Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKobiałka, Bogdan
dc.date.accessioned2024-02-20T09:21:24Z
dc.date.available2024-02-20T09:21:24Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50296
dc.description.abstractThe YouTube website offers its users an option of sharing their content in form of videos for free. One of the groups of creators who take advantage of such possibility are science popularisers. This paper investigates characteristics and comparative analysis in terms of quantity and quality of three selected channels that popularize science in the field of astronomy: Astrofaza, PBS Space Time and NASA. The research was carried out using the media content analysis method and statistical analysis. The subject of the study were videos and records of completed live broadcasts published on mentioned channels in the period from March 1 to March 31, 2023). As part of the analysis, similarities and differences regarding the selected YouTube channels were identified.en
dc.description.abstractSerwis internetowy YouTube oferuje swoim użytkownikom opcję bezpłatnego udostępniania treści w postaci filmów wideo. Jedną z grup twórców, którzy korzystają z takiej możliwości są popularyzatorzy nauki. W artykule dokonano charakterystyki oraz analizy porównawczej pod względem ilościowym i jakościowym trzech wybranych kanałów popularyzujących naukę z dziedziny astronomii: Astrofaza, PBS Space Time oraz NASA. Badania wykonano metodą analizy zawartości mediów oraz statystyczną. Przedmiotem badania były filmy oraz zapisy zakończonych transmisji na żywo opublikowanych na uwzględnionych kanałach w okresie od 1 do 31 marca 2023 roku. W ramach dokonanej analizy ustalono podobieństwa i różnice dotyczące wybranych kanałów.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;37pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectYouTubeen
dc.subjectscience popularizationen
dc.subjectastronomyen
dc.subjectAstrofazaen
dc.subjectPBS Space Timeen
dc.subjectNASAen
dc.subjectYouTubepl
dc.subjectpopularyzacja naukipl
dc.subjectastronomiapl
dc.subjectAstrofazapl
dc.subjectPBS Space Timepl
dc.subjectNASApl
dc.titlePopularyzacja nauki z zakresu astronomii w wybranych polsko- i anglojęzycznych zasobach YouTube (marzec 2023)pl
dc.title.alternativePopularization of science in the field of astronomy in selected Polish- and English-language resources of YouTube (March 2023)en
dc.typeArticle
dc.page.number73-93
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologiipl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesYouTubers Who Eventually Got Their Own TV Shows. W: Collider.com [online]. Pobrano 18 lipca 2023 r., z: https://collider.com/10-youtubers-who-eventually-got-their-own-tv-shows/#rosanna-pansino-baketopiapl
dc.referencesAktualizacja dotycząca liczby negatywnych ocen. W: YouTube.com [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=kxOuG8jMIgIpl
dc.referencesArtemis Systems Are Ready to Fly Astronauts on This Week @NASA – March 10, 2023. W: YouTube.com [online]. Pobrano 20 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=HvbI3nPsrh0pl
dc.referencesArthurs, Jane, Drakopoulou, Sophia & Gandini, Alessandro (2018). Researching YouTube. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24 (1), 3–15.pl
dc.referencesAstrofaza – dla głodnych kosmosu! W: Nauka w Polsce [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C32177%2Castrofaza-dla-glodnych-kosmosu.htmlpl
dc.referencesAstronomiczne propozycje na czas domowej nauki. W: Nauka w Polsce [online]. Pobrano 10 grudnia 2022 r., z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C81268%2Castronomiczne-propozycje-na-czas-domowej-nauki.htmlpl
dc.referencesBudzinski, Oliver & Gaenssle, Sophia (2018). The economics of social media (super-)stars: an empirical investigation of stardom and success on YouTube. Journal of Media Economics, 31(3–4), 75–95.pl
dc.referencesChau, Clement (2010). YouTube as a participatory culture. New Directions for Youth Development, 128, 65–74.pl
dc.referencesDalewska-Greń, Hanna (2002). Języki Słowiańskie. Warszawa: Wydawnictwo PWN.pl
dc.referencesFAQ. W: Space Time [online]. Pobrano 15 kwietnia 2023 r., z: https://www.pbsspacetime.com/faqpl
dc.referencesFirat, Duygu (2019). YouTube advertising value and its effects on purchase intention. Journal of Global Business Insights, 4 (2), 141–155.pl
dc.referencesGuo, Philip J., Kim, Juho & Rubin, Rob (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. L@S '14: Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference. [online]. Pobrano 6 czerwca 2023 r., z: https://www.researchgate.net/publication/262393281_How_video_production_affects_student_engagement_An_empirical_study_of_MOOC_videospl
dc.referencesJak mierzone są wskaźniki zaangażowania. W: YouTube – Pomoc [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://support.google.com/youtube/answer/2991785?hl=plpl
dc.referencesKosmela, Monika (2015). Ranga i zakres tematyczny współczesnych zasobów NASA dostępnych na wirtualnych nośnikach YouTube. Teledykcja Środowiska, 53, 87–111.pl
dc.referencesMankiewicz, Lech (2013). Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna? [online]. Pobrano 10 grudnia 2022 r., z: https://cittru.uj.edu.pl/promosaurus/dlaczego-popularyzacja-nauki-jest-dla-mnie-tak-waznapl
dc.referencesMe at the zoo. W: YouTube.com [online]. Pobrano 14 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRwpl
dc.referencesO języku tekstów popularnonaukowych. W: Zintegrowana Platforma Edukacyjna [online]. Pobrano 19 lipca 2023 r., z: https://zpe.gov.pl/a/o-jezyku-tekstow-popularnonaukowych/D16XJSz7qpl
dc.referencesOfficial NASA Social Media Accounts. W: NASA [online]. Pobrano 16 kwietnia 2023 r., z: https://www.nasa.gov/content/official-nasa-social-media-accountspl
dc.referencesPattier, Daniel (2021). Science on YouTube: Successful Edutubers. Techno Review – International technology, science and society review, 10 (1), 1–15.pl
dc.referencesPBS is moving HQ, but stays in Crystal City. W: WTOP News [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://wtop.com/business-finance/2019/01/pbs-is-moving-hq-but-stays-in-crystal-city/pl
dc.referencesRakiety o napędzie jądrowym przyspieszą podróże na Marsa – AstroSzort. W: YouTube.com [online]. Pobrano 7 czerwca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=wLrIB5RVlRApl
dc.referencesSubramanian, Kalpathy R. (2018). Myth and Mystery of Shrinking Attention Span. International Journal of Trend in Research and Development, 5 (3).pl
dc.referencesThe most spoken languages worldwide in 2022. W: Statista – The statistics portal for market data, market research, and market studies [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.statista.com/statistics/266808/the-most-spoken-languages-worldwide/pl
dc.referencesWhat If Black Holes ARE Dark Energy? W: YouTube.com [online]. Pobrano 20 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=EGe5qvIzjTYpl
dc.referencesWhy everyone’s wearing NASA-branded clothes. W: CNN Business [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://edition.cnn.com/2022/07/23/tech/nasa-apparel-popularity-space/index.htmlpl
dc.referencesYouTube removing dislike ‘discourages trolls’ but ‘unhelpful for users’. W: BBC News [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.bbc.com/news/newsbeat-59264070pl
dc.referencesZespół – Astrofaza. W: Astrofaza [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://astrofaza.pl/zespol/pl
dc.contributor.authorEmailbogdan.kobialka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.37.04
dc.relation.volume2


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0