Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBauer, Iris
dc.date.accessioned2025-01-27T08:29:45Z
dc.date.available2025-01-27T08:29:45Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54373
dc.description.abstractNew forms of life-writing in the digital age broaden the genre of auto/biography, complicating the question of authorship and hybridizing the borders between autobiography, biography and heterobiography. Especially the intermediality and virtuality of social media make the border between fiction and non-fiction fluid and emphasise the social frame (regime of truth) in which every subjectivation (Foucault/Butler) takes place. The editorial underlines the link between normative role models and non-normative subjectivity and discusses life-writing as an important arena of empowerment in which life-writing functions as an anti-hegemonic intervention deconstructing normative identity categories and articulating new forms of subjectivity. In addition, examples of life-writing reacting to the Russian war of aggression against Ukraine are discussed in this context as epistemic disruptions which articulate antihegemonic interventions and at the same time create therapeutic potential. Following Olga Tokarczuk’s Noble lecture, contemporary life-writing is summarised in the context of cultural narratology.en
dc.description.abstractNowe formy życiopisania w erze cyfrowej poszerzają gatunek auto/biografii, komplikując kwestię autorstwa i hybrydyzując granice między autobiografią, biografią i heterobiografią. Zwłaszcza intermedialność i wirtualność mediów społecznościowych sprawiają, że granica między fikcją a literaturą faktu jest płynna oraz podkreślają ramy społeczne (reżim prawdy), w których odbywa się każda subiektywizacja (Foucault/Butler). Artykuł podkreśla związek między normatywnymi modelami ról a nienormatywną podmiotowością i omawia życiopisanie jako ważną arenę upodmiotowienia, w której pisanie o życiu funkcjonuje jako antyhegemoniczna interwencja, która dekonstruuje normatywne kategorie tożsamości i artykułuje nowe formy subiektywności. W tym kontekście omawiane są również przykłady życiopisania reagującego na rosyjską wojnę agresji przeciwko Ukrainie jako epistemiczne zakłócenia, które artykułują antyhegemoniczne interwencje i jednocześnie tworzą potencjał terapeutyczny. W nawiązaniu do wykładu noblowskiego Olgi Tokarczuk, współczesne pisanie o życiu zostaje podsumowane w kontekście narratologii kulturowej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;13pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectżyciopisaniepl
dc.subjectmedia społecznościowepl
dc.subjectsubiektywizacjapl
dc.subjectepistemiczne zakłóceniepl
dc.subjectupodmiotowieniepl
dc.subjectżyciopisanie w czasach wojnypl
dc.subjectnarratologia kulturowapl
dc.subjectlife-writingen
dc.subjectsocial mediaen
dc.subjectsubjectivationen
dc.subjectepistemic disruptionen
dc.subjectempowermenten
dc.subjectlifewriting in times of waren
dc.subjectcultural narratologyen
dc.titleFikcja auto/biografii. Nowe perspektywy na dwuznaczny status tekstów life-writing i ich odczytańpl
dc.title.alternativeThe Fiction of Auto/biography. New Perspectives on the Ambiguity of Life-Writing/Readingen
dc.typeArticle
dc.page.number7-13
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Leipzigpl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesButler J., Giving an Account of Oneself, New York 2005, https://doi.org/10.5422/fso/9780823225033.001.0001pl
dc.referencesCommunication. Theory, Methods and Media, eds S. Josephson, J. Kelly, K. Smith, New York 2020, s. 265–275.pl
dc.referencesGoodnow T., Narrative Theory. Visual Storytelling, [w:] Handbook of Visual Communication. Theory, Methods and Media, eds S. Josephson, J. Kelly, K. Smith, New York 2020, s. 265–275, https://doi.org/10.4324/9780429491115-24pl
dc.referencesMiller N., “But enough about me, what do you think of my memoir?”, “The Yale Journal of Criticism” 2000, no. 13/2, s. 421–436, https://doi.org/10.1353/yale.2000.0023pl
dc.referencesShafik E., How to Stay Sane in An Age of Division, London 2020.pl
dc.referencesTippner A., Laferl Ch. F., Einleitung, [w:] Texte zur Theorie der Biographie und Autobiographie, Hrsg. A. Tippner, Ch. F. Laferl, Stuttgart 2016, s. 9–41.pl
dc.referencesTokarczuk O., Czuły narrator, Kraków 2020.pl
dc.referencesWhat is Life-Writing?, The Oxford Centre for Life-writing, 2020, https://oclw.web.ox.ac.uk/what-life-writing [dostęp: 25.09.2024].pl
dc.contributor.authorEmailiris_tabea.bauer@uni-leipzig.de
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.13.01


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0