Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMachura, Artur
dc.date.accessioned2024-08-02T09:07:17Z
dc.date.available2024-08-02T09:07:17Z
dc.date.issued2024-06-05
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52941
dc.description.abstractThe article describes an original project to implement a resource school solution, which in the case described is focused on intellectual capital. In addition to the project and the organization, what is important here is the human being – the creator of knowledge and value. The research study is concerned with the academic teaching profession and IT subjects, and as a result, the implementation of the university’s pragmatic mission understood as meeting the needs of society. For this purpose, the author uses Educational Action Research (EAR). The publication presents empirical research based on more than 8 years of experience of a research and teaching employee, documented through sites.google.com. Conclusions are drawn from the 12 edited scientific publications, 17 teaching presentations, and 2 projects popularizing software engineering practices posted in these resources. The author tries to respect the concept of network strategy – understood by the process of value creation using the resources and competencies of all its members. In doing so, the author draws on the practices of relational and network approaches, and seeks to adapt such IT solutions that allow the management of social capital. The possible and expected consequences of the publication, following the keynote of intervention research in education, is a discussion in the teacher‑research community.en
dc.description.abstractArtykuł opisuje oryginalny projekt implementacji systemu szkoły zasobowej. Celem publikacji jest przedstawienie wyników badań empirycznych wynikających z realizacji tego projektu w środowisku akademickim. Badania przeprowadzono w ramach projektu wykorzystującego podejście modelowe do wytwarzania oprogramowania (Model Driven Development). Autor wykorzystał w tym celu badania interwencyjne w edukacji (Educational Action Research). Publikacja przedstawia ponad ośmioletnie doświadczenia pracownika naukowo‑dydaktycznego, udokumentowane za pośrednictwem usługi sites.google.com. Wnioski wynikają z dwunastu zredagowanych publikacji naukowych, siedemnastu prezentacji dydaktycznych oraz dwóch projektów – popularyzujących praktyki inżynierii oprogramowania. Autor stara się respektować koncepcję strategii sieciowej, rozumianej jako proces tworzenia wartości z wykorzystaniem zasobów i kompetencji wszystkich jej członków. Czerpie przy tym z praktyk podejścia relacyjnego i sieciowego oraz dąży do adaptacji takich rozwiązań informatycznych, które pozwalają na zarządzanie kapitałem społecznym. Możliwymi i oczekiwanymi następstwami publikacji, w myśl badań interwencyjnych w edukacji, jest dyskusja w środowisku nauczycieli‑badaczy.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;366en
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectresource schoolen
dc.subjectaction researchen
dc.subjectmodel driven architectureen
dc.subjectszkoła zasobowapl
dc.subjectbadania interwencyjnepl
dc.subjectmodel driven architecturepl
dc.titleStudium badawcze projektu implementacji szkoły zasobowejpl
dc.title.alternativeResearch Study of the Resource School Implementation Projecten
dc.typeArticle
dc.page.number1-22
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Wydział Informatyki i Komunikacji, Katedra Informatyki Katowice, Polskapl
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBishop M. (2009), Essential economics: an A−Z guide, Bloomberg Press, New York.pl
dc.referencesBrambilla M., Cabot J., Wimmer M. (2017), Model Driven Software Engineering in Practice, Morgan & Claypool, USA.pl
dc.referencesBurrell G., Morgan G. (1979), Sociological Paradigms and Organisational Analysis, Ashgate Publishing Company, Brookfield.pl
dc.referencesCzakon W. (2012), Sieci w zarządzaniu strategicznym, Oficyna a Wolters Kluwer business, Gdańsk.pl
dc.referencesCzakon W. (2014), Szkoły a mody w zarządzaniu strategicznym, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27(2), s. 47–55.pl
dc.referencesDewey J. (1938), Experience and Education, Kappa Delta Pi, New York.pl
dc.referencesEdvinsson L., Malone M.S. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesFeliniak U. (2006), Znaczenie kapitału ludzkiego w kreowaniu wartości firmy, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, t . 199, s. 83–97.pl
dc.referencesFrankel D. (2002), Model Driven Architecture: Model Driven Architecture: Applying MDA to Enterprise Computing, Addison Wesley Professional, Hoboken.pl
dc.referencesFrączkiewicz Wronka A. (2011), Podejście zasobowe w zarządzaniu organizacją publiczną – perspektywa interesariuszy, [w:] R. Krupski (red.), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych, s. 281–310.pl
dc.referencesGibbs P., Cartney P., Wilkinson K., Parkinson J., Cunningham S., James Reynolds C., Zoubir T., Brown V., Barter P., Sumner P., MacDonald A., Dayananda A., Pitt A. (2017), Literature review on the use of action research in higher education, „Educational Action Research”, nr 25(1), s. 3–22, https://doi.org/10.1080/09650792.2015.1124046pl
dc.referencesGospodarek T. (2014), Wykład pt. Nauka o organizacji, https://docplayer.pl/16423443-Nauka-o-organizacji-wyklad.html [dostęp: 9.04.2024].pl
dc.referencesJanasz K., Wiśniewska J. (2013), Innowacje i jakość w zarządzaniu organizacjami, Wydawnictwo CeDeWu, Warszawa.pl
dc.referencesKawa A., Fuks K. (2013), Sieci przedsiębiorstw, [w:] M. Ciesielski (red.), Sieci w gospodarce, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesKemmis S., McTaggart R. (1988), The action research planner, Deakin University, Geelong.pl
dc.referencesKisielnicki J., Pańkowska M., Sroka H. (2012), Zintegrowane systemy informatyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl
dc.referencesKleppe A., Warmer J., Bast W. (2003), MDA Explained: The Model Driven Architecture: Practice and Promise, Pearson Education, Boston.pl
dc.referencesKrupski R. (red.) (2011), Rozwój szkoły zasobowej zarządzania strategicznego, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości. Seria: Zarządzanie”, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych.pl
dc.referencesKrzakiewicz K. (2013), Zastosowanie podejścia sieciowego w zarządzaniu strategicznym, „Organizacja i Zarządzanie. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej”, z. 52, s. 109–117.pl
dc.referencesLewin K. (1946), Action research and minority problems, „Journal of Social Issues”, nr 2(4), s. 34–46.pl
dc.referencesMazur Z., Orłowska A. (2018), Jak zaplanować i przeprowadzić systematyczny przegląd literatury, „Polskie Forum Psychologiczne”, t. 23, nr 2, s. 235–251.pl
dc.referencesMellor S.J. (2003), MDA Distilled: Principles of Model driven Architecture, Addison Wesley Professional, Boston.pl
dc.referencesNiemczyk J. (2013a), Strategia. Od planu do sieci, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.referencesNiemczyk J. (2013b), Ujęcia zarządzania strategicznego z perspektywy renty ekonomicznej, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 22(2), s. 77–83.pl
dc.referencesObłój K. (2007), Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesOgden C.K., Richards I.A. (1923), The Meaning of Meaning: A Study of the Influence of Language upon Thought and of the Science of Symbolism, Hearcourt, Brace & World, Inc., New Yorkpl
dc.referencesOlszak C., Ziemba E. (2006), Zarys koncepcji zastosowania technologii informatycznych w zarządzaniu kapitałem intelektualnym, https://www.researchgate.net/profile/ewa-ziemba-2/publication/268431574_zarys_koncepcji_zastosowania_technologii_informatycznych_w_zarzadzaniu_kapitalem_intelektualnym/links/54d260230cf28e069723fdd4/zarys-koncepcji-zastosowania-technologii-informatycznych [dostęp: 9.04.2024].pl
dc.referencesPan J.Z., Staab S., Aßmann U., Ebert J., Zhao Y. (2013), Ontology Driven Software Development, Springer Verlag, Berlin–Heidelberg, https://doi.org/10.1007/978-3-642-31226-7pl
dc.referencesPerska Tembłowska A. (2019), Interesariusze w procesie formułowania celów strategicznych gmin i zasady ich współdziałania, „Kolegium Zarządzania i Finansów. Zeszyt Naukowy”, nr 175, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.pl
dc.referencesPobrotyn A. (2012), Znaczenie kapitału intelektualnego w zarządzaniu przedsiębiorstwem, „Acta Scientifica Academiae Ostroviensis. Sectio A, Nauki Humanistyczne, Społeczne i Techniczne”, issue 1, s. 121–134.pl
dc.referencesPortes A. (1998), Social Capital. Its Origins and Applications in Modern Sociology, „Annual Review of Sociology”, vol. 24, s. 1–24, https://doi.org/10.1146/annurev.soc.24.1.1pl
dc.referencesPutnam R. (2008), Samotna gra w kręgle: upadek i odrodzenie wspólnot lokalnych w Stanach Zjednoczonych, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl
dc.referencesRaistrick C., Franics P., Wright J., Carter C., Wilkie I . (2004), Model Driven Architecture with Executable UML, Cambridge University Press, Cambridgepl
dc.referencesRumelt R. (1974), Strategy, Structure, and Economic Performance, Harvard University Press, Cambridge.pl
dc.referencesSagor R. (2000), Guiding school improvement with action research, ASCD, Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.pl
dc.referencesStańczyk Hugiet E. (2013), Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.pl
dc.referencesStańczyk Hugiet E., Niemczyk J., Jasiński B. (2012), Sieci międzyorganizacyjne. Współczesne wyzwanie dla teorii i praktyki zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl
dc.referencesSułkowski Ł. (2012), Epistemologia i metodologia zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl
dc.referencesSuszyński C. (2014), Rozdroża zarządzania strategicznego. Ewolucja szkół, postępująca rekapitulacja, czy nowa wiedza?, [w:] R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne. Rozwój koncepcji i metod, Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości w Wałbrzychu, Wałbrzych, s. 57–66.pl
dc.referencesWernerfelt B. (1984), A Resource-Based View of the Firm, „Strategic Management Journal”, nr 5(2), s. 171–180.pl
dc.referencesWoleński J. (2016), Wiedza i jej źródła, https://www.youtube.com/watch?v=PrxQRCRtuCo [dostęp: 9.04.2024].pl
dc.referencesWrycza S., Marcinkowski B., Wyrzykowski K. (2006), Język UML 2.0 w modelowaniu systemów informatycznych, Wydawnictwo Helion, Gliwice.pl
dc.referencesZakrzewska Bielawska A. (2014), Ewolucja szkół strategii: przegląd głównych podejść i koncepcji, „Prace Naukowe Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości”, nr 27, s. 9–29.pl
dc.referencesZiemba E. (2009), Projektowanie portali korporacyjnych dla organizacji opartych na wiedzy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.pl
dc.contributor.authorEmailartur.machura@ue.katowice.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.366.01
dc.relation.volume1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0