dc.contributor.author | Cebera, Marta | |
dc.contributor.editor | Izdebska, Agnieszka | |
dc.contributor.editor | Konończuk, Elżbieta | |
dc.contributor.editor | Płuciennik, Jarosław | |
dc.date.accessioned | 2024-01-04T11:28:45Z | |
dc.date.available | 2024-01-04T11:28:45Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Cebera, M. (2024). A Mature Artist and Digital Culture. Online Presence and Activity Strategy using the Example of Cezary Pazura. Zagadnienia Rodzajów Literackich The Problems of Literary Genres, 66(2), 253–268. https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/16 | pl_PL |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/49149 | |
dc.description.abstract | The article tries to analyse the YouTube activity of Cezary Pazura and his presence in what
is widely understood as digital culture. He is the only actor in Poland who successfully develops
his work using that platform. That is why it is important to take into consideration
his mature age and professional experience which indicate how to develop the growth of
the channel. The author explains why Pazura decided to become a YouTuber, then podcaster,
moreover the author presents his concerns and personality traits which predestine him to
internet activities. She examines the structure and the main themes of the videos, such as: the
backstage work of blockbuster movies, cult film sets, a detailed description of Polish and foreign
films, art of acting, special guests, subscribers’ jokes, memes, and unboxing. The article
reveals the strategy which helped Pazura to build an engaged community around the channel,
for example the cooperation with popular, young YouTubers. It points out that digital
activity influenced the change regarding his image — Pazura is no longer seen only through
the prism of comedy performances and receives more serious roles. He gained a wider audience
as tributes to their idol’s achievements appeared in the comments section. So far, he is
the only person in Poland working effectively as an actor, YouTuber and podcaster. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | * |
dc.subject | Cezary Pazura | pl_PL |
dc.subject | digital culture | pl_PL |
dc.subject | YouTube | pl_PL |
dc.subject | podcast | pl_PL |
dc.subject | social media | pl_PL |
dc.subject | digital creator | pl_PL |
dc.subject | YouTuber | pl_PL |
dc.title | Dojrzały artysta a kultura cyfrowa. Strategia obecności i działalności w sieci na przykładzie Cezarego Pazury | pl_PL |
dc.title.alternative | A Mature Artist and Digital Culture. Online Presence and Activity Strategy using the Example of Cezary Pazura | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 253-268 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Gdański, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Adamska-Pakuła Martyna (2021), Wielka księga youtubera, Grupa Wydawnicza Foksal, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewska Anna (2021), Aktywność młodzieży w mediach społecznościowych — perspektywa osobowa, społeczna, kulturowa, „Społeczeństwo. Edukacja. Język” t. 14, nr 2. | pl_PL |
dc.references | Andrzejewski Adam (2017), Teatralizacja życia a estetyka codzienności, „Przegląd Filozoficzny — Nowa Seria” nr 1. | pl_PL |
dc.references | Doliwa Urszula, Chyczewska Aleksandra, Grobelski Filip, Łatacz Radosław (2019), Podcasting w Polsce — próba analizy zjawiska, „Media — Kultura — Komunikacja Społeczna” t. 1, nr 15. | pl_PL |
dc.references | Fischer-Lichte Erika (2008), Estetyka performatywności, przeł. M. Borowski, M. Sugiera, Księgarnia Akademicka, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Gruszczyński Piotr (2017), Cezary Pazura: ludzie w różnym wieku oglądają mój kanał na Youtubie i mówią do mnie „wujku Czarku”, Wyborcza.pl, 7 lipca, wyborcza.pl/7,101707,22062070,cezary- pazaura-ludzie-w-roznym-wieku-ogladaja-moj-kanal-na.html [dostęp: 8.10.2023]. | pl_PL |
dc.references | Korotusz-Mirecka Anna, Mucha Monika (2019), Zjawisko e-kultury w dobie przemian kulturowych współczesnego społeczeństwa. Wybrane aspekty w opinii środowiska akademickiego, „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy” nr 30. | pl_PL |
dc.references | Lemańska Magdalena (2022), „Aktorstwo jest wydumane. Winiarstwo — szczere i naturalne”. Jak Marek Kondrat uczy Polaków kochać wino, „Forbes”, 5 sierpnia, www.forbes.pl/biznes/ marek-kondrat-o-winie-i-biznesie-aktorstwo-jest-wydumane-winiarstwo-szczere-i/qprjg2v [dostęp: 8.10.2023]. | pl_PL |
dc.references | Lemańska Magdalena (2023), Pomysł na biznes po pięćdziesiątce. Wywrócili swoje życie i zaczęli od nowa. „Współczuję kolegom z dawnej branży”, „Forbes”, 23 stycznia, www.forbes.pl/rankingi/ biznes-50-lista-50-po-50-forbesa-2022-sukces-w-biznesie-nie-ma-limitu-wieku/2kvzkmm [dostęp: 8.10.2023]. | pl_PL |
dc.references | Majorek Marta (2015), Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, TAiWPN Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Pavis Patrice (2002), Słownik terminów teatralnych, przeł. S. Świontek, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Pawlak Piotr (2018), Cyfrowa kultura masowa a kultura polityczna społeczeństwa informacyjnego w perspektywie teorii kultury, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2023), Byłbym zapomniał…, Wydawnictwo Helion, Gliwice. | pl_PL |
dc.references | Puła Monika (2018), Kreowanie własnego wizerunku w mediach społecznościowych, „Edukacja — Technika — Informatyka” nr 4. | pl_PL |
dc.references | Ranking Polskich Influencerów… (2023), oprac. INFLUTOOL.com, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Sosnowska Agnieszka (2013), Performans wykonywany w pustkę [w:] Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne, red. E. Bal, W. Świątkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szpunar Magdalena (2016), Kultura cyfrowego narcyzmu, Wydawnictwo AGH, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Zmyślony Iwo (2017), Ja po internecie. Z Natalią Sielewicz i Romualdem Demidenką rozmawia Iwo Zmyślony [w:] Efekt ekranu. Kultura cyfrowa opowiedziana w tekstach z dwutygodnik.com, red. A. Słodownik, M. Jakubowiak, K. Tórz, J. Zgierski, Narodowy Instytut Audiowizualny, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gązwa Karol Blowek (2016a), Cezary Pazura przeklina?! (Blow vs Pazura), www.youtube.com/ watch?v=jK8aZ0WRs_4 [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Gązwa Karol Blowek (2016b), Pokemon Go w Juracie | z CEZARY PAZURA, www.youtube. com/watch?v=BWpaYNfihyE [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Gązwa Karol Blowek (2016c), Czarek Pazura porno prank, www.youtube.com/watch?v=QincHb6UC10 [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Gązwa Karol Blowek (2016d), JAKI TO YOUTUBER? z Czarek Pazura, www.youtube.com/ watch?v=cWFCBq8lNWc [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Gązwa Karol Blowek (2017), Pokłóciłem się z Cezarym Pazurą?, www.youtube.com/watch? v=cahJlmWCSc4 [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2016a), A może się uda, www.youtube.com/watch?v=hlVZute615s [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2016b), Tajemniczy Unboxing — Powrót do PRL, www.youtube.com/watch? v=hlugHt33Tmk [dostęp: 23.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2016c), Co naprawdę wydarzyło się w Krollu?, www.youtube.com/watch?v=FAlqJaGfNVA [dostęp: 15.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2016d), Ciekawostki, które was zaskoczą z filmu Kariera Nikosia Dyzmy #2, www. youtube.com/watch?v=NTBOa6Kz5II) [dostęp: 23.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2018), Ciekawostki, które was zaskoczą z filmu E=MC2 #2, www.youtube.com/ watch?v=3w9DGka-6X4 [dostęp: 23.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2020a), Otwieram paczki od widzów!, www.youtube.com/watch?v=xLAhu- -vQIQI [dostęp: 4.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2020b), Kultowe plany filmowe! Zobaczcie jak te miejsca się zmieniły!, www. youtube.com/watch?v=OgxQYRFob74 [dostęp: 23.02.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2021a), Ta aplikacja uzależnia! Przegląd TikToka, www.youtube.com/watch? v=muWoAt-pNfY [dostęp: 16.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2021b), Żarty #6 *Ile jeszcze muszę znieść?*, www.youtube.com/watch?v=g8HrrBcF_ PQ [dostęp: 16.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2021c), Żarty vol. 4 *Sahara przy tym to oaza*, www.youtube.com/watch?v=9uaDazGxdpA [dostęp: 16.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2022a), Te sceny przeszły do historii kinematografii!, www.youtube.com/watch? v=AntePbLmQL0 [dostęp: 15.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2022b), Sodówka młodego Pazury, www.youtube.com/watch?v=PsCAOrbXZOw [dostęp: 15.03.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2022c), Wielki powrót paczek od widzów, www.youtube.com/watch?v=hIvn- 5GHGJjg [dostęp: 5.10.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2023b), Kim są ludzie z napisów końcowych?, www.youtube.com/watch? v=NWc_E7fVUDs [dostęp: 23.06.2023]. | pl_PL |
dc.references | Pazura Cezary (2023c), Odblokowaliśmy nowe umiejętności, www.youtube.com/watch?v=4Do- QSlG4ERs [dostęp: 5.10.2023]. | pl_PL |
dc.references | Stanowski Krzysztof (2023), Bollywoodzkie zero: trailer mojego filmu w Indiach (Stanowski, Pazura, Fabijański), www.youtube.com/watch?v=Q8HqXi2kKsQ [dostęp: 25.06.2023]. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marta.cebera@ug.edu.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.26485/ZRL/2023/66.2/16 | |
dc.relation.volume | 66 | pl_PL |
dc.discipline | nauki o komunikacji społecznej i mediach | pl_PL |