Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzaja, Dariusz
dc.date.accessioned2024-08-29T11:35:51Z
dc.date.available2024-08-29T11:35:51Z
dc.date.issued2024-08-20
dc.identifier.issn1506-6541
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/53056
dc.description.abstractŻywot Mateusza (1968) directed by Witold Leszczyński is an unusual film in Polish cinematography. Polish and world critics pointed out that the film was different from the standard repertoire proposals: the extraordinary effects of the cinematographer’s work were emphasized, and the talent and strength of the performance of Franciszek Pieczka, the main actor, were highlighted. One reviewer even called it a masterpiece. The presented text is an interpretation of the film after over 50 years, an attempt to check its relevance. The author reveals the rarely emphasized mystery and sacred dimension of the film (in sense of Eliade). He indicates the separateness and non-contemporaneity of the title character. He analyzes several important film frames, trying to highlight the most important features of Mateusz’s worldview. Ultimately, he shows that a fundamental philosophical question is expressed through his lips, which forces us to reflect on the supposed obviousness of our relationship with reality.en
dc.description.abstractŻywot Mateusza (1968) w reżyserii Witolda Leszczyńskiego to w polskiej kinematografii film niezwykły. Krytyka polska i światowa wskazywała na odmienność filmu od standardowych propozycji repertuarowych: akcentowano nadzwyczajne efekty pracy operatora, podnoszono talent i siłę kreacji Franciszka Pieczki, odtwórcy głównej roli. Jeden z recenzentów mówił nawet o arcydziele. Prezentowany tekst jest interpretacją filmu po ponad pięćdziesięciu latach, próbą sprawdzenia jego aktualności. Autor odsłania, rzadko podkreślany, wymiar misteryjny, sakralny filmu (w Eliadowskim rozumieniu). Wskazuje na osobność i niewspółczesność tytułowego bohatera. Analizuje kilka istotnych znaczeniowo filmowych kadrów, starając się wydobyć najistotniejsze cechy światoodczucia Mateusza. Ostatecznie, pokazuje, że jego ustami wypowiedziane zostaje fundamentalne filozoficzne pytanie, które każe zastanowić się nad rzekomą oczywistością naszej relacji z rzeczywistością.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesZeszyty Wiejskiepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectnaivetyen
dc.subjectsacreden
dc.subjectnatureen
dc.subjectmystical participationen
dc.subjectphilosophical wonderen
dc.subjectnaiwnośćpl
dc.subjectsacrumpl
dc.subjectprzyrodapl
dc.subjectpartycypacja mistycznapl
dc.subjectfilozoficzne zdziwieniepl
dc.titleDlaczego jest tak, jak jest?pl
dc.title.alternativeWhy is it the way it is?en
dc.typeArticle
dc.page.number187-199
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Historyczny, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2657-4373
dc.referencesAgamben G., L’aperto. L’uomo e animale, Torino 2002.pl
dc.referencesBachelard G., Poetyka skrzydeł, [w:] Wyobraźnia poetycka. Wybór pism, wyb. H. Chudak, przedm. J. Błoński, Warszawa 1975.pl
dc.referencesCendrars B., Gwiezdna wieża Eiffla, Warszawa 1971.pl
dc.referencesCeronetti G., Drzewa bez bogów, Kraków 1995.pl
dc.referencesCichowicz S., Moje ucho a księżyc. Dywagacje, diagnozy, Gdańsk 1996.pl
dc.referencesClottes J., Pourquoi l’art préhistorique?, Paris 2011.pl
dc.referencesEberhardt K., Wygnanie z Arkadii, „Film” 1968, nr 7.pl
dc.referencesEliade M., Brancusi i mitologia, „Polska Sztuka Ludowa” 1988, nr 3.pl
dc.referencesEliade M., The Sacred and the Profane, New York 1959.pl
dc.referencesEliade M., Traktat o historii religii, Warszawa 1966.pl
dc.referencesFuksiewicz J., Żywot człowieczy, „Kultura” 1968, nr 8.pl
dc.referencesGrzelecki S., Ptaki nad głową, „Życie Warszawy” 1968, nr 44.pl
dc.referencesHeidegger M., Czym jest metafizyka?, [w:] Heidegger M., Znaki drogi, Warszawa 1999.pl
dc.referencesJackowski A., Sztuka naiwnych, „Polska Sztuka Ludowa” 1982, nr 1–4.pl
dc.referencesLeeuw G. van der, Fenomenologia religii, Warszawa 1997.pl
dc.referencesLeeuw G. van der, Sacred and Profane Beauty. Holy in Art, London 1963.pl
dc.referencesLeszczyński W., Muzyka w filmie „Żywot Mateusza”, „Kino” 1968, nr 2.pl
dc.referencesMarszałek R., Film fabularny, [w:] Historia filmu polskiego, t. VI: 1968–1972, Warszawa 1994.pl
dc.referencesMiłosz Cz., Kontynenty, Paryż 1958.pl
dc.referencesMiłosz Cz., Oda do ptaka, [w:] Wiersze, Kraków–Wrocław 1984.pl
dc.referencesPijanowski L., Portret z ptakiem i kamieniem, „Kino” 1968, nr 2.pl
dc.referencesPłażewski J., Dziękczynienie, „Ekran” 1968, nr 8.pl
dc.referencesShanes E., Brancusi, New York 1989.pl
dc.referencesWodziński C., Św. Idiota. Projekt antropologii apofatycznej, Gdańsk 2000.pl
dc.referencesDrzewa (1988), reż. A. Różycki, scen. E. Nowina-Sroczyńska, A. Różycki.pl
dc.referencesŻywot Mateusza (1968), reż. W. Leszczyński, scen. W. Leszczyński, W. Solarz.pl
dc.contributor.authorEmaildariusz.czaja61@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1506-6541.S2024.16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0