dc.contributor.author | Jachimowska, Katarzyna | |
dc.date.accessioned | 2024-09-06T10:47:05Z | |
dc.date.available | 2024-09-06T10:47:05Z | |
dc.date.issued | 2024-09-06 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53157 | |
dc.description.abstract | This article is based on a case study of a 55 year old hearing woman, which was brought up in a non-hearing family. The goal of the research was to assess the specifics of bilingualism of the respondent i.e. to point to the aspects which may define this bilingualism, its characteristics and its distinguishing elements from other bilingualism, which are in the scope of glottodidactic and logopedic research. As a result, the author concentrated on: the type of the bilingualism, strategy of its acquisition, the status of the respective languages and the context of sign language use. A conclusion was reached that bilingualism of the respondent can be described as simultaneous, balanced, dormant and was acquired through the strategy of person and place. | en |
dc.description.abstract | Wykorzystana w badaniach metoda to studium przypadku 55-letniej słyszącej kobiety, która wychowywała się w rodzinie niesłyszących. Celem badań było określenie specyfiki dwujęzyczności osoby badanej, czyli wskazanie na aspekty, które mogą definiować tę dwujęzyczność, stanowić jej charakterystykę i w jakiś sposób ją wyróżniać na tle innych dwujęzyczności, które są przedmiotem zainteresowań m.in. glottodydaktyki i logopedii. W związku z tym skupiono się na określeniu: typu dwujęzyczności, strategii jej nabywania, statusu poszczególnych języków oraz kontekstu posługiwania się językiem migowym. Efektem badań był wniosek, że dwujęzyczność badanej można określić jako równoczesną, zrównoważoną, uśpioną, zaś jej nabywanie dokonywało się poprzez strategię osoby i miejsca. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | dwujęzyczność | pl |
dc.subject | słyszące dzieci niesłyszących rodziców (CODA) | pl |
dc.subject | studium przypadku | pl |
dc.subject | bilingualism | en |
dc.subject | Children of Deaf Adults (CODA) | en |
dc.subject | case study | en |
dc.title | Dwujęzyczność bimodalna CODA jako przykład badań interdyscyplinarnych | pl |
dc.title.alternative | Bimodal bilingualism of CODA as an example of glottodidactic and surdopedagogic research | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 379-389 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Współczesnego Języka Polskiego, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Baran J., 1996, Dziecko słyszące w rodzinie głuchych, „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych”, t. XXI, s. 43–57. | pl |
dc.references | Bartnikowska U., 2010, Sytuacja społeczna i rodzinna słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Toruń. | pl |
dc.references | Bartnikowska U., Mickiewicz M., 2015, Savoir vivre społeczności Głuchych jako element akcentujący odmienność kulturową: badania etnograficzne, „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 17, s. 27–38. | pl |
dc.references | Clark K., 2003, Communication & parenting issues in families with deaf parents and hearing children, [online] http://www.lifeprint.com/asl101/pages-layout/coda.htm [04.02.2023]. | pl |
dc.references | Czajkowska-Kisil M., Klimczewska A., 2016, CODA – inność nie rozpoznana, Warszawa. | pl |
dc.references | Jachimowska K., 2013, Komunikacyjne aspekty tekstów pisanych przez osoby z dysfunkcją słuchu, Łódź. | pl |
dc.references | Jagoszewska I., 2015, Relacje w rodzinie CODA, „Wychowanie w Rodzinie”, t. 11, nr 1, s. 319–333. | pl |
dc.references | Kłoskowska A., 1996, Kultury narodowe u korzeni, Warszawa. | pl |
dc.references | Kocoń M., 2019, Wyzwania rodzicielskie i komunikacyjne głuchych matek słyszących dzieci (KODA), „Zeszyty Pracy Socjalnej”, t. XXIV, nr 2, s. 130–141. https://doi.org/10.4467/24496138ZPS.19.011.11088 | pl |
dc.references | Lipińska E., 2003, Język ojczysty, język obcy, język drugi. Wstęp do badań dwujęzyczności, Kraków. | pl |
dc.references | Możdżyńska M., 2017, Codzienność słyszących dzieci niesłyszących rodziców, w: M. Humeniuk, I. Paszenda (red.), Codzienność jako wyzwanie edukacyjne, Wrocław, s. 300–312. | pl |
dc.references | Wiśniewska D., 2019, Dziecko słyszące rodziców niesłyszących – kontekst rozwojowy, możliwości wspierania, „Edukacja”, 4 (151), s. 157–165. https://doi.org/10.24131/3724.190411 | pl |
dc.references | Wiśniewska D. (red.), 2020, Dorastanie między dwoma światami. Społeczne konteksty rozwoju słyszących dzieci niesłyszących rodziców, Warszawa. | pl |
dc.references | Zurer Pearson B., 2008, Jak wychować dziecko dwujęzyczne. Poradnik dla rodziców (i nie tylko), Poznań. | pl |
dc.references | www.deaf.pl [05.01.2020]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | katarzyna.jachimowska@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.31.23 | |
dc.relation.volume | 31 | |