Łodzianka na Podlasiu. Pejzaż i martwa natura Agnieszki Żmudy
Streszczenie
Agnieszka Żmuda, artystka malarka pochodząca z Łodzi – tworząca od ponad dwudziestu lat w Białymstoku, pod koniec 2023 roku pokazała po raz pierwszy swoje prace malarskie na indywidualnej wystawie w Muzeum Alfonsa Karnego w Białymstoku. Tekst jest pierwszą próbą spojrzenia na dotychczasowy dorobek twórczy artystki, która akademickie wykształcenie malarskie zdobyła w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a uwieńczyła je dyplomem magistra sztuki uzyskanym z wyróżnieniem w 2001 roku. Tworząc w technikach tempery i oleju, sięga przede wszystkim po tematykę krajobrazów oraz martwej natury. W jej zróżnicowanym, pełnym eksperymentów malarstwie odnajdujemy wiele wektorów i ukierunkowań, odwołujących się szczególnie do tradycji polskiego koloryzmu narodzonego jeszcze w latach 30. XX wieku – a rozwijanego i obecnego w powojennym akademickim nauczaniu w środowisku krakowskim i warszawskim. Doświadczenia warsztatowe z okresu studiów, zdobyte przez Żmudę w warszawskiej ASP pod okiem Danuty Makowskiej (uczennicy kapistowskich mistrzów), nie pozostały bez znaczenia w poszukiwaniach własnej drogi artystycznej. Kolor i kompozycja są główną osią poszukiwań w tym zróżnicowanym i pełnym eksperymentów malarstwie, które ciągle ewoluuje od kompozycji realistycznych do coraz bardziej abstrakcyjnych i ekspresjonistycznych, ukazując świadomy rozwój i świeżość wyrazu. Agnieszka Żmuda is a painter originally from Lodz who has been working in Białystok for more than twenty years. She showed her paintings for the first time in an individual exhibition at the Alfons Karny Museum in Białystok in late 2023. The text is the first attempt to look at this artist’s creative achievements to date. She received her academic training in painting at the Academy of Fine Arts in Warsaw, and crowned it with a Master of Fine Arts degree obtained with distinction in 2001. Working in tempera and oil techniques, she primarily focuses on landscapes and still life genres. In her diverse and experimental painting, we can find many vectors and directions that particularly draw from the tradition of Polish colorism, born in the 1930s. This tradition was further developed and present in post-war academic teaching in Kraków and Warsaw artistic circles. The workshop experiences from Żmuda’s studies, acquired at the Warsaw Academy of Fine Arts under the guidance of Danuta Makowska (a student of the Kapist masters), have had a significant impact on the search for her own artistic path. Color and composition are the main axes of Żmuda’s exploration in painting, which is diverse and full of experiments. It is constantly evolving: from realistic compositions to increasingly abstract and expressionistic ones, demonstrating a conscious development combined with freshness of expression.
Collections