Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBuś, Daniel
dc.date.accessioned2024-10-25T06:28:48Z
dc.date.available2024-10-25T06:28:48Z
dc.date.issued2024-09-18
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53514
dc.description.abstractThe digitalisation of businesses is one of the most dynamic changes taking place today. On the one hand, it opens up new opportunities in the creation of business models, which may translate into an increase in the competitiveness of individual companies, but on the other hand, it brings with it certain challenges, for example in the form of emerging difficulties in the process of obtaining employees with appropriate competencies. The aim of the article is to identify key competences of employees in the era of digital transformation of enterprises on the example of the Podkarpackie Province. The article uses a triangulation of research methods based on a critical analysis of the literature, qualitative and quantitative research. The analysis shows that the most important key competences include creativity and communicativeness.en
dc.description.abstractCyfryzacja przedsiębiorstw jest jedną z najbardziej dynamicznych zmian, jakie zachodzą w obecnych czasach. Z jednej strony otwiera ona nowe możliwości w tworzeniu modeli biznesowych, które mogą przełożyć się na wzrost konkurencyjności poszczególnych firm, jednak z drugiej strony niesie ze sobą pewne wyzwania, na przykład w postaci pojawiających się trudności w procesie poszukiwania pracowników o odpowiednich kompetencjach. Celem artykułu jest identyfikacja kluczowych kompetencji pracowników w dobie transformacji cyfrowej przedsiębiorstw na przykładzie województwa podkarpackiego. W publikacji zastosowano triangulację metod badawczych na podstawie krytycznej analizy piśmiennictwa, badań jakościowych oraz ilościowych. Przeprowadzona analiza pokazuje, że do najważniejszych kluczowych kompetencji należą m.in. kreatywność oraz umiejętności komunikacji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;367en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectkompetencje pracownikapl
dc.subjectkompetencje deficytowepl
dc.subjectkluczowe kompetencjepl
dc.subjectcyfryzacjapl
dc.subjectwojewództwo podkarpackiepl
dc.subjectemployee competencesen
dc.subjectcompetences in short supplyen
dc.subjectkey competencesen
dc.subjectdigitizationen
dc.subjectPodkarpackie voivodeshipen
dc.titleKluczowe kompetencje pracowników w dobie transformacji cyfrowej na przykładzie województwa podkarpackiegopl
dc.title.alternativeKey Competences in the Era of Digitization of Enterprises in the Podkarpackie Voivodshipen
dc.typeArticle
dc.page.number62-82
dc.contributor.authorAffiliationWSPiA Rzeszowska Szkoła Wyższa, Katedra Zarządzania i Ekonomii, Rzeszów, Polskapl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBombiak E. (2014), Kompetencje pracownicze – istota, pomiar i sprawozdawczość, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo Humanistycznego w Siedlcach”, nr 103, s. 173–191.pl
dc.referencesBughin J., Hazan E., Lund S., Dahlström P., Wiesinger A., Subramaniam A. (2018), Skill Shift: Automation and the Future of the Workforce, McKinsey Global Institute, https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/public%20and%20social%20sector/our%20insights/skill%20shift%20automation%20and%20the%20future%20of%20the%20workforce/mgi-skill-shift-automation-and-future-of-the-workforce-may-2018.pdf [dostęp: 5.05.2023].pl
dc.referencesCentrum Polityk Publicznych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Cyfryzacja i rynek pracy, Kraków 2021.pl
dc.referencesCyberpolicy NASK (2023), Polska w DESI 2022, https://cyberpolicy.nask.pl/desi-2022-wyniki-polski-w-indeksie-gospodarki-cyfrowej-i-spoleczenstwa-cyfrowego/ [dostęp: 3.05.2023].pl
dc.referencesGajewski J., Paprocki W., Pieriegud J. (red.) (2016), Cyfryzacja gospodarki i społeczeństwa. Szanse i wyzwania dla sektorów infrastrukturalnych, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2022), Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r., https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2022-roku,2,12.html [dostęp: 4.05.2023].pl
dc.referencesKomisja Europejska (2022), Indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego (DESI) 2022, https://digital-strategy.ec.europa.eu/pl/library/digital-economy-and-society-index-desi-2022 [dostęp: 1.08.2024].pl
dc.referencesŁobejko S., Nowicka K., Szpringer W. (2018), Biznes cyfrowy. Technologie. Modele. Regulacje, Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej, Warszawa.pl
dc.referencesMcKinsey & Company (2016), Cyfrowa Polska. Szansa na technologiczny skok do globalnej pierwszej ligi gospodarczej, Forbes Polska, Warszawa.pl
dc.referencesMiśków D. (2022), Poziom cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce, [w:] M. Gasz, A. Politaj (red.), Ekonomia. Wybrane problemy, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 102–111, http://fbc.pionier.net.pl/id/oai:dbc.wroc.pl:118066 [dostęp: 4.05.2023].pl
dc.referencesOleksyn T. (2010), Zarządzanie kompetencjami. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.referencesRadomska E. (2019), Rozwój gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w aspekcie dynamicznych zmian w otoczeniu zewnętrznym na przykładzie Wielkiej Brytanii, „Myśl Ekonomiczna i Polityczna”, nr 1(64), s. 113–138, http://doi.org/10.26399/meip.1(64).2019.05/e.radomskapl
dc.referencesRojek M. (2016), Czym jest cyfryzacja?, https://ceo.com.pl/marcin-rojek-czym-jest-cyfryzacja-79635 [dostęp: 4.05.2023].pl
dc.referencesSidor Rządkowska M., Sienkiewicz Ł. (2023), Cyfrowy HR. Organizacja w warunkach transformacji technologicznej, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa.pl
dc.referencesWiśniewska S. (2021), Kompetencje pracowników – wyzwania przyszłości, [w:] M. Tyrańska (red.), Wybrane kompetencje zarządzania kompetencjami pracowników w organizacji, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, s. 15–33.pl
dc.referencesWorld Economic Forum (2020), The Future of Jobs. Report 2020, https://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2020.pdf [dostęp: 2.05.2023].pl
dc.referencesWoźniak J. (2011), O pojęciu kompetencji jako podstawie modelu kompetencyjnego, czyli cztery znaczenia terminu „kompetencje” w naukach o zarządzaniu, [w:] T. Leczykiewicz, A. Springer (red.), Kompetencje pracownika a funkcjonowanie współczesnej organizacji, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, nr 34, s. 11–21.pl
dc.referencesWziątek Staśko A. (2019), Era cyfryzacji – implikacje dla zarządzania kapitałem ludzkim, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XX, z. 6, cz. III, s. 239–251.pl
dc.contributor.authorEmaildaniel.bus@wspia.eu
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.367.04
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0