Show simple item record

dc.contributor.authorBinczycka-Gacek, Elżbieta
dc.date.accessioned2024-01-29T08:21:45Z
dc.date.available2024-01-29T08:21:45Z
dc.date.issued2023-12-21
dc.identifier.issn2299-7458
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/50105
dc.description.abstractSubject to analysis in this article will be two related texts: the novel Song of Solomon by Toni Morrison, published in 1977, and Ewa Łuczak’s article devoted thereto, entitled Homecoming in „Song of Solomon”: Nostalgia and the Construction of Identity. I would like to partially focus on examining Łuczak’s text, for whom political and social contexts depicted in the novel are the point of departure. Łuczak analyses the Song of Solomon in view of the ‘discourse of home’ present in Morrison’s work, and through the category of nostalgia. In my article, I would like to draw attention to other possible interpretations of the Nobel Prize winner’s text, thus complementing the interpretation offered by Ewa Łuczak by introducing new contexts.I propose to replace the category of nostalgia by interpreting the Song of Solomon in the light of one of the most important myths of the African diaspora, around which the entire novel is structured – the myth of the Flying Africans. Łuczak notes this myth in just one sentence. Although this article contains some grounds for a polemic, I would like it to be, above all, an interesting starting point for a broader discussion of the cultural hegemony of Western readings of postcolonial literary texts.en
dc.description.abstractPrzedmiotem analizy w niniejszym artykule będą dwa powiązane z sobą teksty: wydana w 1977 roku powieść Toni Morrison Song of Solomon i poświęcony jej artykuł Ewy Łuczak zatytułowany Powrót do domu w „Pieśni Salomonowej”: nostalgia a budowanie tożsamości. Część moich rozważań chciałabym poświęcić przyjrzeniu się tekstowi Łuczak, dla którego punktem wyjścia są obecne w powieści konteksty polityczne i społeczne. Song of Solomon zostaje w nim zanalizowana w kontekście „dyskursu domu” obecnego w twórczości Morrison, oraz poprzez kategorię nostalgii. W moim artykule chciałabym zwrócić uwagę na inne możliwe interpretacje tekstu noblistki, uzupełniając tym samym interpretację, którą proponuje Ewa Łuczak o nowe konteksty. Kategorię nostalgii proponuję zastąpić odczytaniem Song of Solomon w świetle jednego z najważniejszych mitów diaspory afrykańskiej, wokół którego ustrukturyzowana jest cała powieść – mitu Flying Africans, któremu w tekście Łuczak poświęcone zostało zaledwie jedno zdanie. Mimo iż niniejszy artykuł zawiera pewne elementy polemiczne, chciałabym, aby stanowił przede wszystkim interesujący punkt wyjścia do szerszej dyskusji na temat kulturowej hegemonii zachodnich odczytań tekstów z kręgu literatury postkolonialnej.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesCzytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze;12pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectpostkolonializmpl
dc.subjectFlying Africanspl
dc.subjectToni Morrisonpl
dc.subjectnostalgiapl
dc.subjectpowrót do domupl
dc.subjectpostcolonial studiesen
dc.subjectFlying Africansen
dc.subjectToni Morrisonen
dc.subjectnostalgiaen
dc.subjecthomegoingen
dc.titleO jednym odczytaniu Song of Solomonpl
dc.title.alternativeOn one reading of the Song of Solomonen
dc.typeOther
dc.page.number171-185
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Jagiellońskipl
dc.identifier.eissn2449-8386
dc.referencesAnspach C. K., Medical dissertation on nostalgia by Johannes Hofer, 1688, „Bulletin of the Institute of the History of Medicine” 1934, vol. 2, no. 6, s. 376–391.pl
dc.referencesBinczycka E., Flying Africans. Formowanie się tożsamości kulturowej Afroamerykanów a nowe ruchy religijne w Ameryce, „Kultura – Historia – Globalizacja” 2013, nr 14, s. 19–38.pl
dc.referencesBinczycka-Gacek E., „Noted down and remembered”. Imiona i nazywanie w powieści Toni Morrison „Song of Solomon”, [w:] Typograficzne przestrzenie tekstu, red. K. Starachowicz, J. Knap, Kraków 2014.pl
dc.referencesCzapliński P., Wzniosłe tęsknoty. Nostalgie w prozie lat dziewięćdziesiątych, Kraków 2001.pl
dc.referencesHarris L., Myth as structure in Toni Morrison’s „Song of Solomon”, „Melus” 1980, vol. 7, no. 3, s. 69–76.pl
dc.referencesHejmej A., Komparatystyka. Studia literackie – studia kulturowe, Kraków 2013.pl
dc.referencesHildebrand J., „Dere were no place in heaven for him, an’ he were not desired in hell”: Igbo cultural beliefs in African American folk expressions, „The Journal of African American History” 2006, vol. 91, no. 2, s. 127–152.pl
dc.referencesLester J., People could fly, [w:] Black Folktales, red. R. W. Baron, New York 1969, s. 147–152.pl
dc.referencesŁuczak E., Powrót do domu w „Pieśni Salamonowej”: nostalgia a budowanie tożsamości, Warszawa 2013, s. 75–92.pl
dc.referencesŁuczak E., Toni Morrison, Warszawa 2013.pl
dc.referencesMorrison T., Song of Solomon, New York 2004.pl
dc.referencesMroczkowska-Brand K., Deportowani z życia. Nowe głosy w narracjach literackich i ich kolonialne konteksty, Kraków 2017.pl
dc.referencesSnyder T. L., Suicide slavery and memory in North America, „The Journal of American History” 2010, vol. 97, no. 1, s. 39–62.pl
dc.referencesUncensored: Toni Morrison, interview by Jana Wendt, Australian Broadcasting Corporation, 16 September 1998, https://www.facebook.com/watch/?v=503747240435134 [dostęp: 24.09.2023].pl
dc.referencesWilentz G., Civilizations underneath: African heritage as cultural discourse in Toni Morrison’s „Song of Solomon”, „African American Review” 1992, vol. 26, no. 1, s. 61–76.pl
dc.contributor.authorEmaile.binczycka-gacek@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/2299-7458.12.12


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/