Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAnanka, Yaraslava
dc.date.accessioned2025-01-27T08:29:48Z
dc.date.available2025-01-27T08:29:48Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54381
dc.description.abstractThe article introduces the concept of comedy of emergency as a type of crisis comedy that responds to social disasters. The term describes the new functions of Eastern European stand-up between 2022 and 2023. As an inherently autobiographical genre based on negative memories, stand-up began to act as a therapeutic form, processing the traumatic experiences of war. In addition to direct confrontation with the realities of war, these experiences include a radical linguistic revision in the Ukrainian society. Being always important as a self-reflective procedure in stand-up, metalinguism has taken on new meaning in the context of the transition from Russian to Ukrainian, which has become the dominant theme of comedians’ performances in 2022. This deconstructive ‘work on oneself’ has been elevated to the status of a key defense technique, both physical and mental. The article also discusses related trends in expatriate Belarusian and Russian stand-up after the launch of the full-scale invasion.en
dc.description.abstractArtykuł wprowadza pojęcie comedy of emergency jako typ komedii kryzysowej, który stanowi odpowiedź na katastrofy społeczne. Termin ten opisuje nowe funkcje wschodnioeuropejskiego stand-upu w latach 2022–2023. Stand-up, gatunek z natury autobiograficzny i oparty na negatywnych wspomnieniach, zaczął działać jako forma terapeutyczna, przetwarzając traumatyczne doświadczenia wojny. Wśród tych doświadczeń, oprócz bezpośredniej konfrontacji z realiami wojennymi, jest również radykalna rewizja językowa w ukraińskim społeczeństwie. Metalingwizm, zawsze ważny jako autorefleksyjny zabieg w stand-upie, nabrał nowego znaczenia w kontekście przejścia z rosyjskiego na ukraiński, które stało się dominującym tematem wystąpień komików w 2022 roku. Ta dekonstrukcyjna „praca nad sobą” została podniesiona do rangi kluczowej techniki obronnej zarówno cielesnej, jak i mentalnej. Artykuł omawia również pokrewne tendencje w emigranckim białoruskim i rosyjskim stand-upie po rozpoczęciu pełnoskalowej inwazji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectstand-up comedypl
dc.subjectinwazja Rosji na Ukrainępl
dc.subjectświadectwopl
dc.subjecthumorpl
dc.subjectstand-up comedyen
dc.subjectRussian invasion of Ukraineen
dc.subjecttestimonyen
dc.subjecthumouren
dc.title„Prosta metoda jak skutecznie rzucić rosyjski”. Metalingwizm i autobiografizm we wschodnioeuropejskim stand-upie podczas wojnypl
dc.title.alternative“An easy way to efficiently quit Russian.” Metalinguistic awareness and autobiographism in Eastern European stand-up during the waren
dc.typeArticle
dc.page.number157-173
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Lipskipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAjrapetov A., Obyknovennyj turizm, YouTube, 3.11.2022, https://www.youtube.com/watch?v=zRMSfnzwxdIpl
dc.referencesBu S., Stendap „Cherson – ce Ukraïna”, YouTube, 29.05.2022, https://www.youtube.com/watch?v=mYWF-LS4aLIpl
dc.referencesComedy of War: Laughter in Ukraine, YouTube, 3.06.2024, https://www.youtube.com/watch?v=O-L9rSzW0TIpl
dc.referencesKamisaranka S., Usё Zrazumela, YouTube, 14.09.2022, https://www.youtube.com/watch?v=Az1pAMrWLdMpl
dc.referencesKomissarenko S., Kak ja perebolel koronavirusom, YouTube, 28.02.2021, https://www.youtube.com/watch?v=yQyNo-Iu9D4pl
dc.referencesKomissarenko S., Novoe pro Čyk-Čyryka, YouTube, 4.01.2021, https://www.youtube.com/watch?v=8vrfK95HnjApl
dc.referencesMaсhmetov A., Kak vyžit’ v Almaty, YouTube, 28.07.2022, https://www.youtube.com/watch?v=eE_vTvaCnog&t=355spl
dc.referencesMirzalizade I., Smešna ci ne, YouTube, 28.05.2022, https://www.youtube.com/watch?v=XQiRL5FL4i8pl
dc.referencesNastojaščee Vremja. Dok, Idrak Mirzalizade i Kostja Širokov / Ot’’echavšie, YouTube, 11.12.2022, https://www.youtube.com/watch?v=EzP6R02ihfYpl
dc.referencesNastojaščee Vremja. Dok, Stendap v Gruzii: Ariana Lolaeva i Il’ ja Ovečkin / Ot’’echavšie, YouTube, 16.10.2022, https://www.youtube.com/watch?v=YzKqAZY3Fycpl
dc.referencesPidpilnyj stendap, Vypusk #5 / Petrov, Nemonežyna, Kačura, YouTube, 26.06.2022, https://www.youtube.com/watch?v=sUdcREf4Iqopl
dc.referencesPidpilnyj stendap, Vypusk #6 / Stepanys’ko, Fedorkova, Korotkov, YouTube, 17.07.2022 min. 14:26, https://www.youtube.com/watch?v=TRGMcGV9A5opl
dc.referencesPrichod’ko I., Ot’’ezd iz Rossii i molčanie komikov, YouTube, 20.10.2022, https://www.youtube.com/watch?v=6cO8nHwxtzEpl
dc.referencesRed’ka F., Novyj Stendap v bomboubežišče, YouTube, 6.04.2022, https://www.youtube.com/watch?v=gYpgj1dDMnopl
dc.referencesRed’ka F., Stendap v bomboubežišče, YouTube, 24.03.2022, https://www.youtube.com/watch?v=FrPt_lyXhCE&t=10spl
dc.referencesRomanov D., Žizn’ posle pandemii, YouTube, 29.09.2021, https://www.youtube.com/watch?v=1u6YZWAKt6Epl
dc.referencesSafarov Dž., Stendap ukraïns’koju vid azerbaidžantsja pro kavkaz’ki stereotypy, YouTube, 29.10.2022 https://www.youtube.com/watch?v=n7eE5nPjJag&t=23spl
dc.referencesSafarov Dž., Stendap vo vremja vojny ot azerbaidžanca s Donbasa YouTube 15.06.2022 https://www.youtube.com/watch?v=XMlmUkbU_R0pl
dc.referencesŠamgunov A., Stendap pro mobilizaciju i Kazachstan YouTube 12.10.2022 https://www.youtube.com/watch?v=KaIfqKpZQOkpl
dc.referencesSlepcov M., Stendap iz Kazachstana YouTube 9.12.2022 https://www.youtube.com/watch?v=9vUbBWFtY-8&t=49spl
dc.referencesTymošenko A., Ja žartuju YouTube 20.11.2022 https://www.youtube.com/watch?v=z4qwwORbHwUpl
dc.referencesAnanko Ja., Kanikuly Kaina. Poėtika promežutka v berlinskich stichach V. F. Chodaseviča, Moskva 2020.pl
dc.referencesBhargava R., Chilana R., Introduction, [w:] Punching Up in Stand-Up Comedy Punching Up in Stand-Up Comedy. Speaking Truth to Power, red. R. Bhargava, R. Chilana, London 2022.pl
dc.referencesBrodie Ia., A Vulgar Art: A New Approach to Stand Up Comedy, Jackson 2014.pl
dc.referencesCarter J., The comedy bible: from stand-up to sitcom, New York 2001.pl
dc.referencesComedy and the Politics of Representation: Mocking the Weak, red. H. Davies, S. Ilott, Switzerland 2018.pl
dc.referencesKondrat’ev N., „My, stendapery, zaščiščaem pravo vyskazyvat’sja.” Ukrainskij komik Feliks Red’ka daet koncerty v bomboubežišče, poka ego gorod blokiruet rossijskaja armija, “Mediazona” 2022, nr z 28.03., https://zona.media/article/2022/03/28/redkapl
dc.referencesLejeune P., Le pacte autobiographique, Paris 1996.pl
dc.referencesLejeune, P., Pakt autobiograficzny, przeł. A.W. Labuda, „Teksty” 1975, nr 5, s. 31–49.pl
dc.referencesRyzik M., Buckley C., Kantor J., Louis C.K. Is Accused by 5 Women of Sexual Misconduct, “The New York Times” 2017, nr z 9.11., https://www.nytimes.com/2017/11/09/arts/television/louis-ck-sexual-misconduct.htmlpl
dc.referencesToddes E., Čudakov A., Čudakova M., Kommentarii, [w:] J. Tynjanov, Poėtika. Istorija literatury. Kino, Moskva 1977.pl
dc.referencesTynjanov Ju., Poėtika. Istorija literatury. Kino, Moskva 1977.pl
dc.referencesWyatt J., Therapy, Stand-Up, and the Gesture of Writing, New York 2018.pl
dc.contributor.authorEmailyaraslava.ananka@uni-leipzig.de
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.13.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0