Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJuchniewicz, Andrzej
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorKonończuk, Elżbieta
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-01-04T08:17:21Z
dc.date.available2024-01-04T08:17:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationJuchniewicz, A. (2023). Od praktykowania przestrzeni do tekstu. O projekcie eseistycznym Martina Pollacka. Zagadnienia Rodzajów Literackich, 66(2), 159–174. https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/12pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/49067
dc.description.abstractThe article’s author analyses the essays and reportages of Martin Pollack, which he considers interesting research material due to the writer’s past and topics related to environmental humanities and violence against Jews. In his work, Pollack reconstructs the Nazi past of his father and grandfather and traces moments of tension between Jews and Austrians and between members of his own family. In his project, a criticism of a society unaware of the consequences of youth radicalisation is adjacent to an analysis of situations in which the memory of the Holocaust has been repressed. Passivity manifests itself on many levels and concerns, not only the lack of reaction to the violence inflicted but also the failure to mark the places of mass extermination of Jews (the case of Rechnitz). Pollack’s essays concern the repressed memory of the Holocaust in Austria and the history of genocide traced from a post-anthropocentric perspective. The article’s author examines how the writer practices space and makes it cease to be only a stage of the events described. The practice of space allowed Pollack to propose the term “contaminated landscapes” which describes procedures for murdering victims in secluded places chosen for their proximity to swamps or special terrain. Its operability is justified on the condition that the claims of anthropomorphisation of the landscape are abandoned and included in the genocidal process as an accomplice. A more sensible procedure is to shift attention from the landscape to practices referred to as necroviolence. The perpetrators’ abandonment of funeral rituals and the abandonment of bodies in the pit include tchem in the circulation of matter in nature and indicate the violent nature of these practices. The author of the article checks the operability of the category “contaminated landscapes” and describes Pollack’s project as an auto/bio/geo/graphy (a term proposed by Elżbieta Rybicka), in which writing about one’s family forces one to take a position towards a place antagonising residents and complicating the biographies of individual members.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectMartin Pollackpl_PL
dc.subjectnecroviolencepl_PL
dc.subjectpracticing spacepl_PL
dc.subjectcontaminated landscapespl_PL
dc.subjectHolocaustpl_PL
dc.titleOd praktykowania przestrzeni do tekstu. O projekcie eseistycznym Martina Pollackapl_PL
dc.title.alternativeFrom Practicing Space to Text. On Martin Pollack’s Essay Projectpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number159-174pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski, Szkoła Doktorskapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBednarska-Kociołek Joanna (2021), Złe dziedzictwo a obowiązek pamiętania w „Topografii pamięci” Martina Pollacka, „Echa Przeszłości” nr 2, DOI: 10.31648/ep.7215.pl_PL
dc.referencesBudzyńska Natalia (2019), Dzieci nie płakały. Historia mojego wuja Alfreda Trzebinskiego, lekarza SS, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesDomańska Ewa (2017), Nekros. Wprowadzenie do ontologii martwego ciała, Wydawnictwo PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesDżon-Ozimek Beata, Olszewski Michał (2023), Ptaki krzyczą nieustannie. Historia Günthera Niethammera, esesmana i ornitologa z Auschwitz, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesHilberg Raul (2007), Sprawcy — ofiary — świadkowie. Zagłada Żydów 1933–1945, przeł. J. Giebułtowski, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHorodecka Magdalena (2020), Pośrednicy. Współczesny reportaż literacki wobec Innego, Kraków [dokument elektroniczny].pl_PL
dc.referencesIzdebska Agnieszka (2015), Śmierć w bunkrze — opowieść Martina Pollacka o ojcu (z mapami i fotografiami w tle) [w:] Przestrzenie geo(bio)graficzne w literaturze, red. E. Konończuk, E. Sidoruk, Białystok.pl_PL
dc.referencesJuchniewicz Andrzej (2021), Zakładnicy przeszłości, „Rana. Literatura — Doświadczenie — Tożsamość” nr 2, DOI: 10.31261/Rana.2021.4.07.pl_PL
dc.referencesKrupiński Piotr (2015), Rudy warkocz, „Narracje o Zagładzie” nr 1.pl_PL
dc.referencesKuchta Anna (2020), Wobec postpamięci. Tożsamość drugiego pokolenia po Holokauście w świetle zjawiska postpamięci na podstawie wybranych przykładów współczesnej polskiej literatury wspomnieniowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesMalinowska Anna (2020), Komendant. Życie Salomona Morela, Wydawnictwo Agora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNekroprzemoc. Polityka, kultura i umarli (2022), red. J. Orzeszek, S. Rosiek, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesPollack Martin (2006), Śmierć w bunkrze. Opowieść o moim ojcu, przeł. A. Kopacki, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec [dokument elektroniczny].pl_PL
dc.referencesPollack Martin (2014), Skażone krajobrazy, przeł. K. Niedenthal, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec [dokument elektroniczny].pl_PL
dc.referencesPollack Martin (2017), Topografia pamięci, przeł. K. Niedenthal, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec [dokument elektroniczny].pl_PL
dc.referencesPollack Martin (2020), Kobieta bez grobu. Historia mojej ciotki, przeł. K. Niedenthal, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec [dokument elektroniczny].pl_PL
dc.referencesRhodes Richard (2015), Mistrzowie śmierci. Einsatzgruppen, przeł. M. Urbański, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRybicka Elżbieta (2013), Auto/bio/geo/grafie, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 4, DOI: 10.15290/bsl.2013.04.01.pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2018), Od obserwatorów do gapiów. Kategoria bystanders i analiza wizualna, „Teksty Drugie” nr 3.pl_PL
dc.referencesSendyka Roma (2021), Poza obozem. Nie-miejsca pamięci — próba rozpoznania, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSofsky Wolfgang (2016), Ustrój terroru. Obóz koncentracyjny, przeł. M. Łukasiewicz, Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzalewska Katarzyna (2019), Przyroda i stygmat historii — o Skażonych krajobrazach Martina Pollacka [w:] Poetyki ekocydu. Historia, natura, konflikt, red. A. Ubertowska, D. Korczyńska-Partyka, E. Kuliś, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTomczok Paweł (2019), The Essays of Contaminated Landscapes, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze” nr 8, DOI: 10.18778/2299-7458.08.13.pl_PL
dc.referencesUbertowska Aleksandra (2020), Historie biotyczne. Pomiędzy estetyką a geotraumą, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWilczyński Marek (2020), Martin Pollack: konstrukcja postpamięci, „Przegląd Polityczny” nr 162, przegladpolityczny.pl/martin-pollack-konstrukcja-postpamieci [dostęp: 4.10.2023].pl_PL
dc.referencesWójtowicz-Zając Agnieszka (2017), Co to znaczy dobrze pamiętać?, „artPAPIER” nr 318, 15 marca, artpapier.com/index.php?page=artykul&wydanie=321&artykul=6036 [dostęp: 4.10.2023].pl_PL
dc.contributor.authorEmailandrzejjuchniewicz@o2.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.2/12
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe