dc.contributor.author | Śliwerski, Bogusław | |
dc.date.accessioned | 2025-07-08T14:21:22Z | |
dc.date.available | 2025-07-08T14:21:22Z | |
dc.date.issued | 2025-07-03 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/55891 | |
dc.description.abstract | The article addresses the issue of the evolution of the status of pedagogy in the Polish context. Historically, the boundaries between general pedagogy and its subdisciplines, such as the theory of education, have become blurred, reflecting changes in research dynamics and socio-political transformations. After 1989, discussions on the identity and methodology of general pedagogy were replaced by broader debates on the identity of pedagogy as a discipline. The article highlights the challenges in analyzing contemporary and historical literature on general pedagogy, particularly in the context of hidden ideological influences or undisclosed worldviews of authors. General pedagogy, as a foundation for empirical and theoretical research, is aimed at understanding education. This knowledge contributes to identifying the relationship between scientific and everyday conceptualizations of education, especially in the context of systemic transformation and cultural changes. It thus calls for the revision and enhancement of the framework of general pedagogy to address contemporary challenges and developmental barriers effectively. | en |
dc.description.abstract | Artykuł celuje w zagadnienie ewolucji statusu pedagogiki w kontekście polskim. Historycznie granice między pedagogiką ogólną a subdyscyplinami, takimi jak teoria wychowania, uległy zatarciu, co odzwierciedla zmiany w dynamice badań oraz transformacje społeczno-polityczne. Po 1989 roku dyskusje na temat tożsamości i metodologii pedagogiki ogólnej ustąpiły miejsca szerszym debatom o tożsamości pedagogiki jako dyscypliny. W artykule podkreślono trudności w analizie współczesnej i historycznej literatury poświęconej zagadnieniu pedagogiki ogólnej, zwłaszcza w kontekście ukrytych wpływów ideologicznych lub nieujawnionych światopoglądów autorów. Pedagogika ogólna, jako podstawa badań empirycznych i teoretycznych, ukierunkowana jest na poznanie wychowania. Wiedza ta przyczynia się do identyfikacji relacji między naukowym a potocznym pojmowaniem wychowania, szczególnie w kontekście transformacji systemowej i zmian kulturowych. Wnosi tym samym postulat rewizji i doskonalenia ram pedagogiki ogólnej, aby sprostać współczesnym wyzwaniom i barierom rozwojowym. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 | |
dc.subject | general pedagogy | en |
dc.subject | educational theory | en |
dc.subject | identity of the discipline | en |
dc.subject | pedagogika ogólna | pl |
dc.subject | teoria wychowania | pl |
dc.subject | tożsamość dyscypliny | pl |
dc.title | On the Evolution and Problems of Defining General Pedagogy in Pedagogical Lexicography | en |
dc.title.alternative | O ewolucji i problemach definiowania pedagogiki ogólnej w leksykografii pedagogicznej | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 136-152 | |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz | en |
dc.identifier.eissn | 2450-4491 | |
dc.references | Balasiewicz A., Błaut R., Chojnacki W. (2014) Słownik pedagogiki pracy i organizacji, Pułtusk–Warszawa, Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, Akademickie Towarzystwo Edukacyjno-Naukowe „Atena”. | en |
dc.references | Bogaj A. (ed.) (2001) Rozwój pedagogiki ogólnej. Inspiracje u ograniczenia kulturowe oraz poznawcze, Warszawa–Kielce, Akademia Świętokrzyska im. Jana Kochanowskiego w Kielcach. | en |
dc.references | Chałas K., Maj A. (ed.) (2016) Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom, Polskie Wydawnictwo Encyklopedyczne. | en |
dc.references | Demel M. (1980) Wychowanie fizyczne (z uwzględnieniem wychowania zdrowotnego) in: Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, B. Suchodolski (ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 583–619. | en |
dc.references | Duraj-Nowakowa K. (1992) Teoria systemów a pedagogika, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP. | en |
dc.references | Duraj-Nowakowa K. (1997) Modelowanie systemowe w pedagogice, Kraków, Wydawnictwo Naukowe WSP. | en |
dc.references | Duraj-Nowakowa K. (2005) Źródła podejść do pedagogiki, Kielce, Świętokrzyska Szkoła Wyższa. | en |
dc.references | Folkierska A. (1983) Pytanie o pedagogikę, Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | en |
dc.references | Gnitecki J. (1989a) Koncepcja pedagogiki ogólnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu. | en |
dc.references | Gnitecki J. (1989b) Zarys pedagogiki ogólnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu. | en |
dc.references | Gnitecki J. (2006) Wprowadzenie do pedagogiki ogólnej, Poznań, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Oddział w Poznaniu. | en |
dc.references | Godlewski M., Krawcewicz S., Wujek T. (eds.) (1976) Pedagogika. Podręcznik akademicki, ed. 4, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Górniewicz J. (1997) Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia, Olsztyn, Wyższa Szkoła Pedagogiczna. | en |
dc.references | Goźlińska E. (1997) Słowniczek Nowych Terminów w Praktyce Szkolnej, Warszawa, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli. | en |
dc.references | Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A. (2015) Leksykon pedagogiki międzykulturowej i etnopedagogiki, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | en |
dc.references | Guziuk-Tkacz M., Siegień-Matyjewicz A. (2016) Leksykon diagnostyki. Psychopedagogika, pedagogika transkulturowa, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | en |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (1989) W poszukiwaniu tożsamości pedagogiki. Świadomość teoretyczno-metodologiczna współczesnej pedagogiki polskiej (geneza i stan), Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy. | en |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (1994) Kryzys pedagogiki, czy kryzys pedagogów? in: Ewolucja tożsamości pedagogiki, H. Kwiatkowska (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, pp. 153–164. | en |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (1996) Zarys historii wychowania (1944–1989). Oświata i pedagogika pomiędzy dwoma kryzysami. Część IV, Kielce, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP Spółka z o.o. | en |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (1997) Tożsamość pedagogiki. Od ortodoksji ku heterogeniczności, Warszawa, Wydawnictwo 69. | en |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (2008) Pedagogika ogólna, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. | en |
dc.references | Hejnicka-Bezwińska T. (ed.) (1995) Tradycja – Teraźniejszość – Nowe wyzwania, Bydgoszcz, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy. | en |
dc.references | Hessen S. (1931) Podstawy pedagogiki. Z rękopisu drugiego wydania oryginału rosyjskiego przełożył i bibliografią polską uzupełnił Adam Zieleńczyk, Warszawa, nakładem „Naszej Księgarni”, Spółki Akcyjnej Związku Nauczycielstwa Polskiego. | en |
dc.references | Jagieła J. (2012) Słownik analizy transakcyjnej, Częstochowa, Akademia im. Jana Długosza w Częstochowie. | en |
dc.references | Jaworska T., Leppert R. (eds.) (1996) Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Karbowniczek J. (ed.) (2014) Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, Warszawa, Instytut Wydawniczy Erica. | en |
dc.references | Karbowniczek J. (2014) Wstęp in: Mały leksykon pedagoga wczesnoszkolnego, J. Karbowniczek (ed.), Warszawa, Instytut Wydawniczy Erica, pp. 3–4. | en |
dc.references | Kierski F. (ed.) (1925) Podręczna Encyklopedja Pedagogiczna, vol. 2, N-Ż: wraz z dodatkiem i dwoma indeksami, Lwów–Warszawa, Książnica Polska Towarzystwa Nauczycieli Szkół Wyższych. | en |
dc.references | Koczniewska-Zagórska L., Nowacki T., Wiatrowski Z. (eds.) (1986) Słownik pedagogiki pracy, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź, Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich, Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk. | en |
dc.references | Kotłowski K. (1964) Podstawowe prawidłowości pedagogiki, Wrocław–Warszawa–Kraków, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | en |
dc.references | Kotłowski K. (1976) Rzecz o wychowaniu patriotycznym, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk, Zakład Narodowy im. Ossolińskich. | en |
dc.references | Krzysztoszek Z. (1968) Pedagogika. Zarys podręcznikowy dla studium nauczycielskiego, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | en |
dc.references | Kukołowicz T., Nowak M. (eds.) (1997) Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Lublin, Katolicki Uniwersytet Lubelski, Wydział Nauk Społecznych. | en |
dc.references | Kulczyński L. (1911) Ogólne zasady pedagogiki. Przedruk artykułu Encyklopedyi Wychowawczej Warszawskiej – z małemi poprawkami, Kraków, nakładem Autora. | en |
dc.references | Kunowski S. (1981) Podstawy współczesnej pedagogiki, Łódź, Wydawnictwo Salezjańskie. | en |
dc.references | Kunowski S. (2000) Problematyka współczesnych systemów wychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Kupisiewicz C. (2012) Z dziejów teorii i praktyki wychowania. Podręcznik akademicki, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Kupisiewicz C., Kupisiewicz M. (2009) Słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Kupisiewicz M. (2013) Słownik pedagogiki specjalnej, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. | en |
dc.references | Kwaśnica R. (1987) Dwie racjonalności. Od filozofii sensu ku pedagogice ogólnej, Wrocław, Instytut Kształcenia Nauczycieli. | en |
dc.references | Kwiatkowska H. (ed.) (1994) Ewolucja tożsamości pedagogiki, Warszawa, Polskie Towarzystwo Pedagogiczne. | en |
dc.references | Lalak D., Pilch T. (eds.) (1999) Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | en |
dc.references | Maciarz A. (2005) Mały leksykon pedagoga specjalnego, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Marek Z., Walulik A. (eds.) (2020) Pedagogika religii, Kraków, Wydawnictwo Akademii Ignatianum w Krakowie. | en |
dc.references | Męczkowska A. (2006) Podmiot i pedagogika. Od oświeceniowej utopii ku pokrytycznej dekonstrukcji, Wrocław, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP we Wrocławiu. | en |
dc.references | Milerski B., Śliwerski B. (2000) Leksykon PWN – Pedagogika, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Muszyński H. (1967) Podstawy wychowania społeczno-moralnego, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | en |
dc.references | Muszyński H. (1977) Zarys teorii wychowania, ed. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Mysłakowski Z. (1935) Pedagogika ogólna in: Encyklopedja wychowania, S. Łempicki, W. Gottlieb, B. Suchodolski, J. Włodarski (eds.), vol. 1, Wychowanie, Warszawa, Wydawnictwo „Naszej Księgarni” Związku Nauczycielstwa Polskiego, pp. 701–785. | en |
dc.references | Mysłakowski Z. (1964) Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności. Studia z filozofii wychowania, Warszawa, Spółdzielnia Wydawniczo-Handlowa „Książka i Wiedza”. | en |
dc.references | Mysłakowski Z. (1970) Proces kształcenia i jego wyznaczniki, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | en |
dc.references | Niesiołowski A. (2017) Zarys pedagogiki ogólnej. Rękopisy z oflagu, J. Kostkiewicz (ed.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | en |
dc.references | Nowacki T. W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B. (2005) Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP. | en |
dc.references | Nowak M. (1999) Podstawy pedagogiki otwartej. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | en |
dc.references | Okoń W. (1975) Słownik pedagogiczny, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Okoń W. (1981) Słownik pedagogiczny, ed. 2, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Okoń W. (1992) Słownik pedagogiczny, ed. 5, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Okoń W. (1996) Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | en |
dc.references | Okoń W. (2004) Nowy słownik pedagogiczny, ed. 4, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | en |
dc.references | Palka S. (1999) Pedagogika w stanie tworzenia, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | en |
dc.references | Palka S. (2003) Pedagogika w stanie tworzenia: kontynuacje, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | en |
dc.references | Palka S. (2018) Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Piotrowski P. (2012) W poszukiwaniu rozumu pedagogicznego. Wybrane zagadnienia metapedagogiki, Olsztyn, Centrum Badań Społecznych UWM, Wydział Nauk Społecznych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. | en |
dc.references | Piotrowski P. (2019) Sytuacja wychowawcza w ujęciu metapedagogicznym. Zarys ontologii wychowania, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. | en |
dc.references | Pluta A. (1996) Pedagogika ogólna jako humanistyczna autorefleksja edukacji i jej kultury. Teoretyczno-metodyczne myśli przewodnie do użytku nauczycieli akademickich i studentów pedagogiki, Częstochowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. | en |
dc.references | Pluta A. (ed.) (1997) Pedagogika ogólna a filozofia nauki. Wybrane problemy poznawcze i konteksty dydaktyczne, Częstochowa, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie. | en |
dc.references | Podoleński S. (1921) Podręcznik pedagogiczny. Wskazówki dla rodziców i wychowawców, Kraków, nakładem Wydawnictwa Księży Jezuitów. | en |
dc.references | Pomykało W. (ed.) (1993) Encyklopedia pedagogiczna, ed. 1, Warszawa, Fundacja Innowacja. | en |
dc.references | Rogowski C. (ed.) (2007) Leksykon pedagogiki religii, Warszawa, Verbinum Wydawnictwo Księży Werbistów. | en |
dc.references | Ryk A. (2012) W poszukiwaniu pedagogicznego Arché. Zarys systemów pedagogicznych, Kraków, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego. | en |
dc.references | Schulz R. (2003) Wykłady z pedagogiki ogólnej, vol. 1. Perspektywy światopoglądowe w wychowaniu, Wydawnictwo Naukowe UMK. | en |
dc.references | Schulz R. (2007) Wykłady z pedagogiki ogólnej, vol. 2. O integralną wizję człowieka i jego rozwoju, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK. | en |
dc.references | Schulz R. (2009) Wykłady z pedagogiki ogólnej, vol. 3. Logos edukacji, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK. | en |
dc.references | Schulz R. (2016) Szkice z pedagogiki ogólnej, Toruń, Wydawnictwo Adam Marszałek. | en |
dc.references | Schulz R. (2018) Edusfera jako holistyczna kategoria pedagogiki ogólnej, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Schulz R. (2020) Całość i struktura jako kategorie systemowego oglądu edukacji, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Seredyński W. (1868) Pedagogia Polska, Lwów, nakładem Karola Wilda w Poznaniu u M. Leigebera. | en |
dc.references | Siegień-Matyjewicz A. J., Guziuk-Tkacz M. (2012) Leksykon terminów metodologicznych. Nauki pedagogiczne i pokrewne, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”. | en |
dc.references | Sośnicki K. (1946) Pedagogika ogólna, Inowrocław, Librarium. | en |
dc.references | Sośnicki K. (1949) Pedagogika ogólna, Toruń, Księgarnia Naukowa T. Szczęsny i S-ka. | en |
dc.references | Suchodolski B. (ed.) (1957) Podstawy pedagogiki, Warszawa, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych. | en |
dc.references | Suchodolski B. (ed.) (1980) Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Szulakiewicz W. (2000) Historia oświaty i wychowania w Polsce 1918–1939. Studium historiograficzne, Toruń, Wydawnictwo Naukowe UMK. | en |
dc.references | Sztobryn S. (2000) Polskie badania nad myślą pedagogiczną w latach 1900–1939 w świetle czasopiśmiennictwa. Ujęcie metahistoryczne, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | en |
dc.references | Śliwerski B. (2009) Współczesna myśl pedagogiczna. Znaczenia. Klasyfikacje. Badania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Śliwerski B. (2010) Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Śliwerski B. (2012) Pedagogika ogólna. Podstawowe prawidłowości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Śliwerski B. (2019) Teorie wychowania in: Pedagogika. Podręcznik akademicki, Z. Kwieciński, B. Śliwerski (eds.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 203–243. | en |
dc.references | Śliwerski B. (2020) Pedagogika holistyczna. Studium z perspektywy metanauk społecznych, Warszawa, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. | en |
dc.references | Śliwerski B. (2024) Meta-theory vs. Meta-theories of Education, Studia z Teorii Wychowania, vol. 15, no. 3(48), pp. 7–25, https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.7883. | en |
dc.references | Witkowski L. (2007a) Edukacja i humanistyka. Nowe (kon)teksty dla nowoczesnych nauczycieli, vol. 2, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych. | en |
dc.references | Witkowski L. (2007b) Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice, vol. 3, Warszawa, Instytut Badań Edukacyjnych. | en |
dc.references | Witkowski L. (2009) Wyzwania autorytetu (przechadzki krytyczne w poszukiwaniu dyskursu dla teorii), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Witkowski L. (2013) Przełom dwoistości w pedagogice polskiej. Historia. Teoria. Krytyka, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Witkowski L. (2018) Humanistyka stosowana. Wirtuozeria, pasje, inicjacje. Profesje społeczne versus ekologia kultury, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | en |
dc.references | Wojciechowski K. (ed.) (1986) Encyklopedia oświaty i kultury dorosłych, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź, Zakład Narodowy imienia Ossolińskich. | en |
dc.references | Wojnar I. (1980) Wychowanie estetyczne in: Pedagogika. Podręcznik dla kandydatów na nauczycieli, B. Suchodolski (ed.), Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, pp. 497–574. | en |
dc.references | Wołoszyn S. (1964) Dzieje wychowania i myśli pedagogicznej w zarysie, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Zarzecki L. (1922) Wstęp do pedagogiki, Lwów–Warszawa, Zjednoczone Zakłady Kartograficzne i Wydawnicze „Książnica-Atlas”. | en |
dc.contributor.authorEmail | boguslawsliwerski@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2450-4491.20.12 | |
dc.relation.volume | 20 | |