Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZientarski, Kamil
dc.date.accessioned2025-04-04T11:24:07Z
dc.date.available2025-04-04T11:24:07Z
dc.date.issued2025-02-14
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/55290
dc.description.abstractThe aim of the article is to promote awareness of the issue of dividing corporate income tax among local government units and its current inequity in Poland. A review of the literature reveals that this topic is rarely addressed despite its significance. To address this gap, the article not only presents the factual state of affairs as described in existing literature but also undertakes extensive conceptualization and operationalization, introducing the term “spatial optimization of CIT.”The study employs quantitative research methods following the quantification process. These methods include calculating an original indicator of spatial optimization of CIT, which measures the fairness of the corporate income tax allocation system among LGUs. The research explores four variants of this indicator. The concept of fairness has been operationalized and is presented as the distance from an ideal spatial allocation model of CIT. The study also establishes original criteria to verify the validity of metropolitan area delimitations.The research, conducted for the years 2012–2022, unequivocally demonstrates a high level of unfairness in the current CIT allocation system among LGUs. Interestingly, the spatial optimization indicators across different variants show similar values and trend lines. The results confirm that certain metropolitan areas in Poland enjoy disproportionately high CIT revenues. These metropolitan areas can be grouped into three categories. The first group, characterized by the highest levels of CIT absorption from other regions, includes Warsaw, Poznań, and Katowice. The second group, where the scale of this phenomenon is smaller, includes the Tri-City (Gdańsk, Gdynia, Sopot), Wrocław, Kraków, Łódź, and Lublin. Finally, metropolitan areas such as Rzeszów, Toruń, and Płock are identified as regional absorbers.The study recommends continued research into the injustice of CIT allocation at regional and local levels in Poland. It also suggests exploring alternative solutions regarding delimitations, adopted allocation models, and time periods. Applying the proposed methodology to other potential factors influencing CIT revenue disparities among LGUs would be highly beneficial. Such an approach offers the potential to estimate the level of injustice in analogous tax systems in other countries.This work is the first to comprehensively and systematically address the issue of CIT allocation among LGUs in Poland. It also represents the first attempt to estimate the level of injustice in the CIT allocation system using an original methodology. The study positively verifies the hypothesis that both gross value added per capita and gross value of fixed assets in enterprises per capita can serve as benchmarks in the analysis, as they yield similar results in the spatial optimization indicators.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest upowszechnienie problematyki podziału podatku dochodowego od osób prawnych między samorządy terytorialne oraz jego aktualnej niesprawiedliwości w Polsce. Przegląd literatury wykazuje, iż tematyka ta jest niezwykle rzadko poruszana, mimo jej wielkiej wagi. W związku z tym postanowiono zaprezentować nie tylko stan faktyczny zawarty w literaturze – podjęto się także szerokiej konceptualizacji i operacjonalizacji, chociażby poprzez wyprowadzenie terminu „optymalizacja przestrzenna CIT”.W opracowaniu wykorzystuje się badania ilościowe, po uprzednim przeprowadzeniu kwantyfikacji. Polegają one na obliczaniu autorskiego miernika optymalizacji przestrzennej CIT, który wykazuje poziom sprawiedliwości systemu podziału podatku dochodowego od osób prawnych między jednostki samorządu terytorialnego. Badania te przeprowadza się w czterech wariantach. Pojęcie sprawiedliwości przeszło operacjonalizację i zostało przedstawione jako odległość od wzorca podziału przestrzennego CIT. Przyjęto również autorskie warunki weryfikujące poprawność delimitacji obszarów metropolitalnych.Badania przeprowadzone dla lat 2012–2022 jednoznacznie wykazują bardzo wysoki poziom niesprawiedliwości systemu podziału CIT między samorządy. Co ciekawe, mierniki optymalizacji przestrzennej (MOP) w poszczególnych wariantach mają bardzo podobne wartości i linie trendu. Wyniki zdecydowanie potwierdzają, iż istnieją w Polsce metropolie posiadające ponadnormatywne dochody z tytułu CIT. Można je podzielić na trzy grupy. Do pierwszej, charakteryzującej się największym „zasysaniem” CIT z innych obszarów, zalicza się Warszawę, Poznań i Katowice. Do drugiej, gdzie skala tego procederu jest mniejsza, zaliczono Trójmiasto, Wrocław, Kraków, Łódź i Lublin. Za metropolie „zasysające” tylko regionalnie uznano Rzeszów, Toruń i Płock.Rekomenduje się kontynuowanie badań nad niesprawiedliwością podziału CIT w układach regionalnych i lokalnych w Polsce. Można również weryfikować inne rozwiązania w zakresie przeprowadzonych delimitacji, przyjętych wzorców czy okresów czasowych. Bardzo pożyteczne byłoby też wykorzystanie zaproponowanej metodyki dla innych potencjalnych czynników różnicujących dochody CIT między samorządy terytorialne. Daje to bowiem możliwość oszacowania poziomu niesprawiedliwości analogicznych systemów podatkowych w innych krajach.W niniejszym artykule pierwszy raz przedstawiono w sposób uporządkowany i całościowy problematykę podziału CIT między samorządy terytorialne w Polsce. Jest to także pierwsza próba oszacowania poziomu niesprawiedliwości systemu podziału CIT między JST. Zweryfikowano również pozytywnie hipotezę, iż zarówno wartość dodana brutto per capita, jak i wartość brutto środków trwałych w przedsiębiorstwach per capita mogą być uznane za wzorce w badaniach, gdyż skutkują podobnymi wynikami MOP.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;369en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectCITen
dc.subjectLocal Government Unitsen
dc.subjecttax system fairnessen
dc.subjectspatial optimization of CITen
dc.subjectCITpl
dc.subjectjednostki samorządu terytorialnegopl
dc.subjectsprawiedliwość systemu podatkowegopl
dc.subjectoptymalizacja przestrzenna CITpl
dc.titleNiesprawiedliwość aktualnego podziału CIT między jednostki samorządu terytorialnego w Polscepl
dc.title.alternativeThe Injustice of the Current CIT Allocation System Among Local Government Units in Polanden
dc.typeArticle
dc.page.number19-40
dc.contributor.authorAffiliationWyższa Szkoła Gospodarki i Zarządzania, Wydział Ekonomii w Mielcu, Mielec, Polskapl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBank Danych Lokalnych (b.d.), https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start [dostęp: 15.10.2024].pl
dc.referencesBlaug M. (2000), Teoria ekonomii. Ujęcie retrospektywne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesBlöchliger H., Petzold O. (2009), Finding the Dividing Line Between Tax Sharing and Grants: A Statistical Investigation, „OECD Working Papers on Fiscal Federalism”, nr 10, Paris, https://doi.org/10.1787/5k97b10vvbnw-enpl
dc.referencesBogucka-Felczak M. (2016), Przyczyny uzyskania przez jednostkę samorządu terytorialnego nienależnej kwoty z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych, [w:] R. Krawczyk, A. Borowicz (red.), Aktualne problemy samorządu terytorialnego po 25 latach jego istnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 277–292.pl
dc.referencesBogucka-Felczak M. (2017), Potencjał dochodów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego – wybrane problemy, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, nr 18(2), s. 77–90.pl
dc.referencesDolewka Z. (2021), Gospodarowanie zasobami finansowymi w polskim samorządzie terytorialnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź–Kraków.pl
dc.referencesDomański R. (2014), Organiczny rozwój przestrzeni ekonomicznej w długim okresie. Model procesu rozwojowego, „Studia Komitetu Przestrzennego Zagospodarowania Kraju PAN”, nr 157, s. 64–77.pl
dc.referencesFamulska T., Dziemianowicz R., Biernacki K., Rogowska-Rajda B. (2019), Wydajność fiskalna podatkowych źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.referencesFilipowicz K. (2016), Oddziaływanie efektów grawitacyjnych na wybrane czynniki rozwoju ekonomicznego powiatów województwa dolnośląskiego, „Studia Prawno-Ekonomiczne”, nr 101, s. 223–240.pl
dc.referencesFurman Ł. (2017), Znaczenie udziałów we wpływach w podatkach dochodowych stanowiących dochód budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego w latach 2010–2015, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 485, s. 134–152, https://doi.org/10.15611/pn.2017.485.11pl
dc.referencesGaliński P., Jackowska B. (2023), Determinanty samodzielności finansowej powiatów, „Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician”, nr 68(7), s. 1–24, https://doi.org/10.59139/ws.2023.07.1pl
dc.referencesGeißler R., Hammerschmid G., Raffer Ch. (2019), Local Public Finance in Europe. Country Reports, Bertelsmann Stiftung, Berlin.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2024), Inwestycje i środki trwałe w gospodarce narodowej w latach 2019–2022, Warszawa.pl
dc.referencesGuziejewska B. (2021), A Comparative Approach to Fiscal Illusions: a Synthesis of the Conclusions from a Polish Study in Relation to New Ideas and Empirical Research in Selected Countries, „Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe”, vol. 24(2), s. 7–21, https://doi.org/10.18778/1508-2008.24.09pl
dc.referencesKochański B. (2022), Czy kurtoza mierzy spiczastość rozkładu?, „Wiadomości Statystyczne. The Polish Statistician”, nr 67(11), s. 43–61, https://doi.org/10.5604/01.3001.0016.1039pl
dc.referencesKot S., Jakubowski J., Sokołowski A. (2007), Statystyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa.pl
dc.referencesKotlińska J. (2015), Podział dochodów publicznych między państwo a samorząd terytorialny, „Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy”, nr 8, s. 34–52.pl
dc.referencesKwiatkowski E., Krzętowska A. (2021), Zróżnicowanie rozwoju gospodarczego powiatów województwa mazowieckiego w latach 2010–2019, [w:] A. Stępniak-Kucharska, M. Piekut (red.), Współczesne problemy gospodarcze – gospodarki w czasach kryzysu. Część I, Politechnika Warszawska, Kolegium Nauk Ekonomicznych i Społecznych, Płock, s. 120–139.pl
dc.referencesMalicka L. (2023), Co-moves of Sub-national and Central Government Tax Revenues in European Countries, „Montenegrin Journal of Economics”, nr 19(2), s. 85–95, https://doi.org/10.14254/1800-5845/2023.19-2.7pl
dc.referencesMałecki P., Mazurkiewicz M. (2024), CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., Warszawa.pl
dc.referencesMazurek-Chwiejczak M. (2022), Władztwo podatkowe jednostek samorządu terytorialnego państw UE w obszarze podatków dochodowych, „Optimum. Economic Studies”, nr 109(3), s. 153–166, https://doi.org/10.15290/oes.2022.03.109.11pl
dc.referencesMiszczuk A., Miszczuk M. (2021), Lokalna polityka gospodarcza w Polsce, Wydawnictwo Norbertinum, Lublin.pl
dc.referencesMoreno A. (red.) (2012), Local Government in the Member States of the European Union: A Comparative legal perspective, National Institute of Public Administration, Madrid.pl
dc.referencesOrankiewicz A., Turała M. (2024), Local government autonomy and self-governance – the Polish perspective, „Argumenta Oeconomica”, nr 52(1), s. 71–88, https://doi.org/10.15611/aoe.2024 .1.05pl
dc.referencesParkoła A. (1978), Mierzenie przemian strukturalnych w gospodarce, „Ruch Prawniczy, Socjologiczny i Ekonomiczny”, nr 40(2), s. 131–146.pl
dc.referencesPatrzałek L. (2019), Finanse samorządu regionalnego we wspieraniu rozwoju regionu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.referencesPatrzałek L., Poniatowicz M., Guziejewska B., Kańduła S. (2022), Od rozwoju do erozji finansów samorządu terytorialnego w Polsce, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.referencesPest P. (2014), Wysokość udziałów jednostek samorządu terytorialnego we wpływach z podatków dochodowych, „Przegląd Prawa i Administracji”, nr 97, s. 117–127.pl
dc.referencesPiwowarski R. (2022), Czynniki determinujące występowanie luk podatkowych, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, nr 2(359), s. 34–62, https://doi.org/10.18778/0208-6018.359.03pl
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN (b.d.), hasło: optymalizacja, https://sjp.pwn.pl/slowniki/optymalizacja.html [dostęp: 4.10.2024].pl
dc.referencesSudra P. (2018), Ewolucja kryteriów delimitacji wielkomiejskich układów osadniczych w Polsce, „Przegląd Geograficzny”, nr 90(2), s. 181–208, https://doi.org/10.7163/PrzG.2018.2.1pl
dc.referencesSurówka K. (2017), Adekwatność dochodów JST do zakresu realizowanych zadań a problem ich samodzielności finansowej na przykładzie gmin oraz miast na prawach powiatu, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 485, s. 430–439, https://doi.org/10.15611/pn.2017.485.34pl
dc.referencesSwianiewicz P. (2011), Finanse samorządowe, Wydawnictwo Municipium S.A., Warszawa.pl
dc.referencesSzlęzak-Matusewicz J. (2017), Podatkowa grupa kapitałowa na gruncie podatku od towarów i usług – ryzyko szacowania podstawy opodatkowania, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 87(3), s. 53–65, https://doi.org/10.18276/frfu.2017.87/2-05pl
dc.referencesTrasberg V., Raffer Ch., Moisio A. (2021), Local Government Tax Structure, [w:] R. Geißler, G. Hammerschmid, Ch. Raffer (red.), Local Public Finance. An International Comparative Regulatory Perspective, Springer, Cham, s. 333–355, https://doi.org/10.1007/978-3-030-67466-3pl
dc.referencesUstawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2023 r., poz. 2805).pl
dc.referencesUstawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 1526).pl
dc.referencesUstawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 356).pl
dc.referencesUstawa z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r., poz. 1572).pl
dc.referencesWerner A. (2013), Pojęcie planowania i optymalizacji podatkowej, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów”, nr 126, s. 49–63.pl
dc.referencesWerner A. (2018), Nieustające reformy opodatkowania dochodów osób prawnych – perspektywa istotnych zmian ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w latach 2012–2017, „Analizy i Studia CASP”, nr 5(1), s. 3–24.pl
dc.referencesWiniarski B. (2006), Polityka gospodarcza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesWołodkiewicz-Donimirski Z. (2009), Wartość dodana generowana przez przedsiębiorstwa, ze szczególnym uwzględnieniem eksporterów, „Studia BAS”, nr 3(11), s. 1–8.pl
dc.referencesWójtowicz K. (2013), Udziały samorządów w podatkach państwowych – własne czy obce źródło dochodów JST? Dylematy teorii a praktyka budżetowa wybranych państw, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 306, s. 501–512.pl
dc.referencesWójtowicz K. (2021), Udziały jednostek samorządu terytorialnego w podatkach państwowych, „Studia BAS”, nr 65(1), s. 147–169, https://doi.org/10.31268/StudiaBAS.2021.09pl
dc.referencesZientarski K. (2022), Dochody jednostek samorządu terytorialnego jako miernik zrównoważonego rozwoju w przekroju przestrzennym, [w:] A. Prusek (red.), Współczesne wyzwania rozwojowe w okresie turbulencji w gospodarce światowej, „Zeszyty Naukowe WSGIZ”, nr 2, s. 55–85.pl
dc.referencesZientarski K. (2024), Ocena sytuacji finansowej polskich jednostek samorządu terytorialnego w 2022 roku z wykorzystaniem metod taksonometrycznych, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 68(3), s. 41–55, https://doi.org/10.15611/pn.2024.3.04pl
dc.referencesZimnoch K. (2018), Wartość dodana przedsiębiorstw spółdzielczych w skali lokalnej i regionalnej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej, Białystok.pl
dc.referencesZimnoch K., Mazur B. (2018), Value Added as a Measure of Social Role of Cooperatives, „Eurasian Journal of Business and Management”, nr 6(1), s. 42–51, http://doi.org/10.15604/ejbm.2018.06.01.004pl
dc.contributor.authorEmailkamil66aaa@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.369.02
dc.relation.volume4


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0