Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFreund, Bożena
dc.date.accessioned2024-10-25T06:28:48Z
dc.date.available2024-10-25T06:28:48Z
dc.date.issued2024-07-30
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53513
dc.description.abstractHealth care is one of the most important systems in both society and the economy. At the same time, it is a highly complex system that is subject to an increasing number of challenges in the contemporary world.For example, the health care system in Poland struggles primarily with inadequate numbers of nurses and medical doctors, as well as insufficient funding. A relatively new challenge is to provide for the health needs of refugees, whose number is increasing due to the war in Ukraine beyond Poland’s eastern border.This raises the question of the substantive preparation of nurses and medical doctors to work in a culturally diverse environment. Have they had the opportunity to train in intercultural competences? How do they assess their own intercultural competences? Do they see challenges in their interactions with foreigners?The aim of this paper is therefore to present a self‑assessment of the intercultural competences of medical doctors and nurses in Poland, in particular in the context of current refugee challenges.In order to achieve the assumed goal, a proprietary questionnaire form was created, and a nationwide survey was conducted among a group of professionally active medical doctors and nurses.The results of the research, in addition to providing valuable knowledge, were used to draw up specific recommendations for improving the continuing education of medical and nursing staff in the area of intercultural competences. Based on the research results, guidelines for better management in public health organisations were also created.This text may be of interest to researchers of management in public health care organisations, and in particular human resources management in health care institutions, as well as practitioners trying to deal with the current problems facing public health management.en
dc.description.abstractZarządzanie systemem ochrony zdrowia jest jedną z najważniejszych kwestii zarówno dla społeczeństwa, jak i dla gospodarki, a jednocześnie jest systemem wysoce złożonym, podlegającym coraz większej liczbie wyzwań współczesnego świata. System opieki zdrowotnej w Polsce boryka się przede wszystkim z niewystarczającą liczbą pielęgniarek i lekarzy, a także niewystarczającymi środkami finansowymi. Stosunkowo nowym wyzwaniem jest zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych uchodźców, których liczba wzrasta w związku z wojną w Ukrainie za wschodnią granicą Polski. Rodzi to pytanie o merytoryczne przygotowanie pielęgniarek i lekarzy do pracy w środowisku zróżnicowanym kulturowo. Czy mieli okazję szkolić się w zakresie kompetencji międzykulturowych? Jak oceniają własne kompetencje międzykulturowe? Czy widzą wyzwania w swoich interakcjach z obcokrajowcami?Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie samooceny kompetencji międzykulturowych lekarzy i pielęgniarek w Polsce, szczególnie w kontekście współczesnych wyzwań uchodźczych.Dla osiągnięcia założonego celu stworzono autorską ankietę badawczą, a następnie przeprowadzono ogólnopolskie badanie ankietowe wśród grupy aktywnych zawodowo lekarzy i pielęgniarek.Wyniki badań, oprócz dostarczenia pewnej wiedzy, posłużyły do opracowania konkretnych rekomendacji dotyczących doskonalenia kształcenia ustawicznego kadry lekarskiej i pielęgniarskiej w obszarze kompetencji międzykulturowych. Na podstawie wyników badań stworzono także wytyczne dotyczące doskonalenia procesów zarządzania w publicznych organizacjach ochrony zdrowia.Tekst ten może zainteresować badaczy zarządzania publicznymi organizacjami ochrony zdrowia, a w szczególności zarządzania zasobami ludzkimi w zakładach opieki zdrowotnej, a także praktyków próbujących stawić czoła aktualnym problemom zarządzania zdrowiem publicznym.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;367en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecthealth managementen
dc.subjectintercultural competencesen
dc.subjectmedical doctorsen
dc.subjectnursesen
dc.subjectrefugeesen
dc.subjectzarządzanie organizacjami ochrony zdrowiapl
dc.subjectkompetencje międzykulturowepl
dc.subjectlekarzepl
dc.subjectpielęgniarkipl
dc.subjectuchodźcypl
dc.titleSelf-Assessment of the Intercultural Competences of Medical Doctors and Nurses in Poland in the Face of Current Refugee Challengesen
dc.title.alternativeSamoocena kompetencji międzykulturowych lekarzy i pielęgniarek w Polsce w obliczu współczesnych wyzwań uchodźczychpl
dc.typeArticle
dc.page.number44-61
dc.contributor.authorAffiliationJagiellonian University, Faculty of Management and Social Communicationen
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBetancourt J. (2006), Cultural Competency: Providing Quality Care to Diverse Populations, “The Consultant Pharmacist”, vol. 21(12), pp. 988–995, https://doi.org/10.4140/TCP.n.2006.988en
dc.referencesBetancourt J.R., Green A.R. (2010), Commentary: Linking Cultural Competence Training to Improved Health Outcomes: Perspectives From the Field, “Academic Medicine”, vol. 85(4), pp. 583–585, https://journals.lww.com/academicmedicine/Fulltext/2010/04000/Commentary__Linking_Cultural_Competence_Training.14.aspx [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesBetancourt J.R., Green A.R., Carrillo J.E., Ananeh Firempong O. (2003), Defining cultural competence: a practical framework for addressing racial/ethnic disparities in health and health care, “Public Health Reports”, vol. 118(4), pp. 293–302, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12815076/ [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesBrottman M.R., Douglas M.D., Hattori R.A., Heeb R., Taff S.D.T. (2020), Toward Cultural Competency in Health Care: A Scoping Review of the Diversity and Inclusion Education Literature, “Academic Medicine”, vol. 95(5), pp. 803–813, https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000002995en
dc.referencesChmielecki M. (2016), Doświadczenie międzynarodowe i kompetencje a współpraca zawodowa z obcokrajowcami, [in:] M. Rozkwitalska, Ł. Sułkowski (eds.), Współpraca zawodowa w środowisku wielokulturowym, Wydawnictwo Wolters Kluwer, Warszawa, pp. 133–148.en
dc.referencesDelery J., Gupta N. (2016), Human Resource Management Practices and Organizational Effectiveness: Internal Fit Matters, “Journal of Organizational Effectiveness: People and Performance”, vol. 3(2), pp. 139–163, https://doi.org/10.1108/JOEPP-03-2016-0028en
dc.referencesDobrowolska B., Gutysz Wojnicka A., Ozga D., Barkestad E., Benbenishty J., Breznik K., Filej B., Jarosova D., Kaučič B.M., Nytra I., Smrke B., Zelenikova R., Blackwood B. (2020), European Intensive Care Nurses’ Cultural Competency: An International Cross Sectional Survey, “Intensive and Critical Care Nursing”, vol. 60, 102892, https://doi.org/10.1016/j.iccn.2020.102892en
dc.referencesFleckman J.M., Dal Corso M., Ramirez S., Begalieva M., Johnson C.C. (2015), Intercultural Competency in Public Health: A Call for Action to Incorporate Training into Public Health Education, “Frontiers in Public Health”, vol. 3, 210, https://doi.org/10.3389/fpubh.2015.00210en
dc.referencesFundacja Watch Health Care i MAHTA Sp. z o.o. (2019), BAROMETR WHC – Raport na temat zmian w dostępności do gwarantowanych świadczeń zdrowotnych w Polsce nr 19/15/02/2019, http://www.korektorzdrowia.pl/wp-content/uploads/barometr_whc_xii_i_2019_final.pdf [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesGradellini C., Gómez Cantarino S., Dominguez Isabel P., Molina Gallego B., Mecugni D., Ugarte Gurrutxaga M.I. (2021), Cultural Competence and Cultural Sensitivity Education in University Nursing Courses: A Scoping Review, “Frontiers in Psychology”, vol. 12, https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.682920en
dc.referencesGreen A.R., Miller E., Krupat E., White A., Taylor W.C., Hirsh D.A., Wilson R.P., Betancourt J.R. (2007), Designing and Implementing a Cultural Competence OSCE: Lessons Learned from Interviews with Medical Students, “Ethnicity & Disease”, vol. 17(2), pp. 344–350, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17682369 [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesGUS (2022), Zdrowie i ochrona zdrowia w 2021 r., Warszawa–Kraków, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/zdrowie/zdrowie/zdrowie-i-ochrona-zdrowia-w-2021-roku,1,12.html [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesIlu uchodźców z Ukrainy jest w Polsce [AKTUALNE DANE] (2024), https://300gospodarka.pl/news/uchodzcy-z-ukrainy-w-polsce-liczba [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesInformacja o wynikach Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań 2021 na poziomie województw, powiatów i gmin (2021), https://stat.gov.pl/spisy-powszechne/nsp-2021/nsp-2021-wyniki-ostateczne/informacja-o-wynikach-narodowego-spisu-powszechnego-ludnosci-i-mieszkan-2021-na-poziomie-wojewodztw-powiatow-i-gmin,1,1.html [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesKirmayer L.J. (2012), Rethinking Cultural Competence, “Transcultural Psychiatry”, vol. 49(2), pp. 149–164, https://doi.org/10.1177/1363461512444673en
dc.referencesKomenda Główna Straży Granicznej (n.d.), Informacje o granicy polsko ukraińskiej, https://www.strazgraniczna.pl/pl/aktualnosci/informacje-o-granicy-polsko-uk [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesKruse J.A., Didion J., Perzynski K. (2014), Utilizing the Intercultural Development Inventory® to Develop Intercultural Competence, “SpringerPlus”, vol. 3, 334, https://doi.org/10.1186/2193-1801-3-334en
dc.referencesLustig M.W., Koester J. (2009), Intercultural Competence: Interpersonal Communication Across Cultures, Allyn and Bacon, Needham Heights.en
dc.referencesMajda A., Zalewska Puchała J. (2018), Kompetencje kulturowe i inteligencja kulturowa w pielęgniarstwie, “Pielęgniarstwo Polskie”, vol. 2(68), pp. 196–203, http://www.pielegniarstwo.ump.edu.pl/article.php?id=388 [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesMartinez K.M., Green C.E., Sañudo F.M. (2004), The CLAS Challenge: Promoting Culturally and Linguistically Appropriate Services in Health Care, “International Journal of Public Administration”, vol. 27(1–2), pp. 39–61, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1081/PAD-12-0028652.en
dc.referencesMatveev A. (2017a), Describing Intercultural Competence, [in:] A. Matveev, Intercultural Competence in Organizations: A Guide for Leaders, Educators and Team Players, Springer, Cham, pp. 3–26, https://doi.org/10.1007/978-3-319-45701-7_1en
dc.referencesMatveev A. (2017b), The Intercultural Competence Models, [in:] A. Matveev, Intercultural Competence in Organizations: A Guide for Leaders, Educators and Team Players, Springer, Cham, pp. 49–73, https://doi.org/10.1007/978-3-319-45701-7_3en
dc.referencesMatveev A.V., Rao N., Milter R.R. (2001), Developing a Scale to Measure Intercultural Communication Competence: A Pilot Study in Multicultural Organizations, Paper submitted to the International and Intercultural Communication Division of the National Communication Association, Atlanta.en
dc.referencesNaczelna Izba Pielęgniarek i Położnych (2021), Struktura i średnia wieku pielęgniarek i położnych w Polsce, https://nipip.pl/srednia-wieku-pielegniarek-i-poloznych-w-polsce/ [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesO’Brien E.M., O’Donnell C., Murphy J., O’Brien B., Markey K. (2021), Intercultural Readiness of Nursing Students: An Integrative Review of Evidence Examining Cultural Competence Educational Interventions, “Nurse Education in Practice”, vol. 50, 102966, https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.102966.en
dc.referencesPaszkowska M. (2020), Polski system ochrony zdrowia, Difin, Warszawa.en
dc.referencesPino F.J.P. del, Arrogante O., Simonelli Muñoz A.J., Gallego Gómez J.I., Jiménez Rodríguez D. (2022), Use of High Fidelity Clinical Simulation for the Development of Cultural Competence of Nursing Students, “Nurse Education Today”, vol. 116, 105465, https://doi.org/10.1016/j.nedt.2022.105465en
dc.referencesPopov V., Brinkman D., Oudenhoven J.P. van (2017), Becoming Globally Competent Through Student Mobility, [in:] M. Mulder (ed.), Competence Based Vocational and Professional Education: Bridging the Worlds of Work and Education, Springer International Publishing, Cham, pp. 775–793, https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-41713-4_47 [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesPrzyłęcki P. (2019), Kompetencje kulturowe w opiece zdrowotnej, “Władza Sądzenia”, no. 16, pp. 10–26.en
dc.referencesShahzad S., Ali N., Younas A., Tayaben J.L. (2021), Challenges and Approaches to Transcultural Care: An Integrative Review of Nurses’ and Nursing Students’ Experiences, “Journal of Professional Nursing”, vol. 37(6), pp. 1119–1131, https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2021.10.001en
dc.referencesSzkup Jabłońska M., Schneider Matyka D., Kubiak J., Grzywacz A., Jurczak A., Augustyniak K., Grochans E. (2013), Ocena Kompetencji Kulturowych wśród Pracowników Ochrony Zdrowia, “Family Medicine & Primary Care Review”, vol. 15(3), pp. 394–396.en
dc.referencesŚlusarska B., Zarzycka D., Majda A., Dobrowolska B. (2017), Kompetencje Kulturowe w Pielęgniarstwie – Podstawy Konceptualizacji i Narzędzia Pomiaru Naukowego, “Pielęgniarstwo XXI wieku”, vol. 17, no. 4(61), pp. 40–45.en
dc.referencesTaniguchi N., Okamoto M., Mastuda Y., Nozaki M. (2019), Improving Japanese Nursing Education by Understanding “Intercultural Competence”, [in:] N. Lightner (ed.), Advances in Human Factors and Ergonomics in Healthcare and Medical Devices: AHFE (2018), Advances in Intelligent Systems and Computing, vol. 779, Springer, Cham, https://doi.org/10.1007/978-3-319-94373-2_31en
dc.referencesTervalon M., Murray García J. (1998), Cultural Humility Versus Cultural Competence: A Critical Distinction in Defining Physician Training Outcomes in Multicultural Education, “Journal of Health Care for the Poor and Underserved”, vol. 9, pp. 117–125, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10073197 [accessed: 23.05.2023].en
dc.referencesTosun B., Yava A., Dirgar E., Şahin E.B., Yılmaz E.B., Papp K., Tóthova V., Hellerova V., Prosen M., Licen S., Karnjus I., Tamayo M.D.B., Leyva Moral J.M., Claeys A., Tricas Sauras S. (2021), Addressing the Effects of Transcultural Nursing Education on Nursing Students’ Cultural Competence: A Systematic Review, “Nurse Education in Practice”, vol. 55, 103171, https://doi.org/10.1016/j.nepr.2021.103171en
dc.referencesVikdahl L., Ståhle G., Gunnarsson D., Saboonchi F. (2020), Diversity and Health Strategies for Newly Resettled Refugees, “International Journal of Migration, Health and Social Care”, vol. 16(3), pp. 241–252, https://doi.org/10.1108/IJMHSC-08-2019-0076en
dc.referencesWojtczak A. (2009), Zdrowie Publiczne Wyzwaniem dla Systemów Zdrowia XXI Wieku, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa.en
dc.contributor.authorEmailbozena.freund@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.367.03
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0