Kreowanie wizerunku medialnego sportowca w mediach społecznościowych. Analiza porównawcza profili Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa na Instagramie
Streszczenie
The aim of the study was to assess the image created by athletes in social media on the example of Stephen Curry and Lebron James.The article uses the method of media analysis and the deductive method. The article begins with theoretical issues that are the basis for the analysis of the studied issue. The concepts of image, media image and personal brand were defined. The silhouettes and basketball careers of Stephen Curry and Lebron James were characterized. In order to assess the image created by athletes, a comparative analysis of Curry and James profiles on Instagram was used. The frequency of shared content and its types have been established. Then, the effectiveness of the activities carried out by both basketball players on the social networking site was assessed.The most important conclusion was that the content shared by the players positively affects their image. In the course of the research, it was established that Lebron James is an athlete who is more effective in building engagement with users of the social networking site Instagram. Celem pracy była ocena wizerunku kreowanego przez sportowców w mediach społecznościowych na przykładzie kont Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa. W artykule posłużono się metodą analizy mediów oraz metodą dedukcyjną.Artykuł rozpoczęto od zagadnień teoretycznych będących podstawą do analizy badanego zagadnienia. Zdefiniowano pojęcia wizerunku, wizerunku medialnego i marki osobistej. Scharakteryzowano sylwetki i kariery koszykarskie Stephena Curry’ego i Lebrona Jamesa. W celu oceny kreowanego przez sportowców wizerunku zastosowano analizę porównawczą profili Curry’ego i Jamesa na Instagramie. Ustalono częstotliwość udostępnianych treści oraz ich rodzaje. Następnie oceniono skuteczność działań prowadzonych przez obydwu koszykarzy w serwisie społecznościowym.Najważniejszym wnioskiem było stwierdzenie, że treści udostępniane przez zawodników pozytywnie wpływają na ich wizerunek. W toku badań ustalono, że Lebron James jest sportowcem, który skuteczniej buduje zaangażowanie z użytkownikami portalu społecznościowego Instagram.
Collections