Development and Promotion as Attractive Benefits: Relationships between Competences and Normative Organisational Commitment
Oglądaj/ Otwórz
Data
2025-03-03Autor
Kowalczyk, Elżbieta
Roszyk-Kowalska, Gabriela
Cedro, Anna
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The article shows hidden, non-obvious mechanisms explaining the role of development and promotion in managing the competences of employees in public institutions which can shape normative organisational commitment (NOC).First, opinions of experts, whose task was to determine the desired level of professional competence of firefighters, were collected. Then, an original self-assessment questionnaire was developed to examine the level of social and managerial competences, as well as professional firefighters’ perception of development and promotion opportunities. Additionally, the Meyer and Allen scale was used to assess organisational commitment. Descriptive statistics were used for basic calculations and the main research used the difference test between means, the classic approach of the Baron and Kenny mediation analysis.The results obtained indicate the important role of a mediator, that is, opportunities for development and promotion which explain the relationship between the social competences of firefighters in executive positions/managerial competences of firefighters in command positions and NOC. This means that higher competences contribute to an increase in NOC, as firefighters can see opportunities for professional development and promotion. Therefore, clear and fair rules in this matter are a prerequisite for building employee–organisation relations. Celem artykułu jest ukazanie ukrytych, nieoczywistych mechanizmów tłumaczących rolę rozwoju i awansu w zarządzaniu kompetencjami pracowników instytucji publicznych, które mogą kształtować normatywne zaangażowanie organizacyjne (NOC).W pierwszej kolejności zebrano opinie ekspertów, których zadaniem było określenie pożądanego poziomu kompetencji zawodowych strażaków. Następnie przygotowano autorski kwestionariusz, badający metodą samooceny poziom kompetencji społecznych i menedżerskich oraz postrzeganie szans na rozwój i awans przez zawodowych strażaków. Ponadto do diagnozy zaangażowania organizacyjnego wykorzystano test Meyera i Allen.Statystyki opisowe były wykorzystane w celu wykonania podstawowych obliczeń, a główną część analiz oparto na testach szacujących różnice między średnimi oraz klasyczne podejście do analizy mediacji Barona i Kenny’ego.Otrzymane rezultaty wskazują na istotną rolę mediatora, tłumaczącego związek pomiędzy kompetencjami społecznymi strażaków zajmujących stanowiska wykonawcze oraz kompetencjami menedżerskimi strażaków na stanowiskach dowódczych a NOC. Oznacza to, że wyższy poziom ww. kompetencji przyczynia się do wzrostu zaangażowania normatywnego za sprawą postrzegania przez strażaków szans na rozwój i awans zawodowy. Jasne i sprawiedliwe zasady w tej materii są zatem warunkiem budowania relacji pracownik–organizacja.
Collections