Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBorowik, Alicja
dc.date.accessioned2025-01-17T07:00:00Z
dc.date.available2025-01-17T07:00:00Z
dc.date.issued2024-12-31
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/54265
dc.description.abstractThe goal of the article is to show how the concept of collective effervescence by Émile Durkheim facilitates the shift in Cognitive Science of Religion (as postulated by Sebastian Schüler) by emphasizing the interrelationships between the human mind, body and social life. The concept is applied in the analysis of the witch trials of 17th century Salem, Massachusetts. Particular emphasis is placed on the bodily dimension of human gatherings – an aspect that interests contemporary scholars of Cognitive Science of Religion who refer to the works of Durkheim and his students. Collective effervescence and its components – i.e. the formation of assemblies, creation of spontaneous rituals, and collective representations – are used to analyse the phenomenon and to answer the question about possible causes of the events that took place in Salem.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest pokazanie, jak koncepcja kolektywnego wrzenia Émile’a Durkheima, kładąca nacisk na wzajemne relacje między ludzkim umysłem, ciałem i życiem społecznym, ułatwia dokonanie postulowanego przez Sebastiana Schülera zwrotu w kognitywnych badaniach nad religią. Koncepcja Durkheima została zastosowana w analizie procesów czarownic w XVII-wiecznym Salem. Artykuł kładzie szczególny nacisk na wymiar cielesny ludzkich zgromadzeń – aspekt interesujący dla współczesnych religioznawców kognitywnych nawiązujących do dorobku Durkheima i jego uczniów. Kolektywne wrzenie oraz jego elementy składowe – tj. tworzenie się zgromadzeń i zalążków spontanicznych rytuałów oraz reprezentacje zbiorowe – posłużyły do analizy fenomenu oraz udzielenia odpowiedzi na pytanie o możliwe przyczyny wydarzeń, które miały miejsce w Salem.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectÉmile Durkheimen
dc.subjectcollective effervescenceen
dc.subjectcollective representationsen
dc.subjectcollective ritualsen
dc.subjectSalemen
dc.subjectwitchesen
dc.subjectwitch huntsen
dc.subjectwitch trialsen
dc.subjectÉmile Durkheimpl
dc.subjectkolektywne wrzeniepl
dc.subjectwyobrażenia zbiorowepl
dc.subjectrytuały zbiorowepl
dc.subjectSalempl
dc.subjectczarownicepl
dc.subjectpolowania na czarownicepl
dc.subjectprocesy o czarypl
dc.titlePolowania na czarownice w XVII-wiecznej Nowej Anglii w perspektywie koncepcji kolektywnego wrzenia Émile’a Durkheimapl
dc.title.alternativeWitch Hunts in the 17th Century New England in the Perspective of the Concept of Collective Effervescence by Émile Durkheimen
dc.typeArticle
dc.page.number29-49
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński, Szkoła Doktorska Nauk Humanistycznychpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesSalem Witchcraft Papers, ed. P. Boyer and S. Nissenbaum, New York, 1977. Digital edition – revised, corrected, and augmented by B.C. Ray, T.S. Wood, 2018, https://salem.lib.virginia.edu/category/swp.htmlpl
dc.referencesCotton Mather, To John Richards IV Coll 8; Levin/MHS (not in Mather’s hand) May 31, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/letters/to_richards1.htmlpl
dc.referencesLetter of Deodat Lawson, https://salem.lib.virginia.edu/letters/lawsons_london_letter.htmlpl
dc.referencesLetter of Deodat Lawson, https://salem.lib.virginia.edu/letters/lawsons_london_letter.htmlpl
dc.referencesLetters Written by the Reverend Cotton Mather: To John Foster, August 17, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/letters/to_foster.htmlpl
dc.referencesSWP No. 125: Tituba, https://salem.lib.virginia.edu/n125.htmlpl
dc.referencesSWP No. 138: Abigail Williams, https://salem.lib.virginia.edu/n138.htmlpl
dc.referencesSWP No. 009: William Barker, Sr., https://salem.lib.virginia.edu/n9pl
dc.referencesSWP No. 025: Richard Carrier, https://salem.lib.virginia.edu/n25.htmlpl
dc.referencesSWP No. 008: Mary Barker, https://salem.lib.virginia.edu/n8.htmlpl
dc.referencesSWP No. 091: Mary Marston, https://salem.lib.virginia.edu/n91pl
dc.referencesSWP No. 094: Rebecca Nurse Executed: July 19, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/n94.htmlpl
dc.referencesSWP No. 013: Bridget Bishop Executed, June 10, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/n13.htmlpl
dc.referencesSWP No. 015: Mary Black, https://salem.lib.virginia.edu/n15.htmlpl
dc.referencesSWP No. 013: Bridget Bishop Executed, June 10, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/n13.htmlpl
dc.referencesSWP No. 094: Rebecca Nurse Executed: July 19, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/n94.htmlpl
dc.referencesSWP No. 075: Mary Ireson, https://salem.lib.virginia.edu/n75pl
dc.referencesSWP No. 134: Sarah Wardwell, https://salem.lib.virginia.edu/n134.htmlpl
dc.referencesSWP No. 094: Rebecca Nurse Executed: July 19, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/n94.htmlpl
dc.referencesSWP No. 096: Mary Osgood, https://salem.lib.virginia.edu/n96.htmlpl
dc.referencesSWP No. 131: Martha Tyler, https://salem.lib.virginia.edu/n131.htmlpl
dc.referencesSWP No. 139: Sarah Wilson, Sr., https://salem.lib.virginia.edu/n139.htmlpl
dc.referencesSWP No. 017: Mary Bridges, Sr., https://salem.lib.virginia.edu/n17.htmlpl
dc.referencesSWP No. 025: Richard Carrier, https://salem.lib.virginia.edu/n25.htmlpl
dc.referencesSermons of the Rev. Samuel Paris. March 27, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/sermons/parris16920327.htmlpl
dc.referencesSermons of the Rev. Samuel Paris. May 5, 1692, https://salem.lib.virginia.edu/sermons/parris16920508.htmlpl
dc.referencesBoyer P., Nissenbaum S., Salem Possessed. The Social Origins of Witchcraft, Cambridge 2001.pl
dc.referencesCaporael L.R., Ergotism. The Satan Loosed in Salem?, „Science” 1976, t. 192, nr 423.pl
dc.referencesCerteau M. de, The Possession at Loudun, tłum. M.B. Smith, Chicago 2000.pl
dc.referencesCollins R., Łańcuchy rytuałów interakcyjnych, tłum. K. Suwada, Kraków 2011.pl
dc.referencesDurkheim É., Elementarne formy życia religijnego. System totemiczny w Australii, tłum. A. Zadrożyńska, Warszawa 2010, s. 188.pl
dc.referencesEvans-Pritchard E.E., Czary, wyrocznie i magia u Azande. Wersja skrócona, tłum. S. Szymański, Warszawa 2008.pl
dc.referencesHarner M., The Role of Hallucinogenic Plants in European Witchcraft, [w:] Hallucinogens and Shamanism, red. M. Harner, Oxford 1972.pl
dc.referencesHarris M., Krowy, świnie, wojny i czarownice. Zagadki kultury, tłum. K. Szerer, Warszawa 1985.pl
dc.referencesMauss M., Socjologia i antropologia, tłum. M. Król, K. Pomian, J. Szacki, Warszawa 1973.pl
dc.referencesSchjoedt U., Sørensen J., Nielbo K.L., Xygalatas D., Mitkidis P., Bulbulia J., Cognitive resource depletion in religious interactions, „Religion, Brain & Behavior” 2013, t. 3, nr 1.pl
dc.referencesSchüler S., Synchronized Ritual Behavior: Religion, Cognition and the Dynamics of Embodiment, „Religion and the Body. Modern Science and the Construction of Religious Meaning” 2012, t. 138.pl
dc.referencesSegal R.A., Relativism and Rationality in Social Sciences, „The Journal of Religion” 1987, t. 67, nr 3.pl
dc.referencesSpanos N.P., Ergotism and the Salem Witch Panic: a Critical Analysis and an Alternative Conceptualization, „Journal of History of the Behavioral Sciences” 1983, t. 19, nr 4.pl
dc.referencesSpanos N.P., Gottlieb J., Ergotism and the Salem Village Witch Trials, „Science” 1976, t. 194, nr 4272.pl
dc.referencesSzumowski W., Historia medycyny filozoficznie ujęta, Warszawa 1994.pl
dc.referencesXygalatas D., Konvalinka I., Bulbulia J., Roepstorffi A., Quantifying collective effervescence. Heart-rate dynamics at a fire-walking ritual, „Communicative & Integrative Biology” 2011, t. 4, nr 6.pl
dc.contributor.authorEmailalicja.borowik@doctoral.uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.30.06
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0