Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilanowski, Blazej
dc.date.accessioned2025-01-17T07:00:03Z
dc.date.available2025-01-17T07:00:03Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54271
dc.description.abstractIn this article, the thesis regarding the change in the functions and symbolism of homes affected by the information revolution, proposed by media philosopher Vilém Flusser in his 1990 essay “On Future Architecture” is juxtaposed with photographs by Zofia Rydet from the series Zapis socjologiczny. The text analyzes the photographs of residents and their households in the Podhale region of Polish villages from 1978 to 1990, serving as a document illustrating the ongoing transition from home being understood as a haven, enabling introspection into oneself and the immediate surroundings, to home as a place facilitating observation (and interaction with) the expanded image of the world presented by the media. The study delves into the aesthetics of the photographed households combining folk sensibility, products of an industrialized economy, and cultural “DIYs.” In this manner, Zapis socjologiczny reveals the significance of the change advocated by the media philosopher in shifting the way we think about homes towards considering them as critical points in the social network of information exchange and relationship-building.en
dc.description.abstractW niniejszym artykule teza o zmianie funkcji i symboliki domów pod wpływem rewolucji informacyjnej, jaką zaproponował w 1990 r. filozof mediów Vilém Flusser w eseju Architektura przyszłości, zostaje skonfrontowana z fotografiami autorstwa Zofii Rydet z cyklu Zapis socjologiczny. W tekście analizowane są – stanowiące najliczniejszy zbiór – fotografie mieszkańców i domostw podhalańskich wsi z lat 1978–1990, jako dokument ukazujący przebiegający w nich proces przejścia od domu rozumianego jako schronienie umożliwiające spojrzenie w głąb siebie i na najbliższą okolicę, do domu jako miejsca umożliwiającego obserwację i interakcję z rozszerzonym obrazem świata prezentowanym przez media. W pracy analizowana jest estetyka fotografowanych domostw, w których w specyficzny sposób łączy się ludowa wrażliwość estetyczna, produkty uprzemysłowionej gospodarki i kulturowe „samoróbki”. W ten sposób Zapis socjologiczny ujawnia doniosłość zmiany postulowanej przez filozofa mediów o nowym sposobie myślenia o domach w kierunku myślenia o nich jako o krytycznych punktach w społecznej sieci wymiany informacji i budowani a relacji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectrural modernizationen
dc.subjectinformation revolutionen
dc.subjectmass communicationen
dc.subjectanthropology of spaceen
dc.subjectVilém Flusseren
dc.subject"Zapis socjologiczny"en
dc.subjectZofia Rydeten
dc.subjectmodernizacja wsipl
dc.subjectrewolucja informacyjnapl
dc.subjectkomunikacja masowapl
dc.subjectantropologia przestrzenipl
dc.subjectVilém Flusserpl
dc.subject"Zapis socjologiczny"pl
dc.subjectZofia Rydetpl
dc.titleEkran pod strzechą. Specyfika oraz estetyka ograniczonej modernizacji i mediatyzacji podhalańskich domostw na podstawie "Zapisu socjologicznego" Zofii Rydetpl
dc.title.alternativeA screen under thatch. Specificity and aesthetics of limited modernization and mediatization of Podhale homes based on Zofia Rydet’s "Zapis socjologiczny" [Sociological Record]en
dc.typeArticle
dc.page.number143-157
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodz, Faculty of Philology, Department of Journalism and Social Communicationpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesBarthes R., Camera Lucida, trans. R. Howard, New York 1981.pl
dc.referencesBazin A., “The Ontology of the Photographic Image,” trans. H. Gray, [in:] Film Quarterly 1960, vol. 13, no. 4.pl
dc.referencesCastells M., The Rise of Network Society, Cambridge–Oxford–Blackwell 1996.pl
dc.referencesCerteau M. de, The Practice of Everyday Life, Berkeley 1984.pl
dc.referencesDijk J. van, The Network Society: Social Aspects of the New Media, London–Thousand Oaks–New Delhi 1999.pl
dc.referencesDziewit A., Pisarek A., Ocalać. Zofia Rydet a fotografia wernakularna, Łódź 2020.pl
dc.referencesFerenc T., Jóźwiak K., Różycki A., Zapisy pamięci. Historie Zofii Rydet, Łódź 2020.pl
dc.referencesFlusser V., “On Future Architecture,” Artforum 1990, no. 9, vol. 28.pl
dc.referencesFoucault M., “Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias,” trans. from the French J. Miskowiec, Diacritics 1986, vol. 16, no. 1.pl
dc.referencesGołąb M., Czyżewski S., Obraz, obiekt, narracja. Doświadczenie wizualne Zofii Rydet, Łódź 2021.pl
dc.referencesHaraway D., “A Cyborg Manifesto: Science, Technology, and Socialist Feminism in the Late Twentieth Century,” [in:] Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, New York 1991.pl
dc.referencesKosiński D., Teatra Polskie. Historie, [e-book; format MOBI], Warszawa 2010.pl
dc.referencesMorton T., Dark Ecology. For a Logic of Future Coexistence, [e-book; format MOBI], New York 2016.pl
dc.referencesMyśliwski W., W środku jesteśmy baśnią. Mowy i rozmowy, Kraków 2022.pl
dc.referencesPieczul H., “Wnętrze stare, zabytkowe, a w środku telewizor. To dla Pani Rydet było Perełką…,” [in:] Zofia Rydet po latach 1978–2018, eds. S. Czyżewski, M. Gołąb, Łódź 2020.pl
dc.referencesPijarski K., “Seeing Society, Showing Community ‘Social Photography’ and Zofia Rydet’s Record,” [in:] Object Lesson: Zofia Rydet’s sociological Records, ed. K. Pijarski, Warszawa 2017.pl
dc.referencesRydet Z., “O «Zapisie socjologicznym»,” Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 1997, no. 3–4.pl
dc.referencesStomma L., “Determinanty polskiej kultury ludowej XIX wieku,” Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 1979, no. 3.pl
dc.referencesSulima R., “Łyżeczka Levi-Straussa. Przyczynek do antropologii materialności,” [in:] Smart obiekt. Mimowolne perwersje rzeczy, eds. A. Pankiewicz, M. Przybyłko, M. Miskowiec, Kraków 2018.pl
dc.referencesTagg J., “Nieciągłe miasto: fotografia i pole dyskursu,” [in:] Miasto w sztuce – sztuka miasta, ed. E. Rewers, Kraków 2010.pl
dc.referencesTagg J., The Disciplinary Frame: Photographic Truths and the Capture of Meaning, London 2009.pl
dc.referencesTurner V., The Ritual Process: Structure and Anti-Structure, Oxon–New York 1969.pl
dc.referencesZaremba Ł., “Pictures on Pictures,” [in:] Object Lessons. Zofia Rydet’s Sociological Records, ed. K. Pijarski, Warszawa 2017.pl
dc.referencesZofia Rydet Foundation: http://fundacjarydet.pl/pl
dc.referencesNieskończoność dalekich dróg. Podsłuchana i podpatrzona Zofia Rydet [An Infinity of Distant Roads. Following Zofia Rydet at Work], dir. A. Różycki, 1989.pl
dc.contributor.authorEmailblazej.filanowski@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.30.08
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0