Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTsai, Natalia
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:00Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:00Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53142
dc.description.abstractThe present case study investigated the motivation of two Taiwanese university students to learn Polish. It should be seen in the wider context of LOTE instruction in a country where foreign language education has been dominated by English. To date, still too little has been understood about Taiwanese PFL learners’ motivations, as previous studies in Poland focused on other demographic groups and the local research exhibited a marked predilection for EFL. The project aimed to (1) identify the factors fueling and impeding the drive to learn Polish, (2) uncover the underlying picture of the educational setting, as well as (3) formulate a handful of practical considerations for FL practitioners. Questionnaires and in-depth interviews served for data collection. The analysis revealed a wide discrepancy between declared motivation and the actual learning outcomes. A need to appear unique and impress others, along with perceived similarities between Taiwan and Poland, inspired both of the informants. Limited knowledge of Poland among fellow citizens did not discourage learning, nor did the lack of a positive image of the target community. The researcher has tried to address the confusion about what it means to learn a language. Despite the limited sample, the results manage to illustrate some of the current problems faced by Taiwanese LOTE stakeholders.en
dc.description.abstractPrzedmiotem niniejszego stadium przypadku jest motywacja dwojga tajwańskich studentów do nauki języka polskiego. Należy rozpatrywać je w szerszym kontekście dydaktyki języków innych niż angielski w miejscu zdominowanym przez tenże. Jak dotąd niewiele wiadomo na temat powodów, dla których Tajwańczycy uczą się polskiego, jako że wcześniejsze badania z zakresu jpjo nie uwzględniały tej grupy, zaś miejscowi badacze to przede wszystkim angliści. Celem badania było (1) ustalenie, jakie czynniki motywują, a jakie zniechęcają tajwańskich studentów do nauki polskiego, (2) lepsze zrozumienie tutejszego szkolnictwa, oraz (3) sformułowanie wskazówek dla stron zaangażowanych w nauczanie języków obcych w tej części świata. Dane zebrano za pośrednictwem kwestionariuszy i wywiadów. Analiza wypowiedzi studentów ujawniła znaczny rozdźwięk pomiędzy deklarowanym poziomem motywacji a faktycznymi osiągnięciami w tej materii. Wśród czynników motywujących oboje badanych znalazła się między innymi potrzeba wyjątkowości i wywarcia wrażenia na innych, a także dostrzegane podobieństwa między dwoma krajami. Nie zniechęcał ich ani fakt, że wiedza ich rodaków na temat Polski jest znikoma, ani mało korzystny wizerunek Polaków, z jakim przyszło im się zetknąć. W artykule dołożono starań, aby wyjaśnić istniejące nieporozumienia co do tego, czym jest nauka języka i ilu wymaga starań. Mimo obecności jedynie dwojga uczestników ukazuje on sedno problemów, z jakim zmaga się obecnie edukacja językowa na Tajwanie.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectjęzyk polski jako obcypl
dc.subjectjpjopl
dc.subjectTajwanpl
dc.subjectmotywacjapl
dc.subjectPolishen
dc.subjectPFLen
dc.subjectTaiwanen
dc.subjectLOTEen
dc.subjectmotivationen
dc.titleMotywacja czy rozczarowanie: powody, dla których tajwańscy studenci uczą się (?) języka polskiegopl
dc.title.alternativeMotivation or delusion: Taiwanese university students’ reasons for learning (?) Polishen
dc.typeArticle
dc.page.number103-134
dc.contributor.authorAffiliationHsing Wu University, College of Hospitality and Tourism, Department of Applied Englishpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesAlshenqeeti H., 2018, Motivation and Foreign Language Learning: Exploring the Rise of Motivation Strategies in the EFL Classroom, “International Journal of Applied Linguistics & English Literature”, Vol. 7, No. 7, p. 1–8. http://dx.doi.org/10.7575/aiac.ijalel.v.7n.7p.1pl
dc.referencesBaous R. et al., 2011, Motivating Students in the EFL Classroom: A Case Study of Perspectives, “English Language Teaching, Canadian Center of Science and Education”, Vol. 4, No. 3, p. 33–43. https://doi.org/10.5539/elt.v4n3p33pl
dc.referencesBrown D., 2007, Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy, Third Edition, New York.pl
dc.referencesBrown D., Lee H., 2015, Teaching by Principles. An Interactive Approach to Language Pedagogy, Fourth Edition, New York.pl
dc.referencesChang C.H., Lio H.J., 2013, Language Learning Strategy Use and Language Learning Motivation of Taiwanese EFL University Students, “Electronic Journal of Foreign Language Teaching”, Vol. 10, No. 2, p. 196–209.pl
dc.referencesChang Y.J., 2022, (Re)Imagining Taiwan Through “2030 Bilingual Nation”: Languages, Identities, and Ideologies, “Taiwan Journal of TESOL”, Vol. 19.1, p. 121–146. https://doi.org/10.30397/TJTESOL.202204_19(1).0005pl
dc.referencesChen J. et al., 2005, Motivators That Do Not Motivate: The Case of Chinese EFL Learners and the Influence of Culture on Motivation, “TESOL Quarterly”, Vol. 39, p. 581–806. https://doi.org/10.2307/3588524pl
dc.referencesChen Y.L., Kraklow D., 2014, Taiwanese College Students’ Motivation and Engagement for English Learning in the Context of Internationalization at Home: A Comparison of Students in EMI and Non-EMI Programs, “Journal of Studies in International Education” No. 19(1), p. 46–64. https://doi.org/10.1177/1028315314533607pl
dc.referencesDörnyei Z., 2014, Motivation in Second Language Learning, “Teaching English as a Second or Foreign Language”, No. 4, p. 518–531.pl
dc.referencesDörnyei Z., Al-Hoorie A., 2017, The Motivational Foundation of Learning Languages Other Than Global English: Theoretical Issues and Research Directions, “The Modern Language Journal”, Vol. 101, No. 3, p. 455–446. https://doi.org/10.1111/modl.12408pl
dc.referencesDuff P., 2017, Commentary: Motivation for Learning Languages Other Than English in an English-Dominant World, “The Modern Language Journal”, Vol. 101, No. 3, p. 597–560. https://doi.org/10.1111/modl.12416pl
dc.referencesGajderowicz T., Jakubowski M., 2021, Motywacja, ocenianie i nauka języków obcych – popularne przekonania a dowody z badań naukowych, „Języki Obce w Szkole”, nr 4, p. 125–128. https://doi.org/10.47050/jows.2021.4.125-128pl
dc.referencesGałązka A., Doroszek J., 2021, W języku trzeba się zakochać, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, p. 33–35.pl
dc.referencesGryczka J., 2021, Regulacja emocji w procesie glottodydaktycznym i jej znaczenie dla rozwoju pozytywnej kultury błędu na lekcji języka obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, p. 33–37. https://doi.org/10.47050/jows.2021.2.33-37pl
dc.referencesGutiérrez C., Narváez N., 2017, Revisiting the Concept of Self-Efficacy as a Language Learning Enhancer, “Gist Education and Learning Research Journal”, No. 15, p. 68–95.pl
dc.referencesHuang S.C., 2019, Learning Experience Reigns – Taiwanese Learners’ Motivation in Learning Eight Additional Languages as Compared to English, “Journal of Multilingual and Multicultural Development”, Vol. 40, No. 7, p. 576–589. https://doi.org/10.1080/01434632.2019.1571069pl
dc.referencesHuang S.C., 2021, Motivators for Learners of Languages Other Than English in College Elective Courses in a Monolingual Social Setting, “Language Education & Assessment”, No. 4 (2), p. 59–80. https://doi.org/10.29140/lea.v4n2.480pl
dc.referencesKomorowska E., 2017, Sylwetka uczącego się języka polskiego jako obcego dla celów biznesowych: motywacje, problemy, potrzeby, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 24, p. 167–181.pl
dc.referencesKomorowska E., 2022, Multilingual Expatriates in Poland and Their Attitudes Towards Learning Polish, “Cognitive Studies / Études cognitives”, No. 22, p. 1–17. https://doi.org/10.11649/cs.2661pl
dc.referencesKomorowska H., 2021, Jak Nie Zniechęcić Oceną, a Zainteresować Nauką? Kilka Uwagi dla Początkujących Nauczycieli, „Języki Obce w Szkole”, No. 2, p. 33–40.pl
dc.referencesKot D., 2021, Motywacje Uczniów do Nauki Języka Niemieckiego, „Języki Obce w Szkole”, No. 2, p. 33–36.pl
dc.referencesKung F.W., 2017, Teaching and Learning English as a Foreign Language in Taiwan: A Sociocultural Analysis, “TESL-EJ”, Vol. 21, No. 2, p. 1–15.pl
dc.referencesLee Y.C., Feng H.Y., 2017, Learning Motivation of Students Studying Second Foreign Language at Taiwanese Universities, “Asian Journal of Management Sciences & Education”, Vol. 6(4), p. 98–108.pl
dc.referencesLio H.J., 2015, Learner Autonomy: The Role of Motivation in Foreign Language Learning, “Journal of Language Teaching and Research”, Vol. 6, No. 6, p. 1165–1174. http://dx.doi.org/10.17507/jltr.0606.02pl
dc.referencesLiu M., 2022, Exploring the Motivation-Engagement Link: The Moderating Role of Positive Emotion, “Journal for the Psychology of Language Learning”, Vol. 4, p. 1–18. https://doi.org/10.52598/jpll/4/1/3pl
dc.referencesLo C.F., Lin C.H., 2020, The Impact of English Learning Motivation and Attitude on Well-Being: Cram School Students in Taiwan, “Future Internet”, No. 12(8), p. 1–15. https://doi.org/10.3390/fi12080131pl
dc.referencesŁozińska O., 2009, Nauka języka polskiego w Lwowskiej Akademii Komercyjnej, „Postscriptum Polonistyczne”, No. 1 (3), p. 285–292.pl
dc.referencesMakiejew A., Morgun K., Buzuk A., 2009, Analiza motywacji nauki dodatkowego języka obcego na uczelni technicznej, „Postscriptum Polonistyczne”, No. 1 (3), p. 277–283.pl
dc.referencesMierzwa E., 2019, Foreign Language Learning and Teaching Enjoyment, “Journal of Education Culture and Society”, Vol. 10, No. 2, p. 170–188. https://doi.org/10.15503/jecs20192.170.188pl
dc.referencesNikitina L., 2019, Do Country Stereotypes Influence Language Learning Motivation? A Study Among Foreign Language Learners in Malaysia, “Moderna Sprak”, No. 113(1), p. 58–79. https://doi.org/10.58221/mosp.v113i1.7624pl
dc.referencesNoels K. et al., 2019, Motivation and the Support of Significant Others across Language Learning Contexts, “International Association for the Psychology of Language Learning (IAPLL) Journal for the Psychology of Language Learning”, Issue 1, p. 106–141.pl
dc.referencesOmulecka A., Sajenczuk E., 1988, O Motywacji Uczenia się Języka Polskiego w Studium Języka Polskiego w Łodzi, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 1, p. 5–21.pl
dc.referencesPadzik D., 2023, Rola Pierwszej Lekcji w Procesie Nauki Języków Obcych, „Języki Obce w Szkole”, No. 1, p. 115–121. https://doi.org/10.47050/jows.2023.1.115–121pl
dc.referencesPiccardo E. et al., 2011, Empowering Language Professionals. Pathways through Assessing, Learning and Teaching in the CEFR, Graz.pl
dc.referencesSzulc-Kurpaska M., 2015, A Blessing or a Curse? Introducing Autonomy to Third-Year BA Students, “Konińskie Studia Językowe”, No. 3, p. 327–347.pl
dc.referencesŚmiałek E., 2021, Kilka Słów o Relacjach w Procesie Nauczania, „Języki Obce w Szkole”, No. 3, p. 119–125. https://doi.org/10.47050/jows.2021.3.119-125pl
dc.referencesTsai N., 2022, Learning Polish with Duolingo: A Case Study in Taiwanese Academic Setting, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 29, p. 31–52. https://doi.org/10.18778/0860-6587.29.03pl
dc.referencesTsai N., 2023a, Language Learning Strategies Applied by a Taiwanese University Student Mastering Polish with Duolingo, “Hsing Wu University Journal”, No. 68, p. 1–24.pl
dc.referencesTsai N., 2023b, No Rewards on the Way: Studying Polish with Duolingo by a Taiwanese Student – Learning Strategies and the App Appropriability, “Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, No. 30, p. 163–188. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.11pl
dc.referencesUshioda E., Dörnyei Z., 2017, Beyond Global English: Motivation to Learn Languages in a Multicultural World: Introduction to the Special Issue, “The Modern Language Journal”, No. 101, No. 3, p. 451–454. https://doi.org/10.1111/modl.12407pl
dc.referencesUsing the CEFR: Principles of Good Practice, 2011, Cambridge. [17.06.2023]pl
dc.referencesYilmaz O., Sahan G., 2023, A Study on the Motivation Levels and Problems in the Language Learning for Higher Education Learners, “World Journal of Education”, Vol. 13, No. 1, p. 1–13. https://doi.org/10.5430/wje.v13n1p1pl
dc.contributor.authorEmailnatalia.tsai@one.eu
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.08
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0