Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBoguszewska, Anna
dc.contributor.authorBoguszewska, Maria
dc.date.accessioned2024-07-10T12:43:57Z
dc.date.available2024-07-10T12:43:57Z
dc.date.issued2024-07-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/52778
dc.description.abstractThe aim of the article is to present our own experiences acquired while conducting art classes. The classes were conducted in small groups during the pandemic (home conditions) and after its end (in the reading room of the city library). What they have in common were the observed, spontaneously triggered sense of community, and the increased need for communication satisfied both verbally and non-verbally. The article focuses on a description of the reconstructive teaching activities in the educational context (including cognitive, aesthetic-artistic, and therapeutic) and the relationship between participants of art classes.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest prezentacja doświadczeń nabytych podczas prowadzenia zajęć plastycznych. Zajęcia prowadzone były w szczególnym czasie – pandemii (w warunkach domowych) oraz po jej ustąpieniu (na terenie czytelni biblioteki miejskiej). W niewielkich zespołach zaobserwowano wyzwalaną spontanicznie wspólnotowość oraz wzmożoną potrzebę komunikacji werbalnej i pozawerbalnej. Artykuł skupia się na opisie rekonstruującym działania dydaktyczne w kontekście wychowawczym (w tym poznawczym, estetyczno-artystycznym i terapeutycznym) oraz relacji między uczestnikami zajęć plastycznych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectcommunityen
dc.subjectart classesen
dc.subjecttherapyen
dc.subjectwspólnotowośćpl
dc.subjectzajęcia plastycznepl
dc.subjectterapiapl
dc.titleDziałania plastyczne jako wsparcie dzieci i młodzieży w podtrzymywaniu więzi społecznych. Z doświadczeń własnychpl
dc.title.alternativeArt Activities as Support for Children and Adolescents in Maintaining Social Bonds. Based On Our Own Experiencesen
dc.typeArticle
dc.page.number193-204
dc.contributor.authorAffiliationBoguszewska, Anna - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lubliniepl
dc.contributor.authorAffiliationBoguszewska, Maria - Miejska Biblioteka Publiczna im. Hieronima Łopacińskiego w Lubliniepl
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesBoguszewska A. (2023) Tematyka wypowiedzi plastycznej uczniów jako możliwość wyrażenia stosunku do rzeczywistości we współczesnych realiach edukacyjnych w: Edukacja małego dziecka: praca zbiorowa, t. 18, Wsparcie pedagogiczne w trudnych sytuacjach społecznych i edukacyjnych, E. Ogrodzka-Mazur (red.), Katowice, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, s. 149–164.pl
dc.referencesBoguszewska A., Didkowska B., Ferenz K., Limont W., Śmiechowski D., Szuścik U. (2008) Standardy edukacji wizualnej w: Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, A. Białkowski (red.), Warszawa, Fundacja Polskiej Rady Muzycznej.pl
dc.referencesDąbrowska T. E., Wojciechowska-Charlak B. (2005) Między praktyką a teorią wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesDyczewski L. (2004) Od tożsamości zamkniętej do otwartej w społeczeństwie wielokulturowym i globalnym w: Język, komunikacja i edukacja w społecznościach wielokulturowych, T. Lewowicki, J. Urban, A. Szczypka-Rusz (red.), Cieszyn–Warszawa, Wyższa Szkoła Pedagogiczna Związku Nauczycielstwa Polskiego w Warszawie, s. 54–63.pl
dc.referencesKwiatkowska G. (1991) Arteterapia, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesLewowicki T. (2017) Edukacja międzykulturowa – kilka lat później. Zmiana uwarunkowań, pytania o kondycję, wyzwania, ,,Edukacja Medialna’’, t. 7, nr 2, s. 19–36, https://doi.org/10.15804/em.2017.02.01pl
dc.referencesŁobocki M. (1999) ABC wychowania, Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl
dc.referencesMalchiodi C. A. (2000) (red.) Arteterapia: podręcznik, tłum. E. Bochenek, Gdańsk, Harmonia Universalis.pl
dc.referencesMarek E. (2005) Pedagogiczna interpretacja doboru i układu treści edukacji plastycznej w wybranych programach kształcenia zintegrowanego w: Dylematy edukacji artystycznej, W. Limont, K. Nielek-Zawadzka (red.), Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.referencesNikitorowicz J. (2005) Kreowanie tożsamości dziecka – wyzwania edukacji międzykulturowej, Gdańsk, Gdańskie Towarzystwo Psychologiczne.pl
dc.referencesPopek S. L. (2010) Psychologia twórczości plastycznej, Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.referencesSzuman S. (1975) O sztuce i wychowaniu estetycznym, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.referencesSzuścik U. (2013) Edukacja plastyczna dziecka w kontekście formy plastycznej w: Konteksty wczesnoszkolnej edukacji artystycznej, A. Weiner, A. Boguszewska (red), Lublin, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 80–96.pl
dc.referencesSzuścik U. (2006.) Znak werbalny a znak plastyczny w twórczości rysunkowej dziecka, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesUszyńska-Jarmoc J. (2003) Twórcza aktywność dziecka. Teoria – rzeczywistość – perspektywa rozwoju, Białystok, Wydawnictwo Uniwersyteckie Trans Humana.pl
dc.referencesWojnar I. (1984a) Teoria wychowania estetycznego. Zarys problematyki, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesWojnar I. (1984b) Sztuka jako ,,podręcznik życia”, Warszawa, Wydawnictwo „Nasza Księgarnia”.pl
dc.referencesZalewska-Pawlak M. (red.) (2017) Sztuka i wychowanie w XXI w. W poszukiwaniu zagubionej teorii sztuki życia i sztuki w wychowaniu, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.contributor.authorEmailBoguszewska, Anna - anna.boguszewska@mail.umcs.pl
dc.contributor.authorEmailBoguszewska, Maria - boguszewska.2503.maria@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.18.15
dc.relation.volume18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0