Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWiercioch, Magdalena
dc.date.accessioned2024-10-02T10:49:36Z
dc.date.available2024-10-02T10:49:36Z
dc.date.issued2024-09-27
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53293
dc.description.abstractThe purpose of the article. The study aimed to assess the impact of an inflation level on purchasing decisions of consumers in selected voivodeships (mazowieckie, lubelskie, podkarpackie, małopolskie). The following hypotheses were adopted:H1: Poles' purchasing decisions in a period of rising inflation depend on the voivodeship in which they live.H1a: Residents of voivodeships with a lower average gross salary (podkarpackie and lubelskie) pay more attention to product features, discounts and places where they shop than residents of voivodeships with a high average gross salary (mazowieckie and małopolskie).H2: Poles' purchasing decisions in a period of rising inflation depend on gender.H2a: Women pay more attention to product features, discounts and places where they shop than men.Methodology. The study employed the diagnostic survey method using an online survey. The voivodeships selected for the study were categorized based on the indicators of an average monthly gross salary in relation to the national average. For mazowieckie and małopolskie voivodeships these values were above 100%, while for podkarpackie and lubelskie voivodeships they ranged from 84–88%. In addition, statistical analyzes were performed to observe relationships such as gender and voivodeship: the chi-square test with an in-depth analysis of standardized categorized residuals, Cramer's V coefficient and Spearman's rank correlation coefficient.Results of the research. The article showed that the relationship between inflation and purchasing behavior of Polish people is an important topic that helps understand how consumers react to rising prices and what strategies they choose when shopping during inflation. Relationship between consumer behavior and the voivodeship was confirmed only in two cases related to shopping habits. This leads to the rejection of H1 and H1a hypotheses. The amount of the average monthly gross salary in relation to the national average (podkarpackie, lubelskie) is not a factor that makes Polish people more inclined to pay attention to product features, discounts and places of purchase, compared to residents of voivodeships with a higher average monthly gross salary (mazowieckie and małopolskie). H2 and H2a hypotheses were confirmed with greater accuracy. It has been noticed that purchasing decisions of Polish people depend on gender, and women pay attention to product features such as a price, promotions, and places where they shop more often than men.en
dc.description.abstractCel artykułu. Badanie miało na celu ocenę wpływu poziomu inflacji na decyzje zakupowe konsumentów w wybranych województwach (mazowieckie, lubelskie, podkarpackie, małopolskie). Przy-jęto następujące hipotezy:H1: Decyzje zakupowe Polaków w okresie rosnącej inflacji zależą od województwa, w którym mieszkają.H1a: Mieszkańcy województw o niższym przeciętnym wynagrodzeniu brutto (podkarpackie i lubelskie) zwracają większą uwagę na cechy produktów, rabaty i miejsca, w których dokonują zakupów, niż mieszkańcy województw o wyższym przeciętnym wynagrodzeniu brutto (mazowieckie i mało-polskie).H2: Decyzje zakupowe Polaków w okresie rosnącej inflacji zależą od płci.H2a: Kobiety zwracają większą uwagę na cechy produktów, rabaty i miejsca, w których dokonują zakupów, niż mężczyźni.Metoda badawcza. W badaniu wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety internetowej. Wybrane do badania województwa zostały skategoryzowane na podstawie wskaźników przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w stosunku do średniej krajowej. Dla województw mazowieckiego i małopolskiego wartości te przekraczały 100%, natomiast dla województw podkarpackiego i lubelskiego wahały się w granicach 84–88%. Dodatkowo przeprowadzono analizy statystyczne w celu obserwacji zależności takich jak płeć i województwo. W tym celu wykorzystano test chi-kwadrat z pogłębioną analizą standaryzowanych, skategoryzowanych reszt, współczynnik V Cramera i współczynnik korelacji rang Spearmana.Wyniki badań. W artykule wykazano, że związek pomiędzy inflacją a zachowaniami zakupowymi Polaków jest ważnym tematem, który pomaga zrozumieć, jak konsumenci reagują na rosnące ceny i jakie strategie wybierają podczas zakupów w czasie inflacji. Związek między zachowaniami konsumentów a województwem potwierdzono jedynie w dwóch przypadkach, związanych z nawykami zakupowymi. Skłania to do odrzucenia hipotez H1 i H1a. Wysokość przeciętnego miesięcznego wy-nagrodzenia brutto w stosunku do średniej krajowej (podkarpackie, lubelskie) nie jest czynnikiem powodującym, że Polacy są bardziej skłonni do zwracania uwagi na cechy produktów, rabaty i miejsca zakupu w porównaniu do mieszkańców województw o wyższym przeciętnym miesięcznym wy-nagrodzeniu brutto (województwo mazowieckie i małopolskie). Hipotezy H2 i H2a zostały potwierdzone ze znacznie większą trafnością. Zauważono, że decyzje zakupowe Polaków zależą od płci, a kobiety częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na cechy produktu, takie jak cena, promocje i miejsca, w których robią zakupy.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesJournal of Finance and Financial Law;43en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectinflationen
dc.subjectconsumeren
dc.subjectsavingen
dc.subjectspendingen
dc.subjectpurchasing decisionsen
dc.subjecthousehold budgeten
dc.subjectinflation rateen
dc.subjectinflacjapl
dc.subjectkonsumentpl
dc.subjectoszczędzaniepl
dc.subjectwydatkipl
dc.subjectdecyzje zakupowepl
dc.subjectbudżet gospodarstwa domowegopl
dc.subjectstopa inflacjipl
dc.titleImpact of Inflation on Purchasing Decisions of Residents of Selected Polish Voivodeshipsen
dc.title.alternativeWpływ inflacji na decyzje zakupowe mieszkańców wybranych województw Polskipl
dc.typeArticle
dc.page.number23-39
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Rzeszowskien
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesAiling, S., Xingyi, L. and Zhongfei, L. (2022). Optimal Investment, Consumption, and Life Insurance Choices with Habit Formation and Inflation Risk. Complexity, v. 2022. https://doi.org/10.1155/2022/3440037en
dc.referencesAkmal, M. (2012). The Relationship between Inflation and Relative Price Variability in Pakistan. SBP Working Paper Series 44. Research Department. State Bank of Pakistan.en
dc.referencesBelow, Ł. (2023). Does inflation matter? The influence of perceived price changes on well-being. Collegium of Economic Analysis SGH – Working Papers, 86. https://bazekon.uek.krakow.pl/rekord/171666323en
dc.referencesBruine de Bruin, W., van der Klaauw, W., Topa, G., Downs, J.S., Fischhoff, B., Armantier, O. (2012). The effect of question wording on consumers’ reported inflation expectations. Journal of Economic Psychology, 33(4). https://doi.org/10.1016/j.joep.2012.02.001en
dc.referencesChoi, C.-Y. and Kim Y.S. (2010). Is there any asymmetry in the effect of inflation on relative price variability? Economics Letters, 108(2). http://dx.doi.org/10.1016/j.econlet.2010.04.005en
dc.referencesChoi, C.-Y. (2010). Reconsidering the relationship between inflation and relative price variability. Journal of Money, Credit and Banking, 42(5). https://doi.org/10.1111/j.1538-4616.2010.00307.xen
dc.referencesChoroś-Mrozowska, D. and Clowes, D. (2018). Ekonomiczne uwarunkowania zachowań konsumpcyjnych gospodarstw domowych w Polsce w latach 2006–2015. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 1 (973), https://doi.org/10.15678/ZNUEK.2018.0973.0102en
dc.referencesCiżkowicz, P. and Rzońca, A. (2009). Ile kosztuje nas inflacja? Zeszyty FOR, 8. https://for.org.pl/upload/File/zeszyty/Zeszyt_Ile_kosztuje_nas_inflacja_Cizkowicz_Rzonca.pdfen
dc.referencesEhrmann, M. and Tzamourani, P. (2012). Memories of high inflation. European Journal of Political Economy, 28(2). http://dx.doi.org/10.1016/j.ejpoleco.2011.11.005en
dc.referencesFalkowski, A. and Tyszka, T. (2006). Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesFielding, D. and Mizen, P. (2008). Evidence on the Functional Relationship between Relative Price Variability and Inflation with Implications for Monetary Policy. Economica, 75. https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2007.00637.xen
dc.referencesFielding, D. and Mizen, P. (2000). Relative price variability and inflation in Europe. Economica, 67. http://dx.doi.org/10.1111/1468-0335.00195en
dc.referencesGhauri, S.P., Qayyum, A. and Arby, M.F. (2014). How relative price variability is related to unanticipated inflation and income? Pakistan Economic and Social Review, 52(1).en
dc.referencesGomes da Silva, C. (2015). Relative price variability in Brazil: An analysis of headline and core inflation rates, Nova Economia, 25(1).en
dc.referencesGrabia, T. (2007). Wpływ inflacji na poziom życia i nierówności społeczne, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 11.en
dc.referencesHoffmann, N. (2022). Inflacja i względna zmienność cen w Polsce, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 66(2). http://dx.doi.org/10.15611/pn.2022.2.04en
dc.referencesJasiulewicz, A. (2012). Economic Crisis Influence on the Polish Consumer Behavior. Overcoming the Crisis: Economic and Financial Developments in Asia and Europe, 77.en
dc.referencesKarahan, H. and Yazgan, M. E. (2023). Searching for the optimal level: Inflation and price variability in Turkey. The Singapore Economic Review, 68(01). http://dx.doi.org/10.1142/S0217590819500231en
dc.referencesKhan, M. (2016). Evidence on the functional form of inflation and output gap growth variability relationship in European economies. International Economics, 146.en
dc.referencesLieb, L. and Schuffels, J. (2022). Inflation expectations and consumer spending: the role of household balance sheets. Empirical Economics, 63. https://doi.org/10.1007/s00181-022-02222-8en
dc.referencesNath, H.K. and Sarkar, J. (2019). Inflation and relative price variability: New evidence from survey-based measures of inflation expectations in Australia. Empirical Economics, 56(6). https://doi.org/10.1007/s00181-018-1422-yen
dc.referencesPióro, J. (2022). Analiza wpływu inflacji na budżet statystycznego polskiego gospodarstwa domowego w pierwszym półroczu 2021 roku. W: M. Biernacki, R. Kowalak, red., Rachunkowość. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.en
dc.referencesRudnicki, L. (2004). Zachowania rynkowe konsumentów. Mechanizmy i uwarunkowania. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.en
dc.referencesShiller, R. (1997). Why do people dislike inflation? In: Reducing Inflation: Motivation and Strategy. National Bureau of Economic Research. https://econpapers.repec.org/bookchap/nbrnberch/8881.htmen
dc.referencesSolomon, M.R. (2006). Zachowania i zwyczaje konsumentów. Gliwice: Wydawnictwo Onepress.en
dc.referencesSzcześniak, M. (2020). Proces decyzyjny konsumenta na rynku. Zeszyty Naukowe PUNO, 8.en
dc.referencesTversky, A. and Kahneman, D. (1974). Judgment under uncertainty: Heuristics and biases. Science, 185(4157). http://dx.doi.org/10.1126/science.185.4157.1124en
dc.referencesVellekoop, N. and Wiederholt, M. (2019). Inflation expectations and choices of households. SAFE Working paper, 250. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3383452en
dc.referencesWoś, J., Rachocka, J., Kasperek-Hoppe, M. (2004). Zachowania konsumentów – teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.en
dc.references[www1] Słownik Języka Polskiego online, https://sjp.pwn.pl/sjp/inflacja;2561515.html [Accessed 12.08.2023].en
dc.references[www2] https://bdl.stat.gov.pl/bdl/dane/podgrup/tablica [Accessed 12.08.2023].en
dc.references[www3] EY Future Consumer Index, https://www.ey.com/pl_pl/covid-19/planowanie-a-za_oenia-w-sytuacji-nadzwyczajnej [Accessed 20.08.2023].en
dc.references[www4] https://static.nbp.pl/dokumenty/polityka-pieniezna/strategia-polityki-pienieznej/zalozenia_pp_2018.pdf [Accessed 08.06.2024].en
dc.references[www5] https://static.nbp.pl/dokumenty/polityka-pieniezna/strategia-polityki-pienieznej/zalozenia_pp_2019.pdf [Accessed 08.06.2024].en
dc.references[www6] https://static.nbp.pl/dokumenty/polityka-pieniezna/strategia-polityki-pienieznej/zalozenia_pp_2020.pdf [Accessed 08.06.2024].en
dc.references[www7] https://static.nbp.pl/dokumenty/polityka-pieniezna/strategia-polityki-pienieznej/zalozenia_pp_2021.pdf [Accessed 08.06.2024].en
dc.references[www8] https://bdl.stat.gov.pl/bdl/start [Accessed 08.06.2024].en
dc.references[www9] https://static.nbp.pl/dokumenty/polityka-pieniezna/strategia-polityki-pienieznej/zalozenia_pp_2022.pdf [Accessed 08.06.2024].en
dc.references[www10] https://static.nbp.pl/dokumenty/polityka-pieniezna/strategia-polityki-pienieznej/zalozenia_pp_2023.pdf [Accessed 08.06.2024].en
dc.contributor.authorEmailmawiericoch@ur.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.3.43.02
dc.relation.volume3


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0