Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorReczulski, Łukasz
dc.date.accessioned2024-09-18T06:31:14Z
dc.date.available2024-09-18T06:31:14Z
dc.date.issued2024-09-17
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53187
dc.description.abstractThe text introduces the phenomenon of the so-called manga fanzines, i.e. independent, self-published magazines devoted to the issue of Japanese pop culture, created by people fascinated by this topic and addressed to people who share this interest. The author of the article focuses on the discussion of the oldest Polish magazines of this type, introduced into circulation within the subcultural in the years 1995–1997 and presents their bibliological and historical characteristics. The paper discusses as many as ten Polish manga fanzines, including the Krakow fanzine "Kawaii", the oldest Polish magazine of this type.en
dc.description.abstractTekst przybliża zjawisko tzw. fanzinów mangowych, czyli niezależnych, wydawanych własnym sumptem czasopism poświęconych zagadnieniu popkultury japońskiej, tworzonych przez osoby zafascynowane tym tematem i skierowanych do ludzi podzielających to zainteresowanie. Autor artykułu skupia się na omówieniu najstarszych polskich magazynów tego typu, wprowadzonych do obiegu wewnątrz subkulturowego w latach 1995–1997 i prezentuje ich charakterystyki bibliologiczno-historyczne. W pracy omówiono aż dziesięć polskich fanzinów mangowych, w tym krakowski fanzin „Kawaii”, czyli najstarsze rodzime czasopismo tego typu.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;38pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfanzinen
dc.subjectindependent pressen
dc.subjectmangaen
dc.subjectanimeen
dc.subjectpop cultureen
dc.subjectfanzinpl
dc.subjectprasa niezależnapl
dc.subjectmangapl
dc.subjectanimepl
dc.subjectpopkulturapl
dc.titlePolskie fanziny mangowe. Przyczynek do poznania zjawiskapl
dc.title.alternativePolish manga fanzines. A contribution to study the phenomenonen
dc.typeArticle
dc.page.number23-40
dc.contributor.authorAffiliationBiblioteka Humanistyczna Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesAbramczyk, Ewa (1999). Fantastyka siedzi w głowie. Gazeta Pomorska, 280(15593), 13.pl
dc.references[A’guś] (1996). Rumiko Takahashi. Secret Service, 4(34), 81.pl
dc.references[A’guś] (1997a). Yu*Yu Hakusho. Secret Service, 1(42), 97.pl
dc.references[A’guś] (1997b). City hunter. Secret Service, 1(42), 98–99.pl
dc.references[Bazyl] (1998). Fandominacja, część 1. Kawaii, 11(16), 50–51.pl
dc.references[Bazyl] (1999). Fandominacja, część 2. Kawaii, 1(17), 56–57.pl
dc.referencesBraun, Juliusz (1997). W telewizji pokazali. Gazeta Wyborcza, 260(2553), 10.pl
dc.referencesCiosmak, Dariusz (2001). Antologia zinów 1989−2001. Kielce: Wydawnictwo Liberation.pl
dc.references[Felicjan] (1996). Trzeba zabić te filmy. Trybuna Śląska, 209(17299), 14.pl
dc.referencesFlont, Mateusz (2016). Tytuły polskich zinów. Wstęp do badań nad onimią „trzeciego obiegu” (1978–1989) i „obiegu alternatywnego” (od 1990). Prace Językoznawcze, XVIII/3, 31–54. Pobrano 20 kwietnia 2024 r., z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Prace_Jezykoznawcze/Prace_Jezykoznawcze-r2016-t18-n3/Prace_Jezykoznawcze-r2016-t18-n3-s31-54/Prace_Jezykoznawcze-r2016-t18-n3-s31-54.pdfpl
dc.referencesFlont, Mateusz (2017). (Anty)estetyka polskich zinów. Część I: „trzeci obieg” w latach 80. W: Wszołek, M. & Grech, M. & Siemes A. (red.), Badanie i projektowanie komunikacji 6 (s. 245–264). Wrocław: Wydawnictwo Libron.pl
dc.referencesFlont, Mateusz (2018). (Anty)estetyka wizualna polskich zinów. Część II: „obieg alternatywny” w latach 90. W: Wszołek, M. & Grech, M. & Siemes A. (red.), Badanie komunikacji vol. 1 (s. 155–175). Wrocław: Wydawnictwo Libron.pl
dc.referencesGłowacki, Bartosz (2010). Prasa trzeciego obiegu w okresie przełomu. Kultura – Media – Teologia, 3, 33–43. Pobrano 20kwietnia 2024 r., z: https://kmt.uksw.edu.pl/media/pdf/kmt3_glowacki.pdfpl
dc.referencesGoldberg, Wendy (2010). The Manga Phenomenon in America.W: Johnson-Woods T. (red.) Manga. An Anthology of Global and Cultural Perspectives (p. 281–296).New York: The Continuum International Publishing Group Inc.pl
dc.references[HAM] (1998). Perswazje i wycinki. Polityka, 4(2125), 52.pl
dc.referencesHolmes, Leah, Mariel (2022). Anime in the UK: The History, Cultural Context, and Evolution of UK Anime Fandom. (praca magisterska, Bath Spa University). Pobrano 20 kwietnia 2024 r., z: https://www.researchgate.net/publication/359427029_Anime_in_the_UK_The_History_Cultural_Context_and_Evolution_of_UK_Anime_Fandom_-_MPhil_Thesispl
dc.referencesJadwiszczok-Molencka, Helena &Molencki, Jacek (2016). Patrzeć, widzieć, interpretować. O kompetencjach interpretacyjnych odbiorców japońskich filmów animowanych. W: Dziewit, J. & Kołodziej, M. & Pisarek, A. (red.), Patrzenie i widzenie w kontekstach kulturoznawczych (s. 197–228). Katowice: Uniwersytet Śląski w Katowicach.pl
dc.referencesKajtoch, Wojciech (1999). Świat prasy alternatywnej w zwierciadle jej słownictwa. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesKalen, Elizabeth F. S. (2012). Mostly Manga: A Genre Guide to Popular Manga, Manhwa, Manhua, and Anime. Santa Barbara & Denver & Oxford: Holtzbrinck.pl
dc.referencesKobus, Aldona (2013). Fanfiction a funkcjonowanie literatury popularnej. Zarys perspektywy historycznej. Kultura Popularna, 3, 147–158. doi: 10.5604/16448340.1094750. Pobrano 20 kwietnia 2024 r., z: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Kultura_Popularna /Kultura_Popularna-r2013-t-n3_(37)/Kultura_Popularna-r2013-t-n3_(37)-s146-158/Kultura_Popularna-r2013-t-n3_(37)-s146-158.pdfpl
dc.referencesKopcik, Oliwia (2019). Gatunki dziennikarskie w anarchopunkowym zinie „Chaos w mojej głowie” (badania wstępne). Com.press, 2(4), 20–39. Pobrano 20 kwietnia 2024 r., z: https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/148442/kopcik_gatunki_dziennikarskie_w_anarchopunkowym_zinie_2019.pdf?sequence=1&isAllowed=ypl
dc.referencesKorzeniewski, Robert (1995). Manga!. Gambler, 2(15), 56–58.pl
dc.referencesKotrych, Michał & Musiałowski, Paweł (2018). Anime w Polsce. Narodziny fandomu. Kawaii, 3(46), 76–80.pl
dc.referencesKrzyżanowska, Joanna (2019). „Otaku” – zarys znaczenia terminu. W: Burszta, D. & Kobus, A. & Marek, K. (red.), Chińskie Bajki. Fandom mangi i anime w Polsce (s. 19–36). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.pl
dc.referencesLedoux, Trish & Ranney, Doug (1997). The Complete Anime Guide. Japanese Animation Film Directory & Resource Guide. Issaquah:Tiger Mountain Press.pl
dc.references[Mr. Root] (1996a). Manga Room. Secret Service, 3(33), 81–83.pl
dc.references[Mr. Root] (1996b). Manga Room. Secret Service, 4(34), 81–83.pl
dc.references[Mr. Root] (1996c). Manga Room. Secret Service, 6(36), 80, 82–83.pl
dc.references[Mr. Root] (1997). Mangoweprzecieki!. Secret Service, 5(46), 82–83.pl
dc.references[Mr. Root] (1997a). Manga Room. Secret Service, 2(43), 96–99.pl
dc.references[Mr. Root] (1997b). Manga Room. Secret Service, 3(44), 94–97.pl
dc.referencesNowakowski, Artur (2017). Fanzin SF. Artyści – wydawcy – fandom. Poznań: Instytut Kultury Popularnej.pl
dc.referencesOrszulak-Dudkowska, Katarzyna (2016). „Zrób to sam/Do it yourself”. Nowe oblicza rzemiosła i rękodzieła w kulturze współczesnej. Zeszyty Wiejskie, 22, 99–107. Pobrano 20 kwietnia 2024 r., z: http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.hdl_11089_25139/c/Katarzyna_Orszulak_Dudkowska_99_107.pdfpl
dc.referencesPatten, Fred (2004). Watching Anime, Reading Manga. 25 Years of Essays and Reviews. Berkeley: Stone Bridge Press.pl
dc.references[PB] (1997a). Manga, Anime, Otake… Express Ilustrowany, 194(20712), 13.pl
dc.references[PB] (1997b). Weekend z komiksem. Express Ilustrowany, 199(20717), 13.pl
dc.references[PB] (1997c). Japonia w Łodzi. Express Ilustrowany, 204(20722), 13.pl
dc.references[PB] (1997d). Święto w Komikslandzie. Express Ilustrowany, 223(20741), 12.pl
dc.references[PB] (1997e). Pozdrowienia po japońsku. Express Ilustrowany, 248(20766), 13.pl
dc.referencesPęczak, Mirosław (1992). Mały słownik subkultur młodzieżowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.pl
dc.referencesPiątek, Tomasz (1998). Mang(i)a seksu, czyli nienasycenie po japońsku. Film, 10, 130–132.pl
dc.referencesReczulski, Łukasz (2023). Narodziny i rozkwit Polskiej Rzeczpospolitej Mangowej. Łódź: Instytut Archeologii Uniwersytetu Łódzkiego & Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich, oddział w Łódź.pl
dc.referencesReczulski, Łukasz & Gamus, Paula (2015). Historia łódzkiego fandomu mangi i anime w latach 1995–2010. Acta Universitatis Lodziensis: Folia Librorum, 2(21), 27–50.pl
dc.referencesRogóż, Piotr (1997). Otaku. Kawaii, 1(1), 50–51.pl
dc.references[Root-San] (1995). Manga Room. Secret Service, 11(29), 82–83.pl
dc.referencesSiuda, Piotr & Karolewska, Anna (2014). Japonizacja. Anime i jego polscy fani. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe KATEDRA.pl
dc.referencesSwółł, Radosław (2012). Zakochany w M. Początki ruchu mangowego w Polsce. Zeszyty Komiksowe, 1(13), 10–13.pl
dc.referencesWiącek, Elżbieta (2013). Nowy konsumeryzm i kultura shöjo. Obraz współczesnej Japonii w twórczości Banany Yoshimoto. W: Banaś, M. &Dziadowiec, J. (red.), Współczesne transformacje: kultura, polityka, gospodarka (s. 137–152). Kraków: Księgarnia Akademicka.pl
dc.referencesWójcik, Rafał (2011). O pewnej nieobecności. Fanziny komiksowe w polskich bibliotekach. W: Gajewska, G. & Wójcik, R. (red.), Kontekstowy miks. Przez opowieści graficzne do analiz kultury współczesnej (s. 409–418). Poznań: Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.pl
dc.referencesZarychta, Karolina (2015). Zarys historii mangi. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, 1(7), 159–173.pl
dc.contributor.authorEmaillukasz.reczulski@lib.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.38.02
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0