dc.contributor.author | Jasińska, Agnieszka | |
dc.date.accessioned | 2024-09-06T10:47:05Z | |
dc.date.available | 2024-09-06T10:47:05Z | |
dc.date.issued | 2024-09-06 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/53156 | |
dc.description.abstract | The aim of this paper is to review the literature and the current state of knowledge on the issue of academic style and Polish language for academic purposes. It also presents the current educational offer related to this issue and suggestions for the future. The author draws attention to the need to include in the aids for teaching Polish for academic purposes tasks that help to develop specialist vocabulary, grammar and syntax of academic texts, as well as genre-specific knowledge.What is also stressed is the need to develop educational programmes based on such aspects as the target group, specific needs and goals, methods and content, evaluation and assessment. Two of the aforementioned aspects, needs analysis, as well as evaluation and assessment, present the greatest challenges for specialists responsible for the development of such programmes, as they are not yet sufficiently covered in the Polish literature on the subject. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest dokonanie przeglądu literatury i stanu badań na temat stylu naukowego oraz języka polskiego do celów akademickich. Autorka prezentuje także aktualną ofertę programową związaną z tym zagadnieniem oraz propozycje na przyszłość. W artykule zwraca uwagę na potrzebę umieszczania w pomocach dydaktycznych do nauczania języka polskiego do celów akademickich zadań rozwijających kompetencję słownikową w zakresie słownictwa specjalistycznego, gramatyczną dotyczącą składni tekstów naukowych oraz tę, która umożliwia tworzenie gatunków.Sygnalizuje konieczność budowania programów w oparciu o komponenty takie jak: ustalenie grupy odbiorczej, analizę potrzeb, wyznaczenie celów, dobór metody i treści, ewaluację i ocenę. Dwa z podanych komponentów – analiza potrzeb oraz ewaluacja i ocena stanowią największe wyzwanie dla twórców programów, ponieważ nie mają one jeszcze dostatecznej reprezentacji w polskiej literaturze przedmiotu. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | język polski jako obcy | pl |
dc.subject | język polski do celów akademickich | pl |
dc.subject | programy | pl |
dc.subject | Polish as a foreign language | en |
dc.subject | Polish for academic purposes | en |
dc.subject | curricula | en |
dc.title | Programy nauczania języka polskiego jako obcego do celów akademickich – stan obecny i propozycje na przyszłość | pl |
dc.title.alternative | Curricula for teaching Polish as a foreign language for academic purposes – present situation and proposals for the future | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 367-377 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie, Instytut Filologii Polskiej | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Anthony L., 2018, Introducing English for Specific Purposes, London. https://doi.org/10.4000/asp.7251 | pl |
dc.references | Bajor E., Madej E., 2012, Wśród ludzi i ich spraw, Łódź. | pl |
dc.references | Busiło S., 2022, Gatunki naukowe i dydaktyczne w edukacji polonistycznej na Ukrainie, „Poradnik Językowy”, t. 1/2022, s. 226–247. http://dx.doi.org/10.33896/porj.2022.1.12 | pl |
dc.references | Coxhead A., 2011, The Academic Word List 10 Years On: Research and Teaching Implications, “TESOL Quarterly”, vol. 45, s. 355–361. | pl |
dc.references | Cummins J., 2008, BICS and CALP: Empirical and Theoretical Status of the Distinction, w: B. Street, N.H. Hornberger (red.), Encyclopedia of Language and Education, 2nd Edition, Vol. 2: Literacy, New York, s. 487–499. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-387-30424-3_36 | pl |
dc.references | Dunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 15, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.19 | pl |
dc.references | Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa dnia 12 czerwca 2018 roku, Poz. 1125, Rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego z 5 czerwca 2018 w sprawie podejmowania przez cudzoziemców studiów i szkoleń oraz ich uczestnictwa w badaniach naukowych i pracach rozwojowych, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001125/O/D20181125.pdf [26.07.2023] | pl |
dc.references | Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa–Wrocław. | pl |
dc.references | Gajda S., 1994, Styl naukowy, w: J. Bartmiński (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX w., t. 2: Współczesny język polski, Wrocław, s. 173–189. | pl |
dc.references | Gajda S., 2001, Gatunkowe wzorce wypowiedzi, w: J. Bartmiński (red.), Współczesny język polski, Lublin, s. 255–268. | pl |
dc.references | Gajewska E., Sowa M., 2014, LSP, FOS, Fachsprache… Dydaktyka języków specjalistycznych, Lublin. | pl |
dc.references | Gajewska E., Sowa M., 2020, Czego spodziewać się po pracowniku z certyfikatem z języka biznesowego, czyli o kłopotach z testowaniem umiejętności językowych w kontekście zawodowym, w: A. Dąbrowski, R. Kucharczyk, A. Leńko-Szymańska, J. Sujecka-Zając (red.), Kompetencje XXI wieku: certyfikacja biegłości językowej / Competences of the 21st century: Certification of language proficiency, Poznań, s. 203–215. | pl |
dc.references | Grucza F., 1991, Terminologia – jej przedmiot, status i znaczenie, w: F. Grucza (red.), Teoretyczne podstawy terminologii, Wrocław, s. 11–44. | pl |
dc.references | Hutchinson T., Waters A., 1987, English for Specific Purposes, a learning-centred approach, Cambridge. | pl |
dc.references | Hyland K., 2006, English for Academic Purposes, London, New York. https://doi.org/10.4324/9780203006603 | pl |
dc.references | Jasińska A., 2019, B1 i co dalej? O konieczności przygotowania programu nauczania języka polskiego jako obcego dla celów akademickich, „Neofilolog, Czasopismo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego”, t. 51/3, s. 129–142. https://doi.org/10.14746/n.2019.53.1.9 | pl |
dc.references | Jordan R.R., 2009, English for Academic Purposes, A guide and resource book for teachers, Cambridge. | pl |
dc.references | Klemensiewicz Z., 1953, O różnych odmianach współczesnej polszczyzny, Warszawa. | pl |
dc.references | Kugiel-Abuhasna I., 2019, Studiologia, Kraków. | pl |
dc.references | Kugiel-Abuhasna I., 2021, Tekst naukowy pod glottodydaktyczną lupą. O potrzebie polskiej Academic Word List, w: B. Maliszewski, M. Rzeszutko (red.), Teksty kultury: oblicza komunikacji XXI wieku, t. 3, Lublin, s. 295–304. | pl |
dc.references | Kurkowska H., Skorupka S., 2001, Stylistyka polska. Zarys, Warszawa. | pl |
dc.references | Lewandowski J., 2002, Paratypologie i quasi-klasyfikacje polskich języków profesjonalnych, w: J. Lewandowski (red.), Problemy technolingwistyki, Warszawa, s. 27–40. | pl |
dc.references | Mangiante J.-M., Parpette Ch., 2011, Le français sur objectif universitaire, Grenoble. https://doi.org/10.4000/books.apu.13673 | pl |
dc.references | Rachwałowa M., 1986, Słownictwo tekstów naukowych, Wrocław. | pl |
dc.references | Seretny A., 2011, Kompetencja leksykalna uczących się języka polskiego jako obcego w świetle badań ilościowych, Kraków. | pl |
dc.references | Skubalanka T., 1976, Założenia analizy stylistycznej, w: H. Markiewicz, J. Sławiński (red.), Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa, Kraków, s. 250–273. | pl |
dc.references | Swales J., 2007, Genre Analysis: English in Academic and Research Settings, Cambridge. | pl |
dc.references | Wilkoń A., 2000, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice. | pl |
dc.references | Wojtak M., 2019, Wprowadzenie do genologii, Lublin. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2017, Język polski w odmianie akademickiej, propozycja programu kursu adresowanego do studentów zagranicznych przygotowujących się do studiów wyższych w Polsce, „Acta Universitatis Lodziensis, Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 24, s. 135–148. https://doi.org/10.18778/0860-6587.24.10 | pl |
dc.references | Zdunkiewicz-Jedynak D., 2008, Wykłady ze stylistyki, Warszawa. | pl |
dc.references | Zwiers J., 2014, Building Academic Language, San Francisco. | pl |
dc.references | https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/najpopularniejszy-kierunek-to-zarzadzanie-raport-opi-cudzoziemcy-na-uczelniach-w-polsce [26.09.2023]. | pl |
dc.contributor.authorEmail | agnieszka.jasinska@up.krakow.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.31.22 | |
dc.relation.volume | 31 | |