Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDąbrowski, Bartosz
dc.date.accessioned2025-01-27T08:29:47Z
dc.date.available2025-01-27T08:29:47Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54378
dc.description.abstractThe article aims to address one of the borderline cases of contemporary autobiographical narratives. Being aware of the limitations characteristic of postmemory practices, the writing of Monika Rakusa creates a self-reflective and ironic variety of postmemory biographical prose, undertaking a complex game with auto-fictional and genre forms (e.g. diaries/blogs typical of life writing and diaries alluding to that of Bridget Jones). The ironic strategy of creating genological ‘mixtures’ captures the perplexities of the hybridised positioning of the Jewish identity of the narrator, who, on the one hand, struggles with intergenerational trauma, anti- Semitism and the indefinable status of her subaltern background and, on the other, is aware of the performative nature of both her own and social biographical practices/compulsions, and seems to be caught up in the mechanisms of mimicry described by Homi Bhabha, the pretense of another identity as a continuation of the strategy of hiding and masking Jewishness. This article investigates at length the relationship between auto-fiction, post-memory and autobiographical modality of family narratives and the ironic distancing techniques contained in three prose texts: 39,9 [39.9]; the short story collection titled Cień [Shadow] and the novel Żona Adama [Adam’s Wife]. In t hese successive variants of ‘parabiography’ (Artur Sandauer), literariness exposed auto-fictionally as a particular form of ‘wounding mimicry’ mediates both the areas of ‘Jewish’ experience of anti-Semitism and trauma, and the conventional formulas of sincerity of life writing, which are treated at a distance, as well as postmemory efforts to understand the past and the ironic symptoms of mimicry.en
dc.description.abstractW artykule zajmuję się jednym z pogranicznych przypadków współczesnych narracji autobiograficznych. Pisarstwo Moniki Rakusy, świadome ograniczeń charakterystycznych dla praktyk postpamięci, tworzy autorefleksyjną i ironiczną odmianę postmemorialnej prozy biograficznej, podejmującą złożoną grę z formami autofikcjonalnymi i gatunkowymi (np. z dziennikami/blogami typowymi dla life-writing i „brydżetami” wzorowanymi na dzienniku Bridget Jones). Ironiczna strategia tworzenia „mieszanin” genologicznych oddaje perypetie hybrydycznego usytuowania żydowskiej tożsamości narratorki, która z jednej strony zmaga się z międzypokoleniową traumą, antysemityzmem i niełatwym do określenia statusem pochodzenia, z drugiej zaś, świadoma performatywnego charakteru własnych i społecznych praktyk/przymusów biograficznych, zdaje się być uwikłana w opisane przez Homi Bhabhę mechanizmy mimikry, udawania innej tożsamości jako kontynuacje strategii ukrywania i maskowania żydowskości. W artykule szczegółowo badam relacje pomiędzy autofikcją, postpamięcią i modalnością autobiograficzną narracji rodzinnych oraz ironicznymi technikami dystansowania zawartymi w trzech tekstach prozatorskich (łże-dzienniku 39,9, powieści Żona Adama oraz zbiorze opowiadań Cień). W tych wariantach „parabiografii” (Artur Sandauer), autofikcjonalnie eksponowana literackość jako szczególna forma „mimetyzmu zranienia”, pośredniczy zarówno pomiędzy obszarami „żydowskiego” doświadczenia antysemityzmu i traumy oraz traktowanymi z dystansem konwencjonalnymi formułami szczerości life-writing, jak i z postmemorialnymi wysiłkami zrozumienia przeszłości.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectHolocaustpl
dc.subjecttraumapl
dc.subjectpostpamięćpl
dc.subjectautobiografiapl
dc.subjectmimikrapl
dc.subjectautofikcjapl
dc.subjectHolocausten
dc.subjecttraumaen
dc.subjectpost-memoryen
dc.subjectautobiographyen
dc.subjectmimicryen
dc.subjectauto-fictionen
dc.titleMimikra, autofikcja, genealogia. O(d)grywanie traumy, rekonstruowanie autobiografii w postmemorialnym pisarstwie Moniki Rakusypl
dc.title.alternativeMimicry, auto-fiction, genealogy. Playing (down) trauma, reconstructing autobiography in the postmemory writing of Monika Rakusaen
dc.typeArticle
dc.page.number105-124
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdańskipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesBhabha H., Mimikra i ludzie. O dwuznaczności dyskursu kolonialnego, [w:] H. Bhabha, Miejsca kultury, przeł. T. Dobrogoszcz, Kraków 2010.pl
dc.referencesCuber M., Metonimie Zagłady. O polskiej prozie lat 1987–2012, Katowice 2013.pl
dc.referencesGilman S., The Jewish Foot. A Foot-Note to the Jewish Body, [w:] S. Gilman, The Jew’s Body, New York–London 1991.pl
dc.referencesGrzemska A., Matki i córki. Relacje rodzinne i artystyczne w autobiografiach kobiet po 1989 roku, Toruń 2020.pl
dc.referencesHirsch M., Introduction, [w:] Rites of Return: Diaspora Poetics and the Politics of Memory, New York 2011.pl
dc.referencesHirsch M., Mothers and Daughters, „Signs” 1981, vol. 7, no. 1 (Autumn), s. 200–222, https://doi.org/10.1086/493870pl
dc.referencesHirsch M., The Mother/Daughter Plot. Narrative, Psychoanalysis, Feminism, Bloomington 1989.pl
dc.referencesKestenberg J., A metapsychological assessment based on an analysis of a survivor’s child’, [w:] Generations of the Holocaust, eds M.S. Bergman, M.E. Jucovy, New York 1982, s. 88–102.pl
dc.referencesLis J., Obrzeża autobiografii. O współczesnym pisarstwie autofikcyjnym we Francji, Poznań 2006.pl
dc.referencesMalin J., The Voice of the Mother: Embbeded Maternal Narratives in Twentieth-Century Women’s Autobiographies, Carbondale 2000.pl
dc.referencesMcGlothlin E., Second-Generation Holocaust Literature. Legacies Survival and Perpetration, Rochester NY, 2006, https://doi.org/10.1515/9781571136855pl
dc.referencesMelchior M., Zagłada a tożsamość. Polscy Żydzi ocaleni „na aryjskich papierach”. Analiza doświadczenia biograficznego, Warszawa 2004.pl
dc.referencesPanas W., Pismo i rana. Szkice o problematyce żydowskiej w literaturze polskiej, Lublin 1996.pl
dc.referencesRakusa M., 39,9, Warszawa 2008.pl
dc.referencesRakusa M., Cień, Warszawa 2014.pl
dc.referencesRakusa M., Żona Adama, Warszawa 2010.pl
dc.referencesRose J., Mothers. An Essay of Love and Cruelty, Farrar, Straus and Giroux, New York, 2018.pl
dc.referencesSchulte Nordholt A., Perec, Modiano, Raczymow. La Génération d’après et la mémoire de la Shoah, Amsterdam 2008, https://doi.org/10.1163/9789401205962pl
dc.referencesTurczyn A., Autofikcja, czyli autobiografia psychopolifoniczna, „Teksty Drugie” 2007, nr 1–2.pl
dc.referencesUbertowska A., „Mimetyzm zranienia”, konflikty reprezentacji, [w:] A. Ubertowska, Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holocaustu, Kraków 2007.pl
dc.referencesVolkan V., Traumatized Societes and Psychological Care: Expanding the Concept of Preventive Medicine, “Mind and Humanism” 2000, no. 3, s. 177–194.pl
dc.referencesYerushalmi Y.H., Freud’s Moses, Judaism Terminable and Interminable, New Haven–London 1991.pl
dc.referencesZieniewicz A., Pakty i fikcje. Autobiografizm po końcu wielkich narracji (szkice), Warszawa 2011.pl
dc.contributor.authorEmailbartosz.dabrowski@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.13.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0