Tracking IHL Violations Through Arms Export in the Context of the Russian Aggression Against Ukraine
Abstract
The paper tracks challenges to litigating (direct and indirect) imports of military equipment to Russia and Russia’s subsequent international humanitarian law of armed conflicts (IHL) violations committed in indiscriminate attacks in Ukraine. It asks whether arms export control is capable of preventing or mitigating the results of indiscriminate attacks in Ukraine. It is assumed that IHL compliance can be complemented by preventing military equipment from being delivered to recipients when there is a risk of serious IHL violations being committed with that equipment. By comparing arms transfers from Iran with other controversial arms exports, the paper examines if increased protection for IHL ensued by arms export control laws can remedy deficiencies in arms transfer decisions that do not account for IHL. If an answer is negative, corporate due diligence will perform a complementary role in respecting IHL when state authorisation for arms transfer fails to account for IHL. Artykuł prezentuje wyzwania związane ze sporami sądowymi dotyczącymi importu sprzętu wojskowego do Rosji oraz naruszeń przez Rosję międzynarodowego prawa humanitarnego dotyczącego konfliktów zbrojnych (MPHKZ). Praca weryfikuje, czy kontrola eksportu sprzętu wojskowego jest w stanie zapobiec nierozróżniającym atakom na Ukrainie. Zadaje pytanie, czy kontrola eksportu broni jest w stanie zapobiec masowym atakom na Ukrainie lub je złagodzić. Zakłada się, że uzupełnieniem zgodności z MPHKZ może być zapobieganie dostarczaniu sprzętu wojskowego do odbiorców, gdy istnieje ryzyko popełnienia przez ten sprzęt poważnych naruszeń MPHKZ i praw człowieka. Porównując transfery broni z Iranu z innymi transferami w artykule zbadano, czy zwiększona ochrona MPHKZ wynikająca z przepisów dotyczących kontroli eksportu broni może stanowić remedium na transfery broni prowadzące do nierozróżniających ataków. W razie negatywnej odpowiedzi, standard due diligence pełniłby rolę uzupełniającą, gdy autoryzacja państwa na transfer broni nie uwzględnia MPHKZ.
Collections