Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowakowska, Maria Magdalena
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:04Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:04Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53153
dc.description.abstractThe article attempts to shed light on the extent to which ecological issues have been incorporated into selected general textbooks for learning Polish as a foreign language at levels A1–B2. In this regard, a review of these textbooks, published both before and after the introduction of the Polish as a foreign language certification system, is conducted, and the potential ways in which ecological topics, in the broad sense of the term, may be presented in them are discussed. The analysis carried out suggests that ecological topics are more broadly discussed in the teaching materials studied after 2003, which coincides with the introduction of the Examination Requirements Standards, developed by the State Commission for the Certification of Proficiency in Polish as a Foreign Language and issued by the Ministry of National Education and Sport in 2003. It appears that whole separate lessons are devoted to this topic, which provides an opportunity to choose a stance towards pro-environmental activities. It is also worth noting that there is a growing tendency for attitudes towards these activities to be imposed from above.en
dc.description.abstractArtykuł stara się odpowiedzieć na pytanie, w jakim stopniu zagadnienia ekologiczne zostały uwzględnione w wybranych podręcznikach ogólnych do nauki języka polskiego jako obcego na poziomach A1–B2. Pod tym kątem dokonano przeglądu owych podręczników, wydanych zarówno przed wprowadzeniem systemu certyfikacji jpjo, jak i po nim, oraz omówiono sposoby ewentualnego prezentowania w nich tematów z szeroko rozumianej ekologii. Przeprowadzona analiza pozwala stwierdzić, iż tematyka ekologiczna jest szerzej podejmowana w badanych materiałach dydaktycznych dopiero po 2003 roku, czyli po wprowadzaniu jej do Standardów wymagań egzaminacyjnych, opracowanych przez Państwową Komisję Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego, wydanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu właśnie w roku 2003. Zwykle poświęca się jej całe oddzielne lekcje, dając możliwość wyboru stanowiska wobec działań proekologicznych. Warto podkreślić, że coraz częściej stosunek do tych działań bywa z góry narzucany.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectecologyen
dc.subjectjpjo textbooksen
dc.subjectPolish as a foreign languageen
dc.subjecteco(glotto)didacticsen
dc.subjectglottodidacticsen
dc.subjectdidactics of Polish as a foreign languageen
dc.subjectekologiapl
dc.subjectpodręczniki do nauczania jpjopl
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl
dc.subjecteko(glotto)dydaktykapl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.titleZ ekologią na ty w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcegopl
dc.title.alternativeEcological issues in selected textbooks for teaching Polish as a foreign languageen
dc.typeArticle
dc.page.number315-324
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej i Logopl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBurkat A., Jasińska A., 2002, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków.pl
dc.referencesDixon A., Jasińska A., 2020, Hurra!!! Po polsku 2, Kraków.pl
dc.referencesHajduk-Gawron W., 2021, Treści proekologiczne w glottodydaktyce polonistycznej na podstawie podręczników i badań ankietowych, w: R. Cudak, J. Tambor i in. (red.), Postscriptum Polonistyczne, 2(28), s. 1–24. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.04pl
dc.referencesJanowska I., Lipińska E., Rabej A., Seretny A., Turek P. (red.), 2011, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, Kraków.pl
dc.referencesKwiatkowska K., Rumińska M., Maćkowicz M., 2020, Język polski bez granic. Podręcznik do nauki języka polskiego jako obcego dla szkół ukraińskich, klasa VIII, Lublin.pl
dc.referencesLewiński P., 2001, Oto polska mowa, Wrocław.pl
dc.referencesLipińska E., Dąmbska E.G., 1997, Kiedyś wrócisz tu, Kraków.pl
dc.referencesLipińska E., Dąmbska E.G., 2017, Kiedyś wrócisz tu, cz. I: Gdzie nadwiślański brzeg, Kraków.pl
dc.referencesLipińska E., Dąmbska E.G., 2017, Kiedyś wrócisz tu, cz. II: By szukać swoich dróg i gwiazd, Kraków.pl
dc.referencesMadeja A., Morcinek B., 2007, Polski mniej obcy, Katowice.pl
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2002, Hurra!!! Po polsku 1, Wydawnictwo Prolog.pl
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2020, Hurra!!! Po polsku 1, Wydawnictwo Prolog.pl
dc.referencesMiodunka W., 1993, Cześć, jak się masz?, Kraków.pl
dc.referencesMiodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Spotkajmy się w Polsce, Kraków.pl
dc.referencesMiodunka W., 2006, Cześć, jak się masz? Spotkajmy się w Europie, Kraków.pl
dc.referencesOlchowa G., 2021, Edukacja klimatyczna w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego dla poziomu A2, w: R. Cudak, J. Tambor i in. (red.), Postscriptum Polonistyczne, 2(28), s. 1–12. https://doi.org/10.31261/PS_P.2021.28.03pl
dc.referencesPančíková M., Stefańczyk W., 2003, Po drugiej stronie Tatr, Kraków.pl
dc.referencesPaństwowe egzaminy certyfikatowe z języka polskiego. Standardy wymagań egzaminacyjnych, 2003, MENiS.pl
dc.referencesPostscriptum Polonistyczne, 2023, nr 1(31).pl
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego, 2016, https://www.infor.pl/akt-prawny/DZU.2016.061.0000405,rozporzadzenie-ministra-nauki-i-szkolnictwa-wyzszego-w-sprawie-egzaminow-z-jezyka-polskiego-jako-obcego.html, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20160000405/O/D20160405.pdf [16.04.2023].pl
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl [16.04.2023].pl
dc.referencesStempek I., Stelmach A., 2013, Polski, krok po kroku 2, Kraków.pl
dc.referencesStempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2012, Polski, krok po kroku 1, Kraków.pl
dc.referencesWielki słownik języka polskiego, http://wsjp.pl/ [16.04.2023].pl
dc.referencesWikipedia, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ekologia, hasło: ekologia [16.04.2023].pl
dc.contributor.authorEmailmariamagdalena.nowakowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.19
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0