Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 31 według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 24
-
Motywacja czy rozczarowanie: powody, dla których tajwańscy studenci uczą się (?) języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The present case study investigated the motivation of two Taiwanese university students to learn Polish. It should be seen in the wider context of LOTE instruction in a country where foreign language education has been ... -
Interkulturowe i lingwakulturowe warstwy opowiadania Olgi Tokarczuk Profesor Andrews w Warszawie. Wgląd w proces czytania tekstu przez uczących się języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article describes the course of a reading event with the participation of students of humanities studying Polish as a foreign language (PFL) at the Faculty of Philology of the University of Lodz in the academic year ... -
Młodzi Ukraińcy o polskiej grzeczności
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The main aim of this article is to present the young Ukrainians’ opinion of Polish linquistic politeness. Two research techniques were used to collect research material: an unstructured in person interview and an online ... -
,,Szybkie randki” i inne techniki doskonalenia swobodnego wypowiadania się w języku polskim (na przykładzie ,,Rozmówek polsko-polskich”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)This article explores various techniques for improving spontaneous speaking in Polish, with a particular emphasis on the “speed dating” technique. The local glottodidactic event “Rozmówki polsko-polskie”, organized for ... -
Przemiany w języku i ich odzwierciedlenie w materiałach do nauczania języka polskiego jako obcego. Analiza serii Hurra!!! Po polsku oraz Polski, krok po kroku pod kątem obecności form języka włączającego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The issue of the ethics of language and communication is relatively new in the Polish language. With the development of the inclusive language concept, there was a need to update materials for teaching Polish as a foreign ... -
Jak brzmi lato? Piosenki na lektoracie języka polskiego jako obcego dla chińskich studentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)What does summer sound like? is a summary of the project strengthening intercultural competence through independent work with texts of popular culture. The course of the project can be described as follows: the initial ... -
Badanie treści (między)kulturowych podręcznika Razem po polsku z wykorzystaniem autorskiej matrycy analitycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The materials and teaching aids available on the market for teaching Polish as a foreign language more and more often include the category of interculturality. The aim of this article is to check whether the course book ... -
Treści kulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego na poziomach B2–C2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The aim of the article is to present the preferences of foreigners learning Polish at the highest levels of proficiency in terms of: (1) interest in Polish culture, (2) thematic areas related to Polish culture, (3) ways ... -
(Lingwa)kultura w nauczaniu języka polskiego jako obcego – refleksje o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)In 2004, Grażyna Zarzycka published the article Linguaculture – what it is, how to study it and ‚open it up’, in which she emphasised the need to integrate language and culture and presented Michael Agar’s concept of ... -
Podejście działaniowe a rozwój (nie tylko) cudzoziemców uczących się języka polskiego jako obcego – na przykładzie spektaklu „Pieśń lasu”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article presents a didactic project implemented in accordance with the idea of an action-oriented approach, which was the staging by Ukrainian students of an adapted play by Lesia Ukrainka entitled The Forest Song. The ... -
Płeć w języku, płeć w stylu. Proza Zyty Rudzkiej na kursach języka polskiego lub/i literatury dla obcokrajowców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The purpose of the paper is to demonstrate that contemporary literary texts are excellent teaching material in Polish language and literature classes for foreigners. The article is devoted to an excerpt from Zyta Rudzka’s ... -
Zespołowe tworzenie i negocjowanie znaczeń przez cudzoziemców uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The aim of this article is to discuss the issue of team-based creation and negotiation of meanings by foreigners learning Polish. By analyzing selected fragments of communication exchanges, the author focuses on describing ... -
Europejski system opisu kształcenia językowego a pisownia polska jako obca na poziomach A1-C2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article discusses the descriptions of orthographic competence in CEFR, Programy nauczania JPJO. Poziomy A1–C2 and the requirements for Polish certificate exams. Using this competence as an example, the author analyzes ... -
Katowice i powieść kryminalna. Wykorzystanie Tylko martwi nie kłamią Katarzyny Bondy na zajęciach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The crime novel is nowadays an extremely popular genre both in Poland and around the world. It often describes an authentically existing place, which – next to the detective and the criminal – becomes her equal component. ... -
Z ekologią na ty w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article attempts to shed light on the extent to which ecological issues have been incorporated into selected general textbooks for learning Polish as a foreign language at levels A1–B2. In this regard, a review of these ... -
Język polski jako obcy w Republice Korei – nowa seria podręczników (2019–2022)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)This article describes a series of textbooks that has been created as part of a project to support the education of rare foreign languages in South Korea. Its presentation was preceded by an overview of publications that ... -
Czy to panią/pana boli? – nauczanie języka polskiego medycznego studentów na poziomach A1–A2
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The paper addresses the issues of defining a specialist medical language and teaching at the A1–A2 level in multinational groups during the Polish language course at a medical university, showing the problems and difficulties ... -
Nauczanie języka polskiego jako obcego w zakresie biologii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)The article is the result of many years of work with foreigners who over the years have been participants of the course preparing for medical studies in Poland. The courses were held in Lodz at the Polish Language Center ... -
O sposobach utrwalania czasu przeszłego w zbiorze ćwiczeń Gramatyka z kulturą. Przez osoby
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)Teaching past tense forms in groups at lower levels of Polish language proficiency (from A1 to B1) requires a number of tasks which allow to present and practise the required grammatical forms, as well as to test their ... -
Kultura wysoka na kursach języka polskiego jako obcego. Kilka uwag praktycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2024-09-06)In glottodidactic practice, the need to link language teaching with the introduction of elements of the culture of a given country has been emphasized for many years. Particular attention is paid to acquainting students ...