Show simple item record

dc.contributor.authorNoga, Estera
dc.date.accessioned2024-02-20T09:21:18Z
dc.date.available2024-02-20T09:21:18Z
dc.date.issued2023-12-30
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50293
dc.description.abstractThe development of social networking services has given rise to new phenomena in the online environment, influencing not only account functionality but also user behavior. This article focuses on content personalization and user profiling, aiming to characterize and compare these concepts in the context of a specific platform. The main research question addressed in this study is to explore the differences between content personalization and user profiling in social media, particularly on Facebook. The investigation employs methods was critical analysis of the literature. Initially, the definitions of content personalization and user profiling are presented, highlighting key terminological distinctions. Subsequently, the processes involved in these practices are examined, describing the employed methods and mechanisms. The necessary data required for the implementation of these practices is also discussed. Finally, the potential risks as-sociated with these mechanisms within the Facebook network are identified. The analysis reveals that content personalization and user profiling are distinct phenomena with significant implications for the operation of social networking services.en
dc.description.abstractRozwój serwisów społecznościowych przyczynił się do powstania nowych zjawisk w środowisku sieciowym, mających wpływ nie tylko na działanie kont, ale i samych użytkowników. Przedmiotem niniejszego artykułu uczyniono personalizację treści i profilowanie użytkowników, podstawowym celem było natomiast scharakteryzowanie oraz porównanie wskazanych zagadnień, w odniesieniu do konkretnej platformy. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, jakie są różnice między zjawiskiem personalizacji treści a profilowaniem użytkowników w serwisach społecznościowych, a w szczególności na Facebooku? W celu omówienia wskazanych zagadnień posłużono się m.in. metodą analizy i krytyki piśmiennictwa. Zdefiniowano pojęcia „personalizacja treści” oraz „profilowanie użytkowników”, wskazując na podstawowe różnice terminologiczne między nimi. Następnie skupiono się na przedstawieniu przedstawionych procesów, opisując stosowane metody i mechanizmy. Zebrano i omówiono niezbędne do zastosowania wspomnianych praktyk dane. Wskazano zagrożenia związane z działaniem omawianych mechanizmów w sieci Facebook. W toku analizy udało się ustalić, że personalizacja treści i profilowanie użytkowników to odmienne zjawiska, które mają duży wpływ na działanie serwisów społecznościowych.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;37pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectpsychometryen
dc.subjectcontent personalizationen
dc.subjectuser profilingen
dc.subjectsocial networking siteen
dc.subjectFacebooken
dc.subjectpsychometriapl
dc.subjectpersonalizacja treścipl
dc.subjectprofilowanie użytkownikówpl
dc.subjectserwisy społecznościowepl
dc.subjectFacebookpl
dc.titlePersonalizacja treści i profilowanie użytkowników: wybrane zjawiska psychometrii w serwisach społecznościowych na przykładzie Facebooka w świetle analizy piśmiennictwapl
dc.title.alternativeContent personalization and user profiling: selected psychometric phenomena in social networking sites on the example of Facebook in the light of literature analysis.en
dc.typeArticle
dc.page.number13-38
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Informatologii i Bibliologiipl
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesBabik, Wiesław & Cholewiak, Sylwia (2012). Korzyści i zagrożenia związane z korzystaniem z portalu społecznościowego Facebook [online]. Kraków: Uniwersytet Jagielloński. Pobrano 12 lipca 2023 r., z: https://docplayer.pl/5128016-Korzysci-i-zagrozenia-zwiazane-z-korzystaniem-z-portalu-spolecznosciowego-facebook.htmlpl
dc.referencesBrewczyńska, Magdalena (2014). Profilowanie w sieci – konieczny filtr w dobie informacyjnego przeładowania czy cichy sprzymierzeniec dyskryminacji? Analiza zagadnień prawnych W: T. Jemczura, H. A. Kretek (red.) Zrównoważony rozwój (s. 102–111). Racibórz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Raciborzu.pl
dc.referencesBug bounty program. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r. z: https://en.wikipedia.org/wiki/Bug_bounty_programpl
dc.referencesCollaborative filtering. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 25 czerwca 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/Collaborative_filteringpl
dc.referencesDebord, Guy (1998). Społeczeństwo Spektaklu. Gdańsk: Wydawnictwo słowo/obraz terytoria.pl
dc.referencesFacebook Marketplace – co to jest? W: Allekurier.pl [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://allekurier.pl/blog/facebook-marketplace-co-to-jestpl
dc.referencesFacebook Messenger. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Facebook_Messengerpl
dc.referencesFacebook Portal. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/Facebook_Portalpl
dc.referencesFacebook wprowadza aplikację Facebook Gaming. Pozwala oglądać gry w streamingu. W: www.wirtualnemedia.pl [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/facebook-gaming-gry-w-streamingu-jak-zainstalowac-jak-korzystac-jak-grac-oplatypl
dc.referencesFeed (Facebook). W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 26 lipca 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/Feed_(Facebook)pl
dc.referencesForst, K.atarzyna (2017). Facebook we współczesnym świecie komunikacji społecznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl
dc.referencesInstagram. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Instagrampl
dc.referencesIntegracja zdarzeń w aplikacji z SDK Facebooka. W: Facebook [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://www.facebook.com/business/help/673327316061433pl
dc.referencesISTP. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/ISTPpl
dc.referencesKosiński, Michal, Stillwell, David & Graepel, Thore (2013). Private traits and attributes are predictable from digital records of human behavior, PNAS [online], 110, 15, Cambridge: University of Cambridge. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1218772110pl
dc.referencesKosiński, Michal, Bachrach, Yoram, Kohli Pushmeet, Stillwell, David & Graepel, Thore (2013). Manifestations of user personality in website choice and behaviour on online social networks. W: Machine Learning [online], 95, 357–380. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://link.springer.com/article/10.1007/s10994-013-5415-ypl
dc.referencesLeja, Paulina (2017). Ochrona danych osobowych a Internet rzeczy, profilowanie i repersonalizacja danych [online]. Wrocław: Wydawnictwo CH Beck. Pobrano 23 czerwca 2023 r., z: http://www.repozytorium.uni.wroc.pl/Content/124396/PDF/02_Ochrona_danych_osobowych.pdfpl
dc.referencesLocation-based recommendation. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 29 czerwca 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/Location-based_recommendationpl
dc.referencesM (virtual assistant). W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/M_(virtual_assistant)pl
dc.referencesMichał Kosiński. W: michalkosinski.com [online]. Pobrano 13 października 2023 r., z: https://www.michalkosinski.com/pl
dc.referencesNASK ostrzegła przed oszustami, którzy kradną dane logowania do serwisu społecznościowego Facebook. W: PAP.pl [online]. Pobrano 13 października 2023 r., z: https://www.pap.pl/aktualnosci/nask-ostrzega-przed-oszustami-kradnacymi-dane-do-logowania-na-facebookupl
dc.referencesOgonowska, Agnieszka (2012). Społeczeństwo spektaklu: prekursorzy i ich współczesne dziedzictwo intelektualne, Przyszłość. Świat–Europa–Polska. 1. Warszawa: Komitet Prognoz „Polska 2000 Plus”. 14–26.pl
dc.referencesOlszak, Celina M. & Olszówka, Kornelia (2007). Gromadzenie danych o użytkownikach na potrzeby personalizacji portali internetowych. Prace Naukowe / Akademia Ekonomiczna w Katowicach [online], 273–278. Pobrano 23 czerwca 2023 r., z: https://www.researchgate.net/profile/celina-olszak/publication/267803437_gromadzenie_danych_o_uzytkownikach_na_potrzeby_personalizacji_portali_internetowych/links/54fde92b0cf2741b69ef9825/gromadzenie-danych-o-uzytkownikach-na-potrzeby-personalizacji-portali-internetowych.pdfpl
dc.referencesPiksel Facebooka – informacje. W: Facebook [online]. Pobrano 11 czerwca 2023 r., z: https://www.facebook.com/business/help/742478679120153?id=1205376682832142pl
dc.referencesPiwowarski, Mateusz, Szczyciński, Karol & Nermend, Kesra (2012). Metoda personalizacji treści w serwisach internetowych. W: Studia Informatica [online], 31/740, 201–215. Pobrano 7 lipca 2023 r., z: http://wneiz.pl/nauka_wneiz/studia_inf/31-2012/si-31-201.pdfpl
dc.referencesPlaton (2003). Państwo, tłum. W. Witwicki, Kęty.pl
dc.referencesPsychometria. W: Encyklopedia PWN [online]. Pobrano 13 października 2022 r., z: https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/psychometria;3964175.htmlpl
dc.referencesPtaszek, Grzegorz (2019). Edukacja medialna 3.0. Krytyczna analiza mediów cyfrowych w dobie Big Data [online], 212–222. Pobrano 12 lipca 2023 r., z: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/18358/Edukacja%20medialna%203.0_Ptaszek_ca%c5%82o%c5%9b%c4%87.pdf?sequence=1&isAllowed=ypl
dc.referencesRaport IBIMS i IBRIS (2021). W: ibims.pl [online]. Pobrano 6 lipca 2023 r., z: http://ibims.pl/skad-polacy-czerpia-informacje-o-polsce-i-swiecie-raport-ibims-i-ibris/pl
dc.referencesRecommender system. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 25 czerwca 2023 r., z: https://en.wikipedia.org/wiki/Recommender_system#Session-based_recommender_systemspl
dc.referencesRegresja liniowa. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 25 czerwca 2023 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Regresja_liniowapl
dc.referencesRegresja logistyczna. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 25 czerwca 2023 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Regresja_logistycznapl
dc.referencesSanak-Kosmowska, Katarzyna (2018). Personalizacja komunikatów marketingowych w serwisach społecznościowych – targetowanie idealne czy manipulacja. W: E. V. Krykavskyi (red.) Маркетинг та логістика в системі менеджменту / Marketing and logistics in the system of management. (s. 220–221). Lviv: Nacìonalʹnij unìversitet „Lʹvìvsʹka polìtehnìka”.pl
dc.referencesSchermer, Bart W. (2011). The limits of privacy in automated profiling and data mining. Computer Law & Security Review, 27, 45–52.pl
dc.referencesSidyk, Dagmara (2020). Enklawy w „Facebookistanie”. W jaki sposób cyfrowy gigant zamyka swoich użytkowników w bańkach filtrujących informacje? W: Dyskurs&Dialog [online] 1. Pobrano 6 lipca 2023 r., z: http://dyskursidialog.org/wp-content/uploads/2020/05/DD_3_online.pdf#page=124pl
dc.referencesSkala dychotomiczna. W: Wikipedia. Wolna Encyklopedia [online]. Pobrano 25 czerwca 2023 r., z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_dychotomicznapl
dc.referencesSpark AR Player. W: Google Play [online]. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.facebook.arstudio.player&hl=pl&gl=USpl
dc.referencesStaś, Tomasz (2007). Wykorzystanie technik ewolucyjnych w procesie nowoczesnej personalizacji portali internetowych. W: Studia i materiały polskiego stowarzyszenia zarządzania wiedzą [online], 8, 130–138. Pobrano 20 czerwca 2023 r., z: http://www.up.poznan.pl/mkozera/Source/Publikacje/OPBKE.pdf#page=130pl
dc.referencesStaś, Tomasz (2014). Możliwości automatycznego dostarczania informacji w systemach zarządzania treścią. Studia Ekonomiczne, 185. Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. 215–224.pl
dc.referencesSzymielewicz, Katarzyna & Iwańska, Karolina (2019). Śledzenie i profilowanie w sieci. Jak z klienta stajesz się towarem. Raport Panoptykon [online]. Pobrano 7 lipca 2023 r., z: https://panoptykon.org/sites/default/files/publikacje/panoptykon_raport_o_sledzeniu_final.pdfpl
dc.referencesTarka, Piotr (2013). Media społecznościowe a metody personalizacji i rekomendacji treści reklamowych i oferty produktowej. W: Marketing i rynek [online], 6, 24–28. Pobrano 2 lipca 2023 r., z: https://docplayer.pl/1701540-Media-spolecznosciowe-a-metody-personalizacji-i-rekomendacji-tresci-reklamowych-i-oferty-produktowej.htmlpl
dc.referencesTwoje informacje. W: Facebook [online], Pobrano 11 lipca 2023 r., z: https://www.facebook.com/dyi/?referrer=yfi_settingspl
dc.referencesZych, Magdalena (2017). Użytkownik księgarni internetowych wobec personalizacji treści serwisów WWW – afektywny aspekt odgadywania potrzeb. W: Od rękopisów do bazy danych [online], 86–97. Pobrano 11 lipca 2023 r., z: http://bbc.uw.edu.pl/Content/3626/Publikacja2017.pdf#page=86pl
dc.contributor.authorEmailUL0244209@edu.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.37.01
dc.relation.volume2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0