Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGęsina, Tomasz
dc.date.accessioned2024-09-06T10:47:00Z
dc.date.available2024-09-06T10:47:00Z
dc.date.issued2024-09-06
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53139
dc.description.abstractThe crime novel is nowadays an extremely popular genre both in Poland and around the world. It often describes an authentically existing place, which – next to the detective and the criminal – becomes her equal component. The article, referring to the global phenomenon of the crime novel and the role that urban space plays in this type of literature, presents the concept of a series of classes in Polish as a foreign language at a minimum B2 level based on the excerpt Only the Dead Never Lie by Katarzyna Bonda, the action of which takes place in Katowice. The concept of these classes was planned in accordance with the principles of teaching receptive actions in terms of tasks, developed by Iwona Janowska. The aim of the article is therefore to show a crime novel as a source of knowledge about the place of residence for a foreign student, for whom working with this type of text is not only an opportunity to learn Polish as a foreign language, but also to get to know the city in which they happened to live.en
dc.description.abstractPowieść kryminalna jest współcześnie niezwykle popularnym gatunkiem zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Opisuje często autentycznie istniejące miejsce, które – obok detektywa i zbrodniarza – staje się jej równoprawnym bohaterem. W artykule, odwołując się do globalnego fenomenu powieści kryminalnej oraz roli, jaką odgrywa przestrzeń miejska w tego typu literaturze, przedstawiono koncepcję cyklu zajęć z języka polskiego jako obcego na poziomie minimum B2 w oparciu o fragment Tylko martwi nie kłamią Katarzyny Bondy, którego akcja rozgrywa się w Katowicach. Koncepcję tych zajęć zaplanowano zgodnie z zasadami kształcenia działań receptywnych w ujęciu zadaniowym, opracowanych przez Iwonę Janowską. Celem artykułu jest zatem ukazanie powieści kryminalnej jako źródła wiedzy o miejscu zamieszkania dla studenta-cudzoziemca, dla którego praca z tego typu tekstem jest nie tylko okazją do nauki języka polskiego jako obcego, ale także poznania miasta, w którym przyszło mu mieszkać.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpowieść kryminalnapl
dc.subjectglottodydaktykapl
dc.subjectKatarzyna Bondapl
dc.subjectmiastopl
dc.titleKatowice i powieść kryminalna. Wykorzystanie Tylko martwi nie kłamią Katarzyny Bondy na zajęciach języka polskiego jako obcegopl
dc.title.alternativeKatowice and crime novel. Only the dead never lie by Katarzyna Bonda in polish as a foreign language classesen
dc.typeArticle
dc.page.number61-71
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Szkoła Języka i Kultury Polskiejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBodziony Z., 2022, Zbrodnia to niesłychana…, czyli glottodydaktyczne możliwości wykorzystania mody na literaturę kryminalną, w: A. Charciarek, A. Zych, E. Kapela (red.), Jednostki języka w systemie i w tekście, t. 4, Katowice, s. 297–314.pl
dc.referencesCaillois R., 1967, Odpowiedzialność i styl. Eseje, Warszawa.pl
dc.referencesCegielski T., 2015, Detektyw w krainie cudów. Powieść kryminalna i narodziny nowoczesności. 1841–1941, Warszawa.pl
dc.referencesCzubaj M., 2010, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk.pl
dc.referencesGęsina T. (oprac.), 2022, Czytaj po polsku. Tom 14. Katarzyna Bonda „Tylko martwi nie kłamią”. Materiały pomocnicze do nauki języka polskiego jako obcego. Edycja dla średnio zaawansowanych (poziom B1/B2), Katowice.pl
dc.referencesGraf M., Graf P., 2021, Miasto i/czy zbrodnia. Znaczenie scenerii miejskiej dla teorii powieści kryminalnej, „Litteraria Copernicana”, t. 39, nr 3 „Powieść kryminalna”, s. 53–71. http://dx.doi.org/10.12775/LC.2021.025pl
dc.referencesHiszpańska M., 2019, Detektyw Raj, Kraków.pl
dc.referencesHiszpańska M., 2020, Urodziny, Kraków.pl
dc.referencesHiszpańska M., 2021, Raj na wakacjach, Kraków.pl
dc.referencesJanowska I., 2016, Rozwijanie językowych działań receptywnych w podejściu zadaniowym, „Języki Obce w Szkole” nr 1, s. 32–38.pl
dc.referencesKraska M., 2013, Prosta sztuka zabijania. Figury czytania kryminału, Gdańsk.pl
dc.referencesPudełko A., 2015, Zbrodnia w mieście – turystyka literacka śladami powieści kryminalnych, „Turystyka Kulturowa”, nr 10, s. 38–57.pl
dc.referencesRybicka E., 2014, Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, Kraków.pl
dc.referencesSeretny A., Lipińska E., 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesSiewierski J., 1979, Powieść kryminalna. Wszystko o…, Warszawa.pl
dc.referencesŚwistowska M., 2010, Obecność tekstów prozy polskiej po 1989 r. w nauczaniu języka polskiego jako obcego – realia, potrzeby, problem wyboru, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 425–432.pl
dc.referencesTuszyńska J., 2014, Mordercze miasta (?) Nowy polski kryminał – zwrot przestrzenny czy gra miejska?, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Poetica II”, f. 169, s. 101–109.pl
dc.referencesWilczyńska B., 2020, Sekret rzeki. Kryminał do nauki języka polskiego jako obcego.pl
dc.contributor.authorEmailtomasz.gesina@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.31.05
dc.relation.volume31


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0