Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzymańska, Aleksandra
dc.date.accessioned2025-01-27T08:29:48Z
dc.date.available2025-01-27T08:29:48Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54383
dc.description.abstractThe author of the article investigates whether Małgorzata Halber’s Najgorszy człowiek na świecie [The Worst Man in the World] can be classified as an autobiography. In her considerations, she draws on classic scholarly studies by Małgorzata Czermińska, Philippe Lejeune and Paul de Mann. This analysis allows the author of the paper to conclude that the autobiographical elements present in Halber’s novel significantly affect the formation of the text’s narrative and the reader’s reception of the work. At the same time it appears that they make it difficult to genologically assign the novel since it combines features of both autobiography and literary fiction. The article also undertakes to find an answer to the question why Halber, a woman who has made a coming out with illness and admits to her addiction and treatment, decides to hide behind a fictional character. Her chosen strategy of concealment seems to have several functions: focusing attention on the problem of alcoholism rather than the person of the author, universalising the alcohol experience, and minimising her own shame.en
dc.description.abstractAutorka artykułu docieka, czy Najgorszego człowieka na świecie Małgorzaty Halber można sklasyfikować jako autobiografię. W swoich rozważaniach sięga do klasycznych badań naukowych autorstwa Małgorzaty Czermińskiej, Philippe’a Lejeune’a oraz Paula de Manna. Przeprowadzona analiza pozwala autorce na wysunięcie wniosku, że elementy autobiograficzne występujące w powieści Halber znacząco wpływają na kształtowanie się narracji tekstu oraz czytelniczy odbiór dzieła. Okazuje się również, że utrudniają one określenie statusu Najgorszego człowieka na świecie, gdyż proza ta łączy w sobie cechy zarówno autobiografii, jak i fikcji literackiej. Dla autorki kluczowe jest także odnalezienie odpowiedzi na pytanie: dlaczego Halber – kobieta, która dokonała chorobowego coming outu i przyznaje się do swojego uzależnienia oraz leczenia – ukrywa się za postacią fikcyjną. Wydaje się, że odpowiedzią na to pytanie jest potrzeba skupienia uwagi na problemie alkoholizmu – a nie na osobie autora – uniwersalizacja doświadczenia alkoholowego oraz zminimalizowanie własnego wstydu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectMałgorzata Halberpl
dc.subjectautofikcjapl
dc.subjectsobąpisaniepl
dc.subjectpolska literatura najnowszapl
dc.subjectMałgorzata Halberen
dc.subjectautobiographyen
dc.subjectautofictionen
dc.subjectself-writingen
dc.subjectPolish contemporary literatureen
dc.titleMiędzy autobiografią a autofikcją – (o)powieść Małgorzaty Halber Najgorszy człowiek na świeciepl
dc.title.alternativeBetween autobiography and autofiction: Małgorzata Halber’s novel titled Najgorszy człowiek na świecieen
dc.typeArticle
dc.page.number197-211
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicachpl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAhmed S., Wstyd w obliczu innych, przeł. J. Misun, „Teksty Drugie” 2016, nr 4, s. 194–212.pl
dc.referencesChłosta-Zielonka J., Być inną – o kategorii różnicy w autobiograficznych wypowiedziach kobiet XX i XXI wieku, „Prace Literaturoznawcze” 2018, nr 6, s. 59–74.pl
dc.referencesCzermińska M., Autobiograficzny trójkąt: świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000.pl
dc.referencesCzermińska M., O autobiografii i autobiograficzności, [w:] Autobiografia, red. M. Czermińska, Gdańsk 2009, s. 5–17.pl
dc.referencesCzyżak A., Autofikcja, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” 2020, nr 2, s. 93–98.pl
dc.referencesDe Man P., Autobiografia jako od-twarzanie, przeł. M.B. Fedewicz, „Pamiętnik Literacki” 1986, nr 2, s. 307–318.pl
dc.referencesFoucault M., Sobąpisanie, [w:] M. Foucault, Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura, przeł. M.P. Markowski, Warszawa 1999, s. 303–319.pl
dc.referencesHalber M., Najgorszy człowiek na świecie, Kraków 2015.pl
dc.referencesHellich A., Gry z autobiografią: przemilczenia, intelektualizacje, parodie, Warszawa 2018.pl
dc.referencesIwasiów I., „Niosło ją to, że stała u boku”. O genderowym modelowaniu biografii artystek, „Autobiografia” 2015, nr 2, s. 63–74.pl
dc.referencesLegeżyńska A., Wystarczy mocno i wytrwale zastanawiać się nad jednym życiem… Biografistyka jako hermeneutyczne wyzwanie, „Teksty Drugie” 2019, nr 1, s. 13–27.pl
dc.referencesLejeune P., Pakt autobiograficzny, przeł. A.W. Labuda, „Teksty” 1975, nr 5, s. 31–49.pl
dc.referencesNasiłowska A., Zwrot biograficzny, „Dwutygodnik” 2009, nr 16, http://www.dwutygodnik.com/artykul/553-biografie-zwrot-biograficzny.html [dostęp: 17.01.2024].pl
dc.referencesNycz R., Syllepsis, [w:] R. Nycz, Język modernizmu. Prolegomena historycznoliterackie, Toruń 2013, s. 113–121.pl
dc.referencesOrbitowski Ł., „Najgorszy człowiek na świecie”: Halber przepłynęła ocean pogardy do samej siebie, „Gazeta Wyborcza” 2015, nr z 4.02.pl
dc.referencesPastuszko M., Skończyłam tę terapię i będę jej bronić, „Krytyka Polityczna” 2019, https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/skonczylam-te-terapie-i-bede-jej-bronic/ [dostęp: 13.01.2023].pl
dc.referencesPekaniec A., Autobiografki. Szkice o literaturze dokumentu osobistego kobiet, Kraków 2020.pl
dc.referencesPekaniec A., Dlaczego (auto)biografie? Literatura dokumentu osobistego kiedyś i dziś, „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media” 2022, nr 1, s. 125–144.pl
dc.referencesSekielski o nałogach: Małgorzata Halber, cudowne dziecko z domu alkoholików, wideo online, 25 sierpnia 2020, https://www.youtube.com/watch?v=2UVT9g8SFOI [dostęp: 26.01.2024].pl
dc.referencesSendyka R., Sobąpisanie, ćwiczenia duchowe i Foucault jako parezjasta, [w:] R. Sendyka, Od kultury „ja” do kultury siebie. O zwrotnych formach w projektach tożsamościowych, Kraków 2015, s. 251–287.pl
dc.referencesSosin N., Małgorzata Halber: Kiedy przestajesz pić, wszystkiego uczysz się od nowa. Tańczyć, kochać się, rozmawiać z ludźmi na trzeźwo, „weekend.gazeta.pl” 2015, https://weekend.gazeta.pl/weekend/7,152121,17316466,malgorzata-halber-kiedy-przestajesz-pic-wszystkiego-uczysz.html [dostęp: 13.01.2023].pl
dc.referencesStawiszyński T., Stawiszyński: Człowiek taki jak my, „Krytyka Polityczna” 2015, https://krytykapolityczna.pl/narkopolityka/polskienarko/stawiszynski-czlowiek-taki-jak-my/ [dostęp: 10.02.2023].pl
dc.referencesStrachota J., Żulczyk J., Co ćpać po odwyku. Małgorzata Halber, podcast, Spotify, 8 grudnia 2021, https://open.spotify.com/episode/3JMnAsBfqL1Eu-V62NMHBkW [dostęp: 2.02.2024].pl
dc.referencesSutowski M., Halber: kto powiedział, że życie ma być spójne? [rozmowa], „Krytyka Polityczna” 2015, https://krytykapolityczna.pl/kultura/czytaj-dalej/halber-kto-powiedzial-ze-zycie-ma-byc-spojne-rozmowa/ [dostęp: 10.02.2023].pl
dc.referencesSzubert T., Wstyd w dyskursie kulturowym, „Ethos” 2017, nr 2, s. 51–69.pl
dc.referencesTomkins S., Wstyd-upokorzenie a pogarda-wstręt: natura reakcji, przeł. B. Szumański i W. Szwebs, „Teksty Drugie” 2016, nr 4, s. 163–173.pl
dc.referencesTurczyn A., Autofikcja, czyli autobiografia psychopolifoniczna, „Teksty Drugie” 2007, nr 1–2, s. 204–211.pl
dc.referencesZgierski J., Wyznaliśmy istotę naszych błędów, „Dwutygodnik” 2015, nr 151, https://www.dwutygodnik.com/artykul/5691-wyznalismy-istote-naszych-bledow.html [dostęp: 22.01.2024].pl
dc.contributor.authorEmailaleksandra.m.szymanska@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.13.11


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0