Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLewandowska, Karolina
dc.date.accessioned2025-05-16T14:34:11Z
dc.date.available2025-05-16T14:34:11Z
dc.date.issued2025-05-08
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55589
dc.description.abstractThe growing role of influencers in social media and their influence on public opinion has led to the development of fake influencing – a serious problem worth characterizing. The aim of the article is to present the mechanisms and techniques used in the activities of fake influencers; theoretical considerations are supported by an analysis of the case of Natalia Janoszek, accused of such activities. The article answers the following research questions: what mechanisms and techniques are used by fake influencers to build an image in social media? What is the phenomenon of influencing and fake influencing? What mechanisms and techniques are used by fake influencers? Which of these mechanisms and techniques did Natalia Janoszek use? In order to provide answers, the method of analysis and criticism of literature, the method of individual cases and analysis of Internet materials were used.en
dc.description.abstractWzrost roli influencerów w mediach społecznościowych i ich wpływu na opinię publiczną doprowadził do wykształcenia się fake influencingu – poważnego problemu, wartego scharakteryzowania. Celem artykułu jest zaprezentowanie mechanizmów i technik wykorzystywanych w działalności fake influencerów; teoretyczne rozważania poparte są analizą przypadku Natalii Janoszek, oskarżonej o takie właśnie działania. W artykule udzielono odpowiedzi na następujące pytania badawcze: jakie mechanizmy i techniki są wykorzystywane przez fałszywych influencerów do budowania wizerunku w mediach społecznościowych? Na czym polega zjawisko influencingu i fake influencingu? Jakie mechanizmy i techniki są wykorzystywane przez fake influencerów? Które z tych mechanizmów i technik wykorzystała Natalia Janoszek? W celu udzielenia odpowiedzi, wykorzystano metodę analizy i krytyki piśmiennictwa, metodę indywidualnych przypadków oraz analizę materiałów internetowych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;39pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectinfluencingen
dc.subjectfake influencingen
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectmanipulationen
dc.subjectNatalia Janoszeken
dc.subjectinfluencingpl
dc.subjectfake influencingpl
dc.subjectmedia społecznościowepl
dc.subjectmanipulacjapl
dc.subjectNatalia Janoszekpl
dc.titleMechanizmy działania fake influencerów w mediach społecznościowych na przykładzie Natalii Janoszekpl
dc.title.alternativeMechanisms of action of fake influencers in social media on the example of Natalia Janoszeken
dc.typeArticle
dc.page.number37-58
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesAnna Sorokin. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Anna_Sorokinpl
dc.referencesBakker, Diederich (2018). Conceptualising Influencer Marketing. Journal of Emerging Trends in Marketing and Management, 1, 79–87.pl
dc.referencesBarczuk, Aleksandra (2021). Internetowe neologizmy i ich droga do słowników (Bachelor’s Thesis) [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://www.researchgate.net/publication/355916725_INTERNETOWE_NEOLOGIZMY_I_ICH_DROGA_DO_SLOWNIKOW_Bachelor%27s_Thesispl
dc.referencesBatorowska, Hanna, Wasiuta, Olga & Klepka, Rafał (2019). Media jako instrument wpływu informacyjnego i manipulacji społeczeństwem. Kraków: Wydawnictwo LIBRON.pl
dc.referencesBednarz, Ewa (2023). Odpowiedzialność za słowo w czasach mediów społecznościowych. Tutoring Gedanensis, 8 (1), 54–58.pl
dc.referencesBiela, Bogdan (2016). Typy i mechanizmy manipulacji w mediach. Studia Pastoralne, 12, 286–311.pl
dc.referencesBollywood. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Bollywoodpl
dc.referencesBos, Dominik (2023). Telewizja vs Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 16 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=9VUloLIXunU&ab_channel=DominikBospl
dc.referencesBrusik, Tomasz (2023). Natalia Janoszek – fake influencer? W: RysujeFejsbuki.pl [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://rysujefejsbuki.pl/news/natalia-janoszek-fake-influencer/pl
dc.referencesChicken Curry Law. W: IMDB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt7189494/pl
dc.referencesCialdini, Roberto (2011). Zasady wywierania wpływu na ludzi. Moc oddziaływania na ludzi i sytuacje. Gliwice: Helion S.A.pl
dc.referencesCzesław Śliwa. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Czes%C5%82aw_%C5%9Aliwapl
dc.referencesDoda o Janoszek i Stanowskim. W: YouTube [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=5WycvsTWuYQ&ab_channel=Plotek.plpl
dc.referencesGdyby jutra nie było. W: IMDB [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://www.imdb.com/title/tt0347304/?ref_=fn_al_tt_1pl
dc.referencesGlenister, Gordon (2021). Influencer Marketing Strategy: How to Create Successful Influencer Marketing. Londyn: Kogan Page Ltd.pl
dc.referencesGrzesiak, Mateusz (2018). Personal Brand Creation in the Digital Age. Theory, Research and Practice. Warszawa: Palgrave Macmillan.pl
dc.referencesIłowiecki, Maciej (2003). Krzywe zwierciadło. O manipulacji w mediach. Lublin: Wydawnictwo Archidiecezji Lubelskiej GAUDIUM.pl
dc.referencesInfluencer. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 12 listopada 2023 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Influencerpl
dc.referencesJanoszek, Natalia (2017). Za kulisami Bollywood. Gliwice: Wydawnictwo Helion.pl
dc.referencesJohansen, Ida Kristin & Guldvik, Camilla Sveberg (2017). Influencer Marketing and Purchase Intentions. How does influencer marketing affect purchase intentions?, Bergen: Norwegian School of Economics [online]. Pobrano 10 grudnia 2023 r. z: https://openaccess.nhh.no/nhh-xmlui/bitstream/handle/11250/2453218/masterthesis.PDF?sequence=1pl
dc.referencesKto znalazł się w TOP 100 polskich Instagramerów? W: DDOB [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://ddob.com/ranking/instagrampl
dc.referencesLepa, Adam (2000). Pedagogika mass mediów. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.pl
dc.referencesMaciołek, Daria & Poleszak, Dariusz (2014). Wpływ manipulacji medialnej na kształtowanie się tożsamości współczesnej młodzieży. Kultura – Media – Teologia, 19(4), 45–59.pl
dc.referencesMaszkiewicz, Monika (2023). Natalia Janoszek odpowiada STANOWSKIEMU! Pierwszy wywiad Janoszek po aferze. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=_i9I3Zx0fSs&ab_channel=%C5%9AwiatGwiazdpl
dc.referencesMotylewska, Karolina (2023). Qczaj szczerze o programie z Natalią Janoszek: „Jeśli chcemy promować ściemę, super”. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=vP1-bjrqAqQ&ab_channel=JastrzabPostpl
dc.referencesNatalia Janoszek. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 17 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Natalia_Janoszekpl
dc.referencesNatalia Janoszek: Historia i autorzy. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 22 maja 2024 r. z: https://pl.wikipedia.org/w/index.php?title=Natalia_Janoszek&action=historypl
dc.referencesnataliajanoszek. W: Instagram [online]. Pobrano 21 maja 2024 r., z: https://www.instagram.com/nataliajanoszek/pl
dc.referencesRodríguez Domínguez, Ana (2021). Can we trust social media influencers?: Persuasion and manipulation strategies of social media influencers [online]. Pobrano 24 kwietnia 2024 r. z: https://rodin.uca.es/bitstream/handle/10498/25373/Perusasion%20and%20Manipulation%20in%20Social%20Media%20TFG%20-%20Ana%20Rodr%c3%adguez%20Dom%c3%adnguez.pdf?sequence=1&isAllowed=ypl
dc.referencesStanowski, Krzysztof (2023a). Dziennikarskie Zero – jak zmyślić karierę i trafić na szczyt? Natalia Janoszek vs TVN, Polsat i TVP. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=YmxhF52aT3w&ab_channel=Kana%C5%82Sportowypl
dc.referencesStanowski, Krzysztof (2023b). Dziennikarskie Zero: proces z Natalią Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 14 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=m5Qs9PSQeb8&ab_channel=Kana%C5%82Sportowypl
dc.referencesStanowski, Krzysztof (2023c). Bollywoodzkie Zero: Natalia Janoszek. The end. W: YouTube [online]. Pobrano 15 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=oKYBBVQa8NY&ab_channel=Kana%C5%82Sportowypl
dc.referencesVolkoff, Vladimir (1991). Dezinformacja – oręż wojny. Warszawa: Delikon.pl
dc.referencesWjazd na szczyt: Natalia Janoszek. W: YouTube [online]. Pobrano 21 maja 2024 r. z: https://www.youtube.com/watch?v=n2QQx0GCHsc&ab_channel=bielskotvpl
dc.referencesZhou, Liying, Jin, Fei, Wu, Banggang, Chen, Zhi & Wang, Cheng Lu (2023). Do fake followers mitigate influencers’ perceived influencing power on social media platforms? The mere number effect and boundary conditions. Journal of Business Research, 158 [online]. Pobrano 7 lutego 2025 r. z: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0148296322010542pl
dc.referencesZietek, Nathalie (2016). Influencer Marketing – the characteristics and components of Fashion Influencer Marketing. Thesis for One-Year-Master. The Swedish School of Textiles, University of Borås [online]. Pobrano 20 maja 2024 r. z: https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A972106&dswid=-8404pl
dc.contributor.authorEmailkarolina.lewandowska@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.39.02
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0