Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCebera, Marta
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorKonończuk, Elżbieta
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-01-04T11:28:45Z
dc.date.available2024-01-04T11:28:45Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationCebera, M. (2024). A Mature Artist and Digital Culture. Online Presence and Activity Strategy using the Example of Cezary Pazura. Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 66(2), 253–268. https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/16pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/49149
dc.description.abstractThe article tries to analyse the YouTube activity of Cezary Pazura and his presence in what is widely understood as digital culture. He is the only actor in Poland who successfully develops his work using that platform. That is why it is important to take into consideration his mature age and professional experience which indicate how to develop the growth of the channel. The author explains why Pazura decided to become a YouTuber, then podcaster, moreover the author presents his concerns and personality traits which predestine him to internet activities. She examines the structure and the main themes of the videos, such as: the backstage work of blockbuster movies, cult film sets, a detailed description of Polish and foreign films, art of acting, special guests, subscribers’ jokes, memes, and unboxing. The article reveals the strategy which helped Pazura to build an engaged community around the channel, for example the cooperation with popular, young YouTubers. It points out that digital activity influenced the change regarding his image — Pazura is no longer seen only through the prism of comedy performances and receives more serious roles. He gained a wider audience as tributes to their idol’s achievements appeared in the comments section. So far, he is the only person in Poland working effectively as an actor, YouTuber and podcaster.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectCezary Pazurapl_PL
dc.subjectdigital culturepl_PL
dc.subjectYouTubepl_PL
dc.subjectpodcastpl_PL
dc.subjectsocial mediapl_PL
dc.subjectdigital creatorpl_PL
dc.subjectYouTuberpl_PL
dc.titleDojrzały artysta a kultura cyfrowa. Strategia obecności i działalności w sieci na przykładzie Cezarego Pazurypl_PL
dc.title.alternativeA Mature Artist and Digital Culture. Online Presence and Activity Strategy using the Example of Cezary Pazurapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number253-268pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdamska-Pakuła Martyna (2021), Wielka księga youtubera, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska Anna (2021), Aktywność młodzieży w mediach społecznościowych — perspektywa osobowa, społeczna, kulturowa, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” t. 14, nr 2.pl_PL
dc.referencesAndrzejewski Adam (2017), Teatralizacja życia a estetyka codzienności, „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” nr 1.pl_PL
dc.referencesDoliwa Urszula, Chyczewska Aleksandra, Grobelski Filip, Łatacz Radosław (2019), Podcasting w Polsce — próba analizy zjawiska, „Media — Kultura — Komunikacja Społeczna” t. 1, nr 15.pl_PL
dc.referencesFischer-Lichte Erika (2008), Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesGruszczyński Piotr (2017), Cezary Pazura: ludzie w różnym wieku oglądają mój kanał na Youtubie i mówią do mnie „wujku Czarku”, Wyborcza.pl, 7 lipca, wyborcza.pl/7,101707,22062070,cezary- pazaura-ludzie-w-roznym-wieku-ogladaja-moj-kanal-na.html [dostęp: 8.10.2023].pl_PL
dc.referencesKorotusz-Mirecka Anna, Mucha Monika (2019), Zjawisko e-kultury w dobie przemian kulturowych współczesnego społeczeństwa. Wybrane aspekty w opinii środowiska akademickiego, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” nr 30.pl_PL
dc.referencesLemańska Magdalena (2022), „Aktorstwo jest wydumane. Winiarstwo — szczere i naturalne”. Jak Marek Kondrat uczy Polaków kochać wino, „Forbes”, 5 sierpnia, www.forbes.pl/biznes/ marek-kondrat-o-winie-i-biznesie-aktorstwo-jest-wydumane-winiarstwo-szczere-i/qprjg2v [dostęp: 8.10.2023].pl_PL
dc.referencesLemańska Magdalena (2023), Pomysł na biznes po pięćdziesiątce. Wywrócili swoje życie i zaczęli od nowa. „Współczuję kolegom z dawnej branży”, „Forbes”, 23 stycznia, www.forbes.pl/rankingi/ biznes-50-lista-50-po-50-forbesa-2022-sukces-w-biznesie-nie-ma-limitu-wieku/2kvzkmm [dostęp: 8.10.2023].pl_PL
dc.referencesMajorek Marta (2015), Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPavis Patrice (2002), Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPawlak Piotr (2018), Cyfrowa kultura masowa a kultura polityczna społeczeństwa informacyjnego w perspektywie teorii kultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2023), Byłbym zapomniał…, Wydawnictwo Helion, Gliwice.pl_PL
dc.referencesPuła Monika (2018), Kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych, „Edukacja — Technika — Informatyka” nr 4.pl_PL
dc.referencesRanking Polskich Influencerów… (2023), oprac. INFLUTOOL.com, Łódź.pl_PL
dc.referencesSosnowska Agnieszka (2013), Performans wykonywany w pustkę [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. E. Bal, W. Świątkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesSzpunar Magdalena (2016), Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków.pl_PL
dc.referencesZmyślony Iwo (2017), Ja po internecie. Z Natalią Sielewicz i Romualdem Demidenką rozmawia Iwo Zmyślony [w:] Efekt ekranu. Kultura cyfrowa opowiedziana w tekstach z dwutygodnik.com, red. A. Słodownik, M. Jakubowiak, K. Tórz, J. Zgierski, Narodowy Instytut Audiowizualny, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGązwa Karol Blowek (2016a), Cezary Pazura przeklina?! (Blow vs Pazura), www.youtube.com/ watch?v=jK8aZ0WRs_4 [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesGązwa Karol Blowek (2016b), Pokemon Go w Juracie | z CEZARY PAZURA, www.youtube. com/watch?v=BWpaYNfihyE [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesGązwa Karol Blowek (2016c), Czarek Pazura porno prank, www.youtube.com/watch?v=QincHb6UC10 [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesGązwa Karol Blowek (2016d), JAKI TO YOUTUBER? z Czarek Pazura, www.youtube.com/ watch?v=cWFCBq8lNWc [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesGązwa Karol Blowek (2017), Pokłóciłem się z Cezarym Pazurą?, www.youtube.com/watch? v=cahJlmWCSc4 [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2016a), A może się uda, www.youtube.com/watch?v=hlVZute615s [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2016b), Tajemniczy Unboxing — Powrót do PRL, www.youtube.com/watch? v=hlugHt33Tmk [dostęp: 23.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2016c), Co naprawdę wydarzyło się w Krollu?, www.youtube.com/watch?v=FAlqJaGfNVA [dostęp: 15.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2016d), Ciekawostki, które was zaskoczą z filmu Kariera Nikosia Dyzmy #2, www. youtube.com/watch?v=NTBOa6Kz5II) [dostęp: 23.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2018), Ciekawostki, które was zaskoczą z filmu E=MC2 #2, www.youtube.com/ watch?v=3w9DGka-6X4 [dostęp: 23.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2020a), Otwieram paczki od widzów!, www.youtube.com/watch?v=xLAhu- -vQIQI [dostęp: 4.03.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2020b), Kultowe plany filmowe! Zobaczcie jak te miejsca się zmieniły!, www. youtube.com/watch?v=OgxQYRFob74 [dostęp: 23.02.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2021a), Ta aplikacja uzależnia! Przegląd TikToka, www.youtube.com/watch? v=muWoAt-pNfY [dostęp: 16.03.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2021b), Żarty #6 *Ile jeszcze muszę znieść?*, www.youtube.com/watch?v=g8HrrBcF_ PQ [dostęp: 16.03.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2021c), Żarty vol. 4 *Sahara przy tym to oaza*, www.youtube.com/watch?v=9uaDazGxdpA [dostęp: 16.03.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2022a), Te sceny przeszły do historii kinematografii!, www.youtube.com/watch? v=AntePbLmQL0 [dostęp: 15.03.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2022b), Sodówka młodego Pazury, www.youtube.com/watch?v=PsCAOrbXZOw [dostęp: 15.03.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2022c), Wielki powrót paczek od widzów, www.youtube.com/watch?v=hIvn- 5GHGJjg [dostęp: 5.10.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2023b), Kim są ludzie z napisów końcowych?, www.youtube.com/watch? v=NWc_E7fVUDs [dostęp: 23.06.2023].pl_PL
dc.referencesPazura Cezary (2023c), Odblokowaliśmy nowe umiejętności, www.youtube.com/watch?v=4Do- QSlG4ERs [dostęp: 5.10.2023].pl_PL
dc.referencesStanowski Krzysztof (2023), Bollywoodzkie zero: trailer mojego filmu w Indiach (Stanowski, Pazura, Fabijański), www.youtube.com/watch?v=Q8HqXi2kKsQ [dostęp: 25.06.2023].pl_PL
dc.contributor.authorEmailmarta.cebera@ug.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.2/16
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe