dc.contributor.author | Węgrzyn, Klaudia | |
dc.date.accessioned | 2025-01-27T08:29:48Z | |
dc.date.available | 2025-01-27T08:29:48Z | |
dc.date.issued | 2024-12-31 | |
dc.identifier.issn | 2299-7458 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54384 | |
dc.description.abstract | Jim Carrey is a literal illustration of the fulfillment of the American Dream: his story begins with economic disadvantage and a large family as well as the Canadian stand-up scene, and ends with becoming a multimillionaire Hollywood celebrity. Best known for his blockbusters of the 1990s, including comedies rather than dramas, Carrey has for decades been created and perceived as the financial and pop culture embodiment of celebrity. Approaching sixty, he is releasing a quasi-autobiography, which genre-wise, author-wise and meaning-wise separates him from classic celebrity biographies and creates a completely unique cultural guerrilla based on years of deconstructing his own image. Memoirs and Misinformation forms a palimpsest of themes and gestures of self-discovery and self-destruction; disenchanting simulacrums of a celebrity persona and environment, wealth, popularity, corporeality and loneliness. Finally, they create webs of connections between fiction and reality, the biblical Apocalypse and the one caused by UFOs: all to prove that Jim Carrey does not exist. | en |
dc.description.abstract | Jim Carrey stanowi dosłowną ilustrację spełnienia „amerykańskiego snu”: jego historia ma swój początek w niekorzystnej sytuacji ekonomicznej i wielodzietnej rodzinie oraz kanadyjskiej scenie stand-upowej – a kończy się na statusie milionera i hollywoodzkiego celebryty. Najlepiej znany z blockbusterów lat 90. – raczej komediowych niż dramatycznych – Carrey przez dekady kreowany i odbierany był jako finansowe i popkulturowe wcielenie „gwiazdy”. Zbliżając się do sześćdziesiątki, wydaje quasi-autobiografię – która zdecydowanie odróżnia się od klasycznych biografii celebryckich i tworzy zupełnie wyjątkową partyzantkę kulturową. Książka Memoirs and Misinformation (Wspomnienia i dezinformacja) tworzy wielowarstwowe gesty samopoznania, odczarowania symulakrum persony celebryckiej oraz środowiska. W końcu, tworzy sieci powiązań między fikcją a rzeczywistością, apokalipsą biblijną oraz tą spowodowaną przez UFO – a wszystko po to, by udowodnić, że „Jim Carrey nie istnieje”. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | celebryci | pl |
dc.subject | Jim Carrey | pl |
dc.subject | autoetnografia | pl |
dc.subject | autofikcja | pl |
dc.subject | autobiografia | pl |
dc.subject | celebrities | en |
dc.subject | Jim Carrey | en |
dc.subject | autoethnography | en |
dc.subject | auto-fiction | en |
dc.subject | autobiography | en |
dc.title | Jim Carrey nie istnieje. Celebrycka quasi-autoetnografia na koniec świata | pl |
dc.title.alternative | Jim Carrey does not exist. A celebrity quasi-autoethnography for the end of the world | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 213-226 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Śląski w Katowicach | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-8386 | |
dc.references | Barron L., Celebrity Cultures. An Introduction, New York 2014. https://doi.org/10.4135/9781473910492 | pl |
dc.references | Brockington D., Celebrity and the Environment: Fame, Wealth and Power in Conservation, New York–London 2009. https://doi.org/10.5040/9781350218932 | pl |
dc.references | Carrey J., Vachon D., Memoirs and Misinformation: A novel, New York 2020. | pl |
dc.references | Carrey J., Vachon D., Wspomnienia i dezinformacja, przeł. A. Krochmal, R. Kędzierski, Kraków 2023. | pl |
dc.references | Clarke R., Celebrity Colonialism: Fame, Power and Representation in Colonial and Postcolonial Cultures, Cambridge 2013. | pl |
dc.references | Demystifying Business Celebrity, red. E. Guthey, T. Clark, B. Jackson, New York–London 2009. | pl |
dc.references | Ebert J. D., Dead Celebrities, Living Icons: Tragedy and Fame in the Age of the Multimedia Superstar, Kalifornia 2010. https://doi.org/10.5040/9798400638046 | pl |
dc.references | Hellich A., Gry z autobiografią: przemilczenia, intelektualizacje, parodie, Warszawa 2018. | pl |
dc.references | Hutcheon L., Narcissistic Narrative: The Metafictional Paradox, Canada 2016. | pl |
dc.references | Jackson S.J., Black Celebrity, Racial Politics, and the Press: Framing Dissent, New York–London 2014. https://doi.org/10.4324/9781315887043 | pl |
dc.references | Kapoor I., Celebrity Humanitarianism: The Ideology of Global Charity, New York–London 2012. https://doi.org/10.4324/9780203082270 | pl |
dc.references | Kępa E., Autoetnografia – metoda dla odważnych?, [w:] Autobiografizm w kulturze współczesnej, red. K. Citko, M. Morozewicz, Białystok 2012. | pl |
dc.references | Lawrence C., The Cult of Celebrity: What Our Fascination with the Stars Reveals About Us, Connecticut 2009. | pl |
dc.references | Maréchal G., Autoethnography [w:] Encyclopedia of case study research, red. A.J. Mills, G. Durepos, E. Wiebe, Kalifornia 2010. | pl |
dc.references | The Mirror Effect: How Celebrity Narcissism Is Seducing America, red. D. Pinsky, M. Young, J. Stern, New York–London 2009. | pl |
dc.references | Tomczok M., „Mój przyjaciel z Haify powiedział, że gdy śni, nie śni o wrogu, lecz o sobie samym”: studia nad konfliktem palestyńsko-izraelskim jako wyzwanie dla studiów nad Zagładą, „Narracje o Zagładzie” 2018, nr 4, s. 67–80. https://doi.org/10.31261/noz.7879 | pl |
dc.references | Turczyn A., Autofikcja, czyli autobiografia psychopolifoniczna, „Teksty Drugie” 2007, nr 1–2, s. 204–211. | pl |
dc.references | Ward P. D., Hipoteza Medei. Czy życie na Ziemi zmierza do samounicestwienia?, tłum. M. Betley, Warszawa 2010. | pl |
dc.references | Węgrzyn K., (Auto)portret w pękniętym zwierciadle. Czuła narracja, trauma i podmiotowość w czarnej komedii „Kidding”, [w:] Artyst(k)a: czuły narrator. Wcielenia oraz interpretacje czwartoosobowej perspektywy w tekstach kultury, red. S. Papier, Kraków 2021. | pl |
dc.contributor.authorEmail | klaudia.k.wegrzyn@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2299-7458.13.12 | |