Show simple item record

dc.contributor.authorPluciennik, Jaroslaw
dc.contributor.editorŚmieja, Wojciech
dc.contributor.editorLisowska, Katarzyna
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2025-02-05T11:37:37Z
dc.date.available2025-02-05T11:37:37Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationPłuciennik, J. (2024). Ewolucja opowiadania od storytellingu do storysellingu i z powrotem. Paradoksy i wstępne rozpoznania terminologiczne. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 67(2), 249–268. https://doi.org/10.26485/ZRL/2024/67.2/26pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54502
dc.description.abstractThe article examines the evolution of the concept of “storytelling” in the context of the social history of media, showing how storytelling has changed from oral forms to contemporary digital forms and so called storyselling. The author undertakes a metatheoretical review of key concepts related to storytelling, examining both traditional narrative forms such as gossip and skaz, as well as modern concepts of “storyselling” and Olga Tokarczuk’s “tender narrator.” The paper focuses on the role of narrative in shaping political and media discourse, pointing to semantic changes that affect the contemporary way of understanding and presenting reality. The article emphasizes that storytelling is not only an integral element of culture, but also plays a key role in the processes of social communication, especially in the context of the convergence of media and digital narrative tools. In addition, the study explores how the rise of digital platforms has reshaped the dynamics of storytelling, allowing for new forms of interaction between creators and audiences. The author argues that the current media environment, through its fragmented and participatory nature, challenges traditional narrative structures, fostering more collaborative and decentralized forms of storytelling. Ultimately, the article suggests that understanding the evolution of storytelling is crucial for analyzing contemporary cultural phenomena and their impact on public discourse.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectstorytellingpl_PL
dc.subjectevolution of storytellingpl_PL
dc.subjecttender narratorpl_PL
dc.subjectmedia historypl_PL
dc.subjectskazpl_PL
dc.subjectnarrativepl_PL
dc.subjectstorysellingpl_PL
dc.titleEwolucja opowiadania od storytellingu do storysellingu i z powrotem. Paradoksy i wstępne rozpoznania terminologicznepl_PL
dc.title.alternativeThe Evolution of Storytelling: From Storytelling to Storyselling and Back Again. Paradoxes and Initial Terminological Differentiationspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number249-268pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAlter Robert (2011), The Art of Biblical Narrative, Basic Books, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesAnderson Benedict (1997), Wspólnoty wyobrażone: rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, przeł. S. Amsterdamski, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesBanfield Ann (2008), Skaz [hasło] [w:] Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, red. D. Herman, M. Jahn, M.-L. Ryan, Routledge, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesBaroni Raphaël, Goudmand Anaïs, Ryan Marie-Laure (2023), Transmedial Narratology and Transmedia Storytelling [w:] The Palgrave Handbook of Intermediality, red. J. Bruhn, A. López-Varela, M. de Paiva Vieira, Springer International Publishing, Cham.pl_PL
dc.referencesBennett Ty, Yaeger Don (2013), The Power of StoryTelling, Sound Concepts Inc. [b.m.w.].pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (1996), Narrator. Rozważania o twórczości Mikołaja Leskowa [w:] W. Benjamin, Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wyb. i oprac. H. Orłowski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.pl_PL
dc.referencesBenjamin Walter (2006), The Storyteller: Observations on the Works of Nikolai Leskov [w:] W. Benjamin, Selected Writings, red. H. Eiland, M.W. Jennings, przeł. E. Jephcott, H. Eiland i.in., The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge–MA–Londyn [pierwsze wyd.: 2002].pl_PL
dc.referencesBiesenbach Rob (2018), Unleash the Power of Storytelling: Win Hearts, Change Minds, Get Results, Eastlawn Media [b.m.w.].pl_PL
dc.referencesBoje David M., Tourani Nazanin (2012), Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania, przeł. M. Höffner [w:] Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1, red. D. Jemielniak, przeł. M. Höffner, Wydawnictwo PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBruner Jerome S. (2003), Making stories: law, literature, life, Harvard University Press, Cambridge–Massachusetts–Londyn.pl_PL
dc.referencesBryan Alexander (2017), The New Digital Storytelling: Creating Narratives with New Media — Revised and Updated Edition, Praeger, Santa Barbara.pl_PL
dc.referencesBryman Alan (2004), The Disneyization of society, Thousand Oaks, Londyn.pl_PL
dc.referencesBurzyńska Anna (2004), O zwrocie narratywistycznym w humanistyce, „Teksty Drugie” z. 1/2.pl_PL
dc.referencesCersosimo Giuseppina (2019), Digital storytelling [w:] SAGE Research Methods Foundations, red. P. Atkinson, S. Delamont i in., SAGE Publications, Londyn.pl_PL
dc.referencesDe Vos Gail, Harris Merle, Barker Lottridge Celia (2016), Telling Tales: Storytelling in the Family, t. 2, DesLibris, The University of Alberta Press, Edmonton, Alberta.pl_PL
dc.referencesDicks Matthew, Kennedy Dan (2018), Storyworthy: Engage, Teach, Persuade, and Change Your Life through the Power of Storytelling, New World Library [b.m.w.].pl_PL
dc.referencesDietz Karen, Silverman Lori L. (2013), Business Storytelling For Dummies, John Wiley&Sons Inc. [b.m.w.].pl_PL
dc.referencesDołowy Nicole (2007), Współczesna sztuka opowiadania we Francji [w:] Almanach Antropologiczny, t. 2: Oralność/Piśmienność, red. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDubourg Edgar, Thouzeau Valentin, Beuchot Thomas, Bonard Constant, Boyer Pascal, Clasen Mathias, Boon-Falleur Mélusine et al. [b.r.], The Cognitive Foundations of Fictional Stories, OSF Preprints, DOI: 10.31219/osf.io/me6bz [preprint].pl_PL
dc.referencesDudacek Oto (2015), Transmedia Storytelling in Education, „Procedia — Social and Behavioral Sciences” nr 197, DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.07.062.pl_PL
dc.referencesDukaj Jacek (2019), Po piśmie, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesFilutowska Katarzyna (2018), Tożsamość narracyjna jako empiryczna podmiotowość: MacIntyre, Taylor, Ricoeur, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFisher Walter R. (1984), Narration as a Human Communication paradigm: The Case of Public Moral Argument, „Communication Monographs” nr 51.pl_PL
dc.referencesForman Janis (2013), Storytelling in business: the authentic and fluent organization, Stanford University Press, Stanford.pl_PL
dc.referencesGasché Rudolphe (2018), Storytelling: The Destruction of the Inalienable in the Age of the Holocaust, „Literature in Theory”, State University of New York, Albany.pl_PL
dc.referencesGazda Grzegorz (red.) (2012), Słownik rodzajów i gatunków literackich, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGodlewski Grzegorz (red.) (2003), Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGoody Jack, Watt Ian (2007), Następstwa Piśmienności, przeł. J. Jaworska, [w:] Almanach Antropologiczny, t. 2: Oralność/Piśmienność, red. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGottschall Jonathan (2013), The Storytelling Animal: How Stories Make Us Human, wyd. 1, Mariner Books, Boston.pl_PL
dc.referencesHall Kindra (2019), Stories That Stick: How Storytelling Can Captivate Customers, Influence Audiences, and Transform Your Business, HarperCollins Leadership, Nashville.pl_PL
dc.referencesHan Byung-Chul (2024), Kryzys narracji i inne eseje, przeł. R. Pokrywka, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHarari Yuval Noah (2018), 21 lekcji na XXI wiek, przeł. M. Romanek, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesHarari Yuval Noah (2024), Nexus: A Brief History of Information Networks from the Stone Age to AI, Vintage/Penguin Random House, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesHerhuth Eric (2017), Pixar and the Aesthetic Imagination: Animation, Storytelling, and Digital Culture, University of California Press, Kalifornia.pl_PL
dc.referencesHerman David, Jahn Manfred, Ryan Marie-Laure (red.) (2008), Routledge Encyclopedia of Narrative Theory, Routledge, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesHogan Patrick Colm (2003a), Cognitive Science, Literature and the Arts. A Guide to Humanists, Routledge, Nowy Jork–Londyn.pl_PL
dc.referencesHogan Patrick Colm (2003b), The Mind and Its Storries. Narrative Universals and Human Emotion, Cambridge University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesHogan Patrick Colm (2011), Affective Narratology. The Emotional Structure of Stories, University of Nebraska Press, Lincoln–Londyn.pl_PL
dc.referencesHühn Peter, Pier John, Schmid Wolf, Schönery Jörg (red.) (2009), Handbook of Narratology, Walter de Gruyter, Berlin–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesJenkins Henry (2007), Kultura konwergencji. Zderzenie starych i nowych mediów, przeł. M. Bernatowicz, M. Filiciak, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJolles André (2017), Simple Forms: Legend, Saga, Myth, Riddle, Saying, Case, Memorabile, Fairytale, Joke, przeł. P.J. Schwartz, przedm. F. Jameson, Verso, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesKnaflic Cole Nussbaumer (2015), Storytelling with Data: A Data Visualization Guide for Business Professionals, wyd. 1, Wiley, Hoboken, New Jersey.pl_PL
dc.referencesKrawczyk-Bocian Amelia (2021), Homo Narrator, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.pl_PL
dc.referencesLarek Michał (2019), Storytelling. Studium o sztuce projektowania angażujących opowieści, Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”, Poznań.pl_PL
dc.referencesLeskow Nikołaj (1970), Utwory wybrane, przeł. J. Wyszomirski, J. Tuwim, N. Drucka, oprac. W. Jakubowski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–Warszawa–Kraków.pl_PL
dc.referencesLeslie Esther (1998), Walter Benjamin: Traces of Craft, „Journal of Design History” nr 11(1).pl_PL
dc.referencesLinde-Usiekniewicz Jadwiga, Lewandowska-Tomaszczyk Barbara i in. (red) (2005), PWN Oxford Wielki Słownik Angielsko-Polski. English-Polish Dictionary, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLyotard Jean-François (1997), Kondycja ponowoczesna: raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska, J. Migasiński, Aletheia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesŁapiński Zdzisław, (2004), Tożsamość fabularna a tożsamość liryczna, „Teksty Drugie” z.1/2.pl_PL
dc.referencesMałek Eliza (2012), Skaz [hasło] [w:] Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNietzsche Friedrich (2003), Wiedza radosna, przeł. L. Staff, Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNussbaum Martha C. (1992), Love’s knowledge: essays on philosophy and literature, Oxford University Press, Oksford.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard, Łebkowska Anna, Dauksza Agnieszka (red.) (2015), Kultura afektu — afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOwczarek Bogdan (2001), Od poetyki do antropologii opowiadania [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiwowarczyk Agnieszka (2007), O mówieniu do dziecka [w:] Almanach Antropologiczny, t. 2: Oralność/Piśmienność, red. G. Godlewski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPłuciennik Jarosław, Holmqvist Kenneth (2005), Compassion and Literature. Neo-Sentimentalism in Literary Theory, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” t. 48, z. 1, HANDLE:11089/44296.pl_PL
dc.referencesPłuciennik Jarosław (2023), Antonomazja, aposiopoesis i apokaliptyka. Materiały do słownika figur dyskursu epoki postprawdy [w:] Teorie i praktyki komunikacji 2, red. A. Barańska-Szmitko, A. Filipczak-Białkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, HANDLE: 11089/47658.pl_PL
dc.referencesPreston Alex (2019), The Science of Storytelling by Will Storr Review — the Lure of Novel Ideas, „The Guardian”, 16 kwietnia, www.theguardian.com/books/2019/apr/16/science-of-storytelling-will-storr-review [dostęp: 16.10.2024].pl_PL
dc.referencesRandall William Lowell (2014), The Stories We Are: An Essay on Self-Creation, wyd. 2, University of Toronto Press, Scholarly Publishing Division, Toronto.pl_PL
dc.referencesRanke Kurt (1981), Problems of Categories in Folk Prose, przeł. C. Lindahl, „Folklore Forum” nr 14(1).pl_PL
dc.referencesRembowska-Płuciennik Magdalena (2012), Poetyka intersubiektywności: kognitywistyczna teoria narracji a proza XX wieku, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń.pl_PL
dc.referencesRid Thomas (2022), Wojna informacyjna, przekł. zbiorowy, Bellona, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRiggs Stephanie (2019), The End of Storytelling: The Future of Narrative in the Storyplex, red. M. Hustad, Beat Media Group, Londyn–Manchester.pl_PL
dc.referencesRyan Marie-Laure (2013), Transmedial Storytelling and Transfictionality, „Poetics Today” nr 34(3).pl_PL
dc.referencesRyan Marie-Laure (2016), Transmedia Narratology and Transmedia Storytelling, „Artnodes” nr 18.pl_PL
dc.referencesSherman Josepha (2015), Storytelling: An Encyclopedia of Mythology and Folklore, Routledge, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesSkrendo Andrzej (2004), Tożsamość w perspektywie konstruktywizmu, „Teksty Drugie” z. 1/2.pl_PL
dc.referencesStorr Will (2020), The Science of Storytelling: Why Stories Make Us Human and How to Tell Them Better, Abrams Press, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesSuvilehto Pirjo (2019), We Need Stories and Bibliotherapy Offers One Solution to Developmental Issues, „Online Journal of Complementary & Alternative Medicine” nr 1(5).pl_PL
dc.referencesTkaczyk Paweł (2017), Narratologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTokarczuk Olga (2020), Czuły narrator, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesTracy Ann Hayes, Edlmann Theresa, Brown Laurinda (2019), Storytelling: Global Reflections on Narrative, seria: „At the Interface/Probing the Boundaries” nr 122, Brill, Leiden.pl_PL
dc.referencesTruby John (2008), The Anatomy of Story: 22 Steps to Becoming a Master Storyteller, wyd. 1, Farrar, Straus and Giroux, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesTrzebiński Jerzy (2001), Narracja jako sposób rozumienia świata [w:] Praktyki opowiadania, red. B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesTrzebiński Jerzy (2004), Narracyjne myślenie o innym człowieku [w:] Opowiadanie w perspektywie badań porównawczych, red. Z. Mitosek, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWalsh John (2014), The Art of Storytelling: Easy Steps to Presenting an Unforgettable Story, Moody Publishers, Chicago.pl_PL
dc.referencesWittmann Reinhard (2011), Was there a reading revolution at the end of the eighteenth century? [w:] The History of Reading, red. S. Towheed, R. Crone, K. Halsey, Routledge, Taylor & Francis Group, Londyn–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesWolicka Elżbieta (1993), Homo narrator, „Logos i Ethos” z. 2.pl_PL
dc.referencesZuboff Shoshana (2020), Wiek kapitalizmu inwigilacji, przeł. A. Unterschuetz, Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjaroslaw.pluciennik@uni.lodz.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2024/67.2/26
dc.relation.volume67pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe