Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRenke, Hanna
dc.date.accessioned2025-01-27T08:29:49Z
dc.date.available2025-01-27T08:29:49Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54386
dc.description.abstractThe text attempts to interpret three of Miron Bialoszewski’s poems from the series Ballady rzeszowskie [the Ballads of Rzeszów] (published in 1956) in the context of reflections on the formation of communities. For the proposed readings of “Stara pieśń na Binnarową” [An Old Song on Binnarowa], “Średniowieczny gobelin o Bieczu” [A Medieval Tapestry on Biecz] and “Ballada krośnieńska” [A Krosno Ballad], the concepts of Benedict Anderson and Lawrence Venuti are important, from the perspective of which the author of this paper analyses selected aspects of communityforming processes, inscribed in the interpreted works.en
dc.description.abstractTekst stanowi próbę interpretacji trzech wierszy Mirona Białoszewskiego z cyklu Ballady rzeszowskie (wyd. 1956) w kontekście rozważań na temat powstawania wspólnot. Dla zaproponowanych odczytań Starej pieśni na Binnarową, Średniowiecznego gobelinu o Bieczu oraz Ballady krośnieńskiej ważne są koncepcje Benedicta Andersona i Lawrence’a Venutiego, w perspektywie których analizowane są wybrane aspekty wspólnototwórczych procesów, wpisanych w interpretowane utwory. W toku rozważań nad formowaniem się społeczności (nie tylko czytelniczych), istotne okazuje się pytanie o potencjał literatury jako fundamentu wielowymiarowej wspólnoty – nie bez znaczenia pozostaje również kwestia utopijności podobnej wizji relacji międzyludzkich. Praca nawiązuje do badań nad oralnością tekstów Białoszewskiego, łącząc je z refleksją nad performatywnością: zarówno analizowanych tekstów, jak i samego aktu lektury.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMiron Białoszewskipl
dc.subjectBallady rzeszowskiepl
dc.subjectwspólnotapl
dc.subjectperformatywnośćpl
dc.subjectBenedict Andersonpl
dc.subjectLawrence Venutipl
dc.subjectMiron Bialoszewskien
dc.subjectBallady rzeszowskieen
dc.subjectcommunityen
dc.subjectperformativityen
dc.subjectBenedict Andersonen
dc.subjectLawrence Venutien
dc.titlePoezja wspólnototwórcza. O Balladach rzeszowskich Mirona Białoszewskiegopl
dc.title.alternativeCommunity-creating poetry. On Ballady rzeszowskie by Miron Bialoszewskien
dc.typeArticle
dc.page.number245-258
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAnderson B., Wspólnoty wyobrażone. Rozważania o źródłach i rozprzestrzenianiu się nacjonalizmu, tłum. S. Amsterdamski, Kraków 1997.pl
dc.referencesArmatowska J., Mirona Białoszewskiego i Emmanuela Lévinasa oswajanie istnienia. Fenogram w pięciu odsłonach, „Teksty Drugie” 2011, nr 6, s. 149–168.pl
dc.referencesBiałoszewski M., Utwory zebrane, t. 1, Obroty rzeczy. Rachunek zachciankowy. Mylne wzruszenia. Było i było, Warszawa 1987.pl
dc.referencesBogalecki P., Błogosławieństwa awangardy. „Pisarz pism nie św.” Miron Białoszewski, „Wielogłos” 2019, nr 2, s. 85–114, https://doi.org/10.4467/2084395XWI.19.012.11397 [dostęp: 6.03.2023].pl
dc.referencesBurkot S., Miron Białoszewski, [w:] S. Burkot, Spotkania z poezją współczesną, Warszawa 1977, s. 58–77.pl
dc.referencesDynak W., Miron Białoszewski „Stara pieśń na Binnarową”, [w:] Lekcje czytania. Eksplikacje literackie. Część I, red. W. Dynak, A.W. Labuda, Warszawa 1991, s. 198–210.pl
dc.referencesEliade M., Obrazy i symbole: szkice o symbolice magiczno-religijnej, tłum. M. Rodak, P. Rodak, Warszawa 2009.pl
dc.referencesHejmej A., Tekst (dźwiękowy) Mirona Białoszewskiego, „Przestrzenie Teorii” 2005, nr 5, s. 53–74, https://doi.org/10.14746/pt.2005.5.4 [dostęp: 6.03.2023].pl
dc.referencesKamieńska A., Misterium powszedniości, [w:] A. Kamieńska, Od Leśmiana. Najpiękniejsze wiersze polskie, Warszawa 1974, s. 242–247.pl
dc.referencesSobolczyk P., Dyskursywizowanie Białoszewskiego. Teoria recepcji i recepcja krytycznoliteracka, Gdańsk 2013.pl
dc.referencesSobolewski T., Człowiek Miron, Warszawa 2012.pl
dc.referencesŚliwa A., Sztuka – percepcja – język. Sfera wizualna w poezji i prozie Mirona Białoszewskiego, Kraków 2013.pl
dc.referencesTaranienko Z., Rozmowy z pisarzami, Warszawa 1986.pl
dc.referencesVenuti L., Przekład, wspólnota, utopia, tłum. M. Heydel, [w:] Współczesne teorie przekładu. Antologia, red. P. Bukowski, M. Heydel, Kraków 2009.pl
dc.referencesWiśniewski J., Pielgrzymowanie i muzyka. Uwagi o wierszu „Stara pieśń na Binnarową” Mirona Białoszewskiego, „Prace Polonistyczne” 2003, t. 58, s. 245–253.pl
dc.contributor.authorEmailhanna.renke@student.uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.13.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0