścienne z kościoła św. Wawrzyńca ze Strzelnik, poliptyk z kościoła Joannitów ze Stargardu, Poliptyk Legnicki, Pasję z toruńskiego kościoła św. Jakuba. We wszystkich przypadkach pawężnicy mają pełne zbroje płytowe. Na obrazie Oblężenie Malborka z Dworu Artusa w Gdańsku zauważyć można około 25 pawężników, z których tylko jeden nagi nie ma hełmu. W 11 przypadkach hełmowi towarzyszy podbródek lub obojczyk, w 14 ochrona tułowia, a w 12 – płytowe osłony nóg. 14 z walczących ma również pełne osłony rąk. Baltazar Behem w swoim Kodeksie przedstawił dwóch pawężników w saladach. Szyję jednej z postaci ochrania kołnierz wykonany z kolczugi, w drugim przypadku jedynie tekstylny kaptur. Korpusy obu żołnierzy chronią napierśniki, ręce zaś – pełne naręczaki i rękawice. Na pochodzącym z 1. poł. XVI w. obrazie Bitwa pod Orszą widzimy maszerujące dwie grupy pawężników. Masa postaci i rozmiar tarcz utrudnia rozpoznanie uzbrojenia ochronnego, w związku z czym powiedzieć można jedynie, że najprawdopodobniej wszyscy oni noszą na głowach hełmy, a na ramionach obojczyki. Można jedynie przypuszczać, iż ówcześni artyści nie brali udziału w walkach, nie znali w pełni realiów pola bitwy. Obraz pawężnika nie musiał być w pełni wiarygodnym oddaniem jakiejś postaci, a ideą. Stąd, jako znacząca formacja, najczęściej byli zakuci w stal niczym elita rycerstwa.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.subjectpavisemen armourpl_PL
dc.subjectLate Middle Agespl_PL
dc.subjecticonographypl_PL
dc.subjectwritten sourcespl_PL
dc.subjectzbroja pawężniczapl_PL
dc.subjectpóźne średniowieczepl_PL
dc.subjectikonografiapl_PL
dc.subjectźródła pisanepl_PL
dc.titlePavisemen armour. Iconography vs. written sourcespl_PL
dc.title.alternativeZbroja pawężników. Ikonografia a źródła pisanepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number261-269pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationmgr Arkadiusz Przybyłok - Institute of Archaeology University of Lodzpl_PL
dc.referencesAdamczewski M. (1989) Uzbrojenie zaciężnych rot pieszych Wojska Polskiego (1471–1500), „Rocznik Łódzki”, R. 39, pp. 249–257.
dc.referencesAmeisenowa Z. (1961) Kodeks Baltazara Behema, Warszawa.
dc.referencesBiałostocki J. (1955) Zagadka „Bitwy pod Orszą”, „Biuletyn Historii Sztuki”, t. 1, pp. 80–98.
dc.referencesBołdyrew A. (2011a) Pawęże w wojsku polskim w pierwszej połowie XVI w. (w świetle rejestrów popisowych piechoty zaciężnej), [in:] Non Sensistis Gladios. Studia ofiarowane Marianowi Głoskowi w 70. rocznicę urodzin, eds. O. Ławrynowicz, J. Maik, P.A. Nowakowski, Łódź, pp. 65–78.
dc.referencesDenkstein V. (1965) Pavézy českého typu, t. III, „Sborník Národního muzea v Praze”, řada A 19, Praha.
dc.referencesGrabarczyk T. (2000) Piechota zaciężna Królestwa Polskiego w XV wieku, Łódź.
dc.referencesKodeks... (2000) Miniatury z Kodeksu Baltazara Behema, Kraków.
dc.referencesKopania K. (2008) Duchowa wędrówka po Jerozolimie. Obraz pasyjny z kościoła św. Jakuba w Toruniu, „Biuletyn Historii Sztuki”, Vol. 70/1–2, pp. 91–112.
dc.referencesLabuda A.S. (1979) Malarstwo tablicowe w Gdańsku w 2 poł. XV w., Warszawa.
dc.referencesMachiavelli N. (2008) O sztuce wojny, Warszawa.
dc.referencesMalarstwo... (2004) Malarstwo gotyckie w Polsce, Vol. 2, eds. A.S. Labuda, K. Secomska, Warszawa.
dc.referencesGotyckie malarstwo... (1984) Gotyckie malarstwo ścienne w Polsce, ed. A. Karłowska-Kamzowa, Poznań.
dc.referencesNowakowski A. (1990) Uzbrojenie ochronne, [in:] Uzbrojenie w Polsce średniowiecznej 1350–1450, ed. A. Nadolski, Łódź.
dc.referencesNicolle D. (1995) Italian Medieval Armies 1300–1500, London.
dc.referencesSzymczak J. (1989) Produkcja i koszty uzbrojenia rycerskiego w Polsce XIII–XV w., Łódź.
dc.referencesKutrzeba S. (1937) Polskie ustawy i artykuły wojskowe od XV do XVIII wieku, ed. S. Kutrzeba, Kraków.
dc.referencesWagner E., Drobná Z., Durdik J. (1960) Tracht, Wehr und Waffen des Späten Mittelalters (1350–1450), Praha.
dc.referencesWasiak W. (2009) Gotyckie malarstwo ścienne z kościoła św. Wawrzyńca w Strzelnikach, woj. opolskie jako źródło do historii uzbrojenia, Vol. 1–2, Łódź, typescript in Institute of Archeology University of Lodz.
dc.referencesŻygulski Z. jun. (1978) Średniowieczna zbroja szydercza, [in:] Sztuka i ideologia XV wieku, ed. P. Skubiszewski, pp. 597–607.
dc.contributor.authorEmailarkadiuszprzybylok@gmail.com


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord