Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMaliszewski, Bartłomiej
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:03Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:03Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53150
dc.description.abstractTeaching past tense forms in groups at lower levels of Polish language proficiency (from A1 to B1) requires a number of tasks which allow to present and practise the required grammatical forms, as well as to test their knowledge. A wide range of personal endings, alternations and irregular forms of popular verbs make the mastering of past tense forms quite time-consuming, so it is all the more important to make the exercises clear and attractive. The subject of the following article is how to consolidate the past tense in the collection of richly illustrated exercises book Gramatyka z kulturą. Przez osoby.en
dc.description.abstractNauczanie form czasu przeszłego w grupach na niższych poziomach znajomości języka polskiego (od A1 do B1) wymaga wielu zadań, które pozwalają zaprezentować i przećwiczyć wymagane formy gramatyczne, a także sprawdzić ich znajomość. Szeroki zasób końcówek osobowych, alternacje oraz nieregularne formy popularnych czasowników sprawiają, że opanowanie form czasu przeszłego staje się dość czasochłonne, więc tym ważniejsza staje się dbałość o przejrzysty układ ćwiczeń oraz ich atrakcyjność. Tematem poniższego artykułu są sposoby utrwalania czasu przeszłego w zbiorze bogato ilustrowanych ćwiczeń Gramatyka z kulturą. Przez osoby.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectjpjo dla wschodnich Słowianpl
dc.subjectmetodyka gramatyki jpjopl
dc.subjectczas przeszłypl
dc.subjectkultura w nauczaniu jpjopl
dc.subjectPolish as a foreign language for Eastern Slavsen
dc.subjectthe methodology of grammar Polish as a foreign languageen
dc.subjectpast tenseen
dc.subjectculture in teaching Polish as a foreign languageen
dc.titleO sposobach utrwalania czasu przeszłego w zbiorze ćwiczeń Gramatyka z kulturą. Przez osobypl
dc.title.alternativeOn ways to consolidate the past tense in the collection of exercises Gramatyka z kulturą. Przez osobyen
dc.typeArticle
dc.page.number263-282
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Centrum Języka i Kultury Polskiejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesButtler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., 1973, Kultura języka polskiego. Zagadnienia poprawności gramatycznej, Warszawa.pl
dc.referencesDąbrowska A., Dobesz U., Pasieka M., 2010, Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego jako obcego na Wschodzie, Warszawa.pl
dc.referencesDunin-Dudkowska A., 2018, Gatunki wypowiedzi w kontekście glottodydaktycznym, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 25, s. 111–122. https://doi.org/10.18778/0860-6587.25.10pl
dc.referencesGębal P.E., Miodunka W.T., 2020, Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego, Warszawa.pl
dc.referencesGórska A., 2015, Błędy studentów z Ukrainy – zapobieganie i eliminacja w grupach o zróżnicowanych możliwościach (na podstawie doświadczeń Centrum Partnerstwa Wschodniego Uniwersytetu Opolskiego), „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, s. 357–370. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.24pl
dc.referencesGrochala B., 2019, O kształtowaniu kompetencji genologicznej w nauczaniu języka polskiego jako obcego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 357–370. https://doi.org/10.18778/0860-6587.26.15pl
dc.referencesIzdebska-Długosz D., 2021, Błędy gramatyczne w polszczyźnie studentów ukraińskojęzycznych, Kraków.pl
dc.referencesJasińska A., 2016, Jak objaśniać gramatykę uczącym się języka polskiego jako obcego, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia”, 7 (223), s. 67–78.pl
dc.referencesKaleta R., 2015, Glottodydaktyczne błędy analogiczne na przykładzie języka polskiego i języka białoruskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 22, s. 319–335. https://doi.org/10.18778/0860-6587.22.22pl
dc.referencesKarczmarczuk B., Przechodzka G., 1995, Różnice strukturalne między językiem polskim i rosyjskim a kształcenie sprawności komunikacyjnej (wybrane zagadnienia), w: J. Mazur (red.), Kształcenie sprawności komunikacyjnej Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 137–146.pl
dc.referencesKomorowska H., 1993, Podstawy metodyki nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesKrawczuk A., 2006, Błędy gramatyczne studentów polonistyki lwowskiej spowodowane polsko-ukraińską interferencją, „Postscriptum”, nr 2 (52), s. 137–153.pl
dc.referencesKrawczuk A., Kowalewski J., 2017, Metodika wykładania polskoj mowy, Kijów.pl
dc.referencesLechowicz J., Podsiadły J., 2001, Ten, ta, to. Ćwiczenia nie tylko gramatyczne dla cudzoziemców, Łódź.pl
dc.referencesMaliszewski B., 2014, Per errata ad astra – zwalczanie interferencji gramatycznych w procesie nauczania języka polskiego studentów ze Wschodu, w: M. Dziwisz i in. (red.), Błąd w literaturze, kulturze i językach narodów słowiańskich, Lublin, s. 221–230.pl
dc.referencesMaliszewski B., 2019, Ku absencji interferencji – sposoby utrwalania poprawnych form gramatycznych w nauczaniu języka polskiego młodzieży z Ukrainy, „Roczniki Humanistyczne”, t. LXVII, z. 10, s. 99–112. https://doi.org/10.18290/rh.2019.67.10-7pl
dc.referencesMaliszewski B., 2021, Gramatyka z kulturą – o współczesnych ścieżkach nauczania gramatyki, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 28, s. 239–253. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.16pl
dc.referencesMaliszewski B., 2023, Gramatyka z kulturą. Przez osoby, opr. graf. K. Wójcik, Lublin, wydanie elektroniczne: https://www.researchgate.net/publication/372196003_Gramatyka_z_kultura_Przez_osoby [09.01.2024].pl
dc.referencesMałolepsza M., Szymkiewicz A., 2005, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.pl
dc.referencesMiodek J., 1983, Rzecz o języku. Szkice o współczesnej polszczyźnie, Wrocław.pl
dc.referencesPrzechodzka G., 1993, Z problematyki interferencji językowej w nauczaniu języka polskiego Polaków ze Wschodu, w: J. Mazur (red.), Metodyka kształcenia językowego Polaków ze Wschodu, Lublin, s. 39–48.pl
dc.referencesSałęga-Bielowicz B., Gałat E., 2020, Język polski? Chcę i mogę! Część II, Kraków.pl
dc.referencesStempek I., Stelmach A., Dawidek S., Szymkiewicz A., 2020, Polski krok po kroku. Podręcznik A1, Kraków.pl
dc.contributor.authorEmailbartlomiej.maliszewski@mail.umcs.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.16
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0