dc.contributor.author | Kobiałka, Bogdan | |
dc.date.accessioned | 2024-02-20T09:21:24Z | |
dc.date.available | 2024-02-20T09:21:24Z | |
dc.date.issued | 2023-12-30 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50296 | |
dc.description.abstract | The YouTube website offers its users an option of sharing their content in form of videos for free. One of the groups of creators who take advantage of such possibility are science popularisers. This paper investigates characteristics and comparative analysis in terms of quantity and quality of three selected channels that popularize science in the field of astronomy: Astrofaza, PBS Space Time and NASA. The research was carried out using the media content analysis method and statistical analysis. The subject of the study were videos and records of completed live broadcasts published on mentioned channels in the period from March 1 to March 31, 2023). As part of the analysis, similarities and differences regarding the selected YouTube channels were identified. | en |
dc.description.abstract | Serwis internetowy YouTube oferuje swoim użytkownikom opcję bezpłatnego udostępniania treści w postaci filmów wideo. Jedną z grup twórców, którzy korzystają z takiej możliwości są popularyzatorzy nauki. W artykule dokonano charakterystyki oraz analizy porównawczej pod względem ilościowym i jakościowym trzech wybranych kanałów popularyzujących naukę z dziedziny astronomii: Astrofaza, PBS Space Time oraz NASA. Badania wykonano metodą analizy zawartości mediów oraz statystyczną. Przedmiotem badania były filmy oraz zapisy zakończonych transmisji na żywo opublikowanych na uwzględnionych kanałach w okresie od 1 do 31 marca 2023 roku. W ramach dokonanej analizy ustalono podobieństwa i różnice dotyczące wybranych kanałów. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;37 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | YouTube | en |
dc.subject | science popularization | en |
dc.subject | astronomy | en |
dc.subject | Astrofaza | en |
dc.subject | PBS Space Time | en |
dc.subject | NASA | en |
dc.subject | YouTube | pl |
dc.subject | popularyzacja nauki | pl |
dc.subject | astronomia | pl |
dc.subject | Astrofaza | pl |
dc.subject | PBS Space Time | pl |
dc.subject | NASA | pl |
dc.title | Popularyzacja nauki z zakresu astronomii w wybranych polsko- i anglojęzycznych zasobach YouTube (marzec 2023) | pl |
dc.title.alternative | Popularization of science in the field of astronomy in selected Polish- and English-language resources of YouTube (March 2023) | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 73-93 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologii | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | YouTubers Who Eventually Got Their Own TV Shows. W: Collider.com [online]. Pobrano 18 lipca 2023 r., z: https://collider.com/10-youtubers-who-eventually-got-their-own-tv-shows/#rosanna-pansino-baketopia | pl |
dc.references | Aktualizacja dotycząca liczby negatywnych ocen. W: YouTube.com [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=kxOuG8jMIgI | pl |
dc.references | Artemis Systems Are Ready to Fly Astronauts on This Week @NASA – March 10, 2023. W: YouTube.com [online]. Pobrano 20 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=HvbI3nPsrh0 | pl |
dc.references | Arthurs, Jane, Drakopoulou, Sophia & Gandini, Alessandro (2018). Researching YouTube. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 24 (1), 3–15. | pl |
dc.references | Astrofaza – dla głodnych kosmosu! W: Nauka w Polsce [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C32177%2Castrofaza-dla-glodnych-kosmosu.html | pl |
dc.references | Astronomiczne propozycje na czas domowej nauki. W: Nauka w Polsce [online]. Pobrano 10 grudnia 2022 r., z: https://naukawpolsce.pl/aktualnosci/news%2C81268%2Castronomiczne-propozycje-na-czas-domowej-nauki.html | pl |
dc.references | Budzinski, Oliver & Gaenssle, Sophia (2018). The economics of social media (super-)stars: an empirical investigation of stardom and success on YouTube. Journal of Media Economics, 31(3–4), 75–95. | pl |
dc.references | Chau, Clement (2010). YouTube as a participatory culture. New Directions for Youth Development, 128, 65–74. | pl |
dc.references | Dalewska-Greń, Hanna (2002). Języki Słowiańskie. Warszawa: Wydawnictwo PWN. | pl |
dc.references | FAQ. W: Space Time [online]. Pobrano 15 kwietnia 2023 r., z: https://www.pbsspacetime.com/faq | pl |
dc.references | Firat, Duygu (2019). YouTube advertising value and its effects on purchase intention. Journal of Global Business Insights, 4 (2), 141–155. | pl |
dc.references | Guo, Philip J., Kim, Juho & Rubin, Rob (2014). How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. L@S '14: Proceedings of the first ACM conference on Learning @ scale conference. [online]. Pobrano 6 czerwca 2023 r., z: https://www.researchgate.net/publication/262393281_How_video_production_affects_student_engagement_An_empirical_study_of_MOOC_videos | pl |
dc.references | Jak mierzone są wskaźniki zaangażowania. W: YouTube – Pomoc [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://support.google.com/youtube/answer/2991785?hl=pl | pl |
dc.references | Kosmela, Monika (2015). Ranga i zakres tematyczny współczesnych zasobów NASA dostępnych na wirtualnych nośnikach YouTube. Teledykcja Środowiska, 53, 87–111. | pl |
dc.references | Mankiewicz, Lech (2013). Dlaczego popularyzacja nauki jest dla mnie tak ważna? [online]. Pobrano 10 grudnia 2022 r., z: https://cittru.uj.edu.pl/promosaurus/dlaczego-popularyzacja-nauki-jest-dla-mnie-tak-wazna | pl |
dc.references | Me at the zoo. W: YouTube.com [online]. Pobrano 14 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw | pl |
dc.references | O języku tekstów popularnonaukowych. W: Zintegrowana Platforma Edukacyjna [online]. Pobrano 19 lipca 2023 r., z: https://zpe.gov.pl/a/o-jezyku-tekstow-popularnonaukowych/D16XJSz7q | pl |
dc.references | Official NASA Social Media Accounts. W: NASA [online]. Pobrano 16 kwietnia 2023 r., z: https://www.nasa.gov/content/official-nasa-social-media-accounts | pl |
dc.references | Pattier, Daniel (2021). Science on YouTube: Successful Edutubers. Techno Review – International technology, science and society review, 10 (1), 1–15. | pl |
dc.references | PBS is moving HQ, but stays in Crystal City. W: WTOP News [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://wtop.com/business-finance/2019/01/pbs-is-moving-hq-but-stays-in-crystal-city/ | pl |
dc.references | Rakiety o napędzie jądrowym przyspieszą podróże na Marsa – AstroSzort. W: YouTube.com [online]. Pobrano 7 czerwca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=wLrIB5RVlRA | pl |
dc.references | Subramanian, Kalpathy R. (2018). Myth and Mystery of Shrinking Attention Span. International Journal of Trend in Research and Development, 5 (3). | pl |
dc.references | The most spoken languages worldwide in 2022. W: Statista – The statistics portal for market data, market research, and market studies [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.statista.com/statistics/266808/the-most-spoken-languages-worldwide/ | pl |
dc.references | What If Black Holes ARE Dark Energy? W: YouTube.com [online]. Pobrano 20 lipca 2023 r., z: https://www.youtube.com/watch?v=EGe5qvIzjTY | pl |
dc.references | Why everyone’s wearing NASA-branded clothes. W: CNN Business [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://edition.cnn.com/2022/07/23/tech/nasa-apparel-popularity-space/index.html | pl |
dc.references | YouTube removing dislike ‘discourages trolls’ but ‘unhelpful for users’. W: BBC News [online]. Pobrano 25 maja 2023 r., z: https://www.bbc.com/news/newsbeat-59264070 | pl |
dc.references | Zespół – Astrofaza. W: Astrofaza [online]. Pobrano 14 kwietnia 2023 r., z: https://astrofaza.pl/zespol/ | pl |
dc.contributor.authorEmail | bogdan.kobialka@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.37.04 | |
dc.relation.volume | 2 | |