Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJachimowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:05Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:05Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53157
dc.description.abstractThis article is based on a case study of a 55 year old hearing woman, which was brought up in a non-hearing family. The goal of the research was to assess the specifics of bilingualism of the respondent i.e. to point to the aspects which may define this bilingualism, its characteristics and its distinguishing elements from other bilingualism, which are in the scope of glottodidactic and logopedic research. As a result, the author concentrated on: the type of the bilingualism, strategy of its acquisition, the status of the respective languages and the context of sign language use. A conclusion was reached that bilingualism of the respondent can be described as simultaneous, balanced, dormant and was acquired through the strategy of person and place.en
dc.description.abstractWykorzystana w badaniach metoda to studium przypadku 55-letniej słyszącej kobiety, która wychowywała się w rodzinie niesłyszących. Celem badań było określenie specyfiki dwujęzyczności osoby badanej, czyli wskazanie na aspekty, które mogą definiować tę dwujęzyczność, stanowić jej charakterystykę i w jakiś sposób ją wyróżniać na tle innych dwujęzyczności, które są przedmiotem zainteresowań m.in. glottodydaktyki i logopedii. W związku z tym skupiono się na określeniu: typu dwujęzyczności, strategii jej nabywania, statusu poszczególnych języków oraz kontekstu posługiwania się językiem migowym. Efektem badań był wniosek, że dwujęzyczność badanej można określić jako równoczesną, zrównoważoną, uśpioną, zaś jej nabywanie dokonywało się poprzez strategię osoby i miejsca.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectdwujęzycznośćpl
dc.subjectsłyszące dzieci niesłyszących rodziców (CODA)pl
dc.subjectstudium przypadkupl
dc.subjectbilingualismen
dc.subjectChildren of Deaf Adults (CODA)en
dc.subjectcase studyen
dc.titleDwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnychpl
dc.title.alternativeBimodal bilingualism of CODA as an example of glottodidactic and surdopedagogic researchen
dc.typeArticle
dc.page.number379-389
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Współczesnego Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Logopediipl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBaran J., 1996, Dziecko słyszące w rodzinie głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. XXI, s. 43–57.pl
dc.referencesBartnikowska U., 2010, Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Toruń.pl
dc.referencesBartnikowska U., Mickiewicz M., 2015, Savoir vivre społeczności Głuchych jako element akcentujący odmienność kulturową: badania etnograficzne, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 17, s. 27–38.pl
dc.referencesClark K., 2003, Communication & parenting issues in families with deaf parents and hearing children, [online] http://www.lifeprint.com/asl101/pages-layout/coda.htm [04.02.2023].pl
dc.referencesCzajkowska-Kisil M., Klimczewska A., 2016, CODA – inność nie rozpoznana, Warszawa.pl
dc.referencesJachimowska K., 2013, Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Łódź.pl
dc.referencesJagoszewska I., 2015, Relacje w rodzinie CODA, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 11, nr 1, s. 319–333.pl
dc.referencesKłoskowska A., 1996, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa.pl
dc.referencesKocoń M., 2019, Wyzwania rodzicielskie i komunikacyjne głuchych matek słyszących dzieci (KODA), „Zeszyty Pracy Socjalnej”, t. XXIV, nr 2, s. 130–141. https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.19.011.11088pl
dc.referencesLipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków.pl
dc.referencesMożdżyńska M., 2017, Codzienność słyszących dzieci niesłyszących rodziców, w: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, Wrocław, s. 300–312.pl
dc.referencesWiśniewska D., 2019, Dziecko słyszące rodziców niesłyszących – kontekst rozwojowy, możliwości wspierania, „Edukacja”, 4 (151), s. 157–165. https://doi.org/10.24131/3724.190411pl
dc.referencesWiśniewska D. (red.), 2020, Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Warszawa.pl
dc.referencesZurer Pearson B., 2008, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań.pl
dc.referenceswww.deaf.pl [05.01.2020].pl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.jachimowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.23
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0