Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFaryś, Przemysław Krystian
dc.date.accessioned2025-04-17T07:57:54Z
dc.date.available2025-04-17T07:57:54Z
dc.date.issued2024-12-30
dc.identifier.issn2080-8313
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55373
dc.description.abstractThe article is devoted to the Callot Soeurs fashion house. The main research material was a labeled blouse created in this company for the summer season of 1913. The analysis of this blouse, its markings, the use of materials, and in particular the fillet lace – allows us to place it in the context of the development of the international market for the production and trade of exclusive clothing on the eve of World War I. The cut of the blouse documents the changes taking place at that time in simplifying women’s clothing, and the materials used, especially the lace reveal the Parisian brand’s strong attachment to sophisticated and unique designs. The developed lace pattern fits into the then international campaigns promoting fillet lace with compositions referring to both history and the latest decorative achievements. The label is a very important proof of creating brand recognition and opening European manufacturers to foreign markets – including wealthy American customers. This label is also an emblem of trademark protection in international trade, at a time when the best Parisian clothing brands – including Callot Soeurs – were being massively counterfeited.en
dc.description.abstractArtykuł poświęcony jest domowi mody Callot Soeurs. Za główny materiał badawczy posłużyła metkowana bluzka stworzona w tej firmie na sezon lato 1913. Analiza tej bluzki, jej oznaczeń, użytych materiałów, a w szczególności koronki typu filet – pozwala umieścić ją w kontekście rozwoju międzynarodowego rynku produkcji i handlu ekskluzywną odzieżą w przededniu pierwszej wojny światowej. Krój bluzki dokumentuje zachodzące wówczas przemiany w upraszczaniu damskiej odzieży, a użyte materiały oraz koronka zdradzają silne przywiązanie paryskiej marki do wyrafinowanych i nietuzinkowych projektów. Opracowany wzór koronki wpisuje się w ówczesne międzynarodowe kampanie promujące koronki typu filet o kompozycjach nawiązujących zarówno do historii, jak i najnowszych osiągnięć dekoratorskich. Metka zaś to bardzo ważny dowód na kreowanie rozpoznawalności marki oraz otwarcie europejskich wytwórców na zagraniczne rynki zbytu – w tym na amerykańskich zamożnych odbiorców. Metka ta, to również emblemat ochrony znaku towarowego w międzynarodowym obrocie, w czasach gdy masowo zaczynano podrabiać najlepsze paryskie marki odzieżowe – w tym Callot Soeurs.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesStudia z Historii Społeczno-Gospodarczej XIX i XX Wiekupl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectCallot Soeursen
dc.subjectfashion 1913en
dc.subjectlaceen
dc.subjectBallets Russes and fashionen
dc.subjecthaute coutureen
dc.subjecthistory of fashionen
dc.subjectquality of sewingen
dc.subjectParisian fashion housesen
dc.subjectParisian fashion in the United Statesen
dc.subjectCallot Soeurspl
dc.subjectmoda 1913pl
dc.subjectkoronkipl
dc.subjectBalety Rosyjskie i modapl
dc.subjecthaute couturepl
dc.subjecthistoria modypl
dc.subjectjakość szyciapl
dc.subjectparyskie domy modypl
dc.subjectparyska moda w Stanach Zjednoczonychpl
dc.titleDom mody Siostry Callot – bluzka na lato 1913pl
dc.title.alternativeHouse of Callot Soeurs – blouse for summer 1913en
dc.typeArticle
dc.page.number35-60
dc.contributor.authorAffiliationBadacz niezależny, Łódźpl
dc.identifier.eissn2450-6796
dc.referencesBass-Krueger M. (ed.), Fashion, Society and the First World War – International Perspectives, London 2021.pl
dc.referencesBaszkiewicz J., Historia Francji, Wrocław 1999.pl
dc.referencesColeman A. E., The Opulent Era. Fashions of Worth, Doucet and Pingat, Thames and Hudson and The Brooklyn Museum 1989.pl
dc.referencesDąbrowska A., HERSE. Warszawski dom mody, Warszawa 2019.pl
dc.referencesEvans C., The mechanical smile. Modernism nad the first fashion shows in france and america, 1900 – 1929, Yale University Press 2013.pl
dc.referencesFaryś P. K., Damska konfekcja a odzież miarowa – podstawowe różnice i podobieństwa w projektowaniu, wytwarzaniu oraz handlu w drugiej połowie XIX wieku i na początku XX wieku, „TECHNE. Seria Nowa” 2021, nr 7, s. 25–45.pl
dc.referencesFaryś P. K., Konfekcja damska 1800 – 1914. Produkcja – wzornictwo – handel, Warszawa 2019.pl
dc.referencesHaase B., Rasche A., Christoph Drecoll: Rediscovering the Viennese Worth, „Costume” 2019, t. 53, nr 2, s. 186–206.pl
dc.referencesHarris J. (ed.), 5000 years of textiles, The British Museum Press 2010.pl
dc.referencesJeziorny A., Lipp-Symonowicz B., Nauka o włóknie – laboratorium, Łódź 1980.pl
dc.referencesKizwalter T., Historia Powszechna – XIX wiek, Warszawa 2007.pl
dc.referencesSadako T. S., Durland S. K., Fashioning fashion. European dress In detail 1700 – 1915, Los Angeles County Museum of Art. 2010.pl
dc.referencesSaillard O. and Zazzo A., Paris Haute Couture, Paris 2012.pl
dc.referencesSieradzka A., Tysiąc lat ubiorów w Polsce, Warszawa 2003.pl
dc.referencesSzaradowski P., Francja elegancja. Z historii haute couture, Wrocław 2016.pl
dc.referencesWeinberg A. Y., Callot soeurs: Unsung icons of early Twentieth Century, Fashion and Textile Studies: History, Theory, Museum Practice 2015.pl
dc.contributor.authorEmailprzemekfarys@interia.pl
dc.identifier.doi10.18778/2080-8313.27.02
dc.relation.volume27


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0