Małe miasta na szlaku kulturowym w Andaluzji. Walory turystyczne i wybrane aspekty globalizacji
Oglądaj/ Otwórz
Data
2023-12-30Autor
Zuzańska-Żyśko, Elżbieta
Szymiczek, Małgorzata
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
The aim of the article is to present the problems of small towns on the White Towns Route in Andalusia regarding their tourist values and indicate selected manifestations of globalization in tourism. Small mountain towns located peripherally are often subject to marginalization due to weak economic foundations and a small economic base. Tourism becomes a crucial factor in their development, increasingly undergoing processes of globalization and contributing to greater tourist flows. Research results indicate that the examined group of towns possess both high cultural and natural values. They share several common features that refer to their Arabic origins and strong connections with nature. Manifestations of globalization related to tourism mainly concern the growing adaptation of communication technology and digitization. This includes the widespread use of online reservation and distribution systems for accommodation, tourism marketing promoting the tourist values of towns, and the popularization of centers through social media. Celem opracowania jest przybliżenie walorów turystycznych małych miast znajdujących się na Szlaku Białych Miast w Andaluzji oraz wskazanie wybranych przejawów globalizacji turystycznej na ich obszarze. Małe miasta górskie położone peryferyjnie często ulegają marginalizacji z uwagi na słabe podstawy gospodarcze i niewielką bazę ekonomiczną. Ważnym czynnikiem rozwoju tych miejsc staje się turystyka, która coraz częściej podlega procesom globalizacji i przyczynia się do większych przepływów turystycznych. Wyniki badań wskazują, że omawiana grupa miast ma wysokie walory zarówno kulturowe, jak i przyrodnicze. Miejscowości te łączy także kilka wspólnych cech, które nawiązują do przeszłości arabskiej i silnych związków z przyrodą. Przejawy globalizacji związane z turystyką odnoszą się głównie do postępującej adaptacji technologii komunikacji i cyfryzacji. Dotyczy ona m.in.: upowszechniania systemu rezerwacji i dystrybucji miejsc noclegowych przez Internet, marketingu turystycznego w zakresie promocji walorów turystycznych miast oraz popularyzacji ośrodków w mediach społecznościowych.
Collections