Show simple item record

dc.contributor.authorAdamski, Tomasz
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorKonończuk, Elżbieta
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-01-03T18:22:13Z
dc.date.available2024-01-03T18:22:13Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationAdamski, Tomasz. 2023. „Przestrzeń Dyskomfortu W Filmach Rubena Östlunda”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 66 (2). https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/9.pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/49027
dc.description.abstractThe author analyzes a selection of Ruben Östlund’s feature-length films in terms of the presence of discomfort space in them. In doing so, he refers, first to the notion of “discomfort cinema” proposed by Geoff King, but also sets the analyzed works in the context of the concept relating to feel-bad films, as presented by Nikolai Lübecker, and to strategic disorientation, a technique of postmodern cinema, as described by Andrzej Zalewski. The author of the article notes that discomfort in Östlund’s films occurs on at least three levels: the level of the diegetic characters, the viewer watching the film, and is present in the cinematic means used by the director, such as wide sets, long takes, static camera and frequent use of off-screen space. The basis for such oriented research will be the concept of spatial turn, humanistic geography, and the starting point will be geographical place functioning in various contexts (social, cultural, historical). The article also proposes a division of space in the Swedish director's films into the space of nature, public space, and heterotopia (Foucault), in the context of which there are also references to the concept of non-places (Augé). As for the analyses of the film itself, they are based largely on textual analysis derived from general structural analysis, which means that the author treats the film as a text, and this text is a “realized unit of discourse.” In conclusion, the author also points out that space in the Swedish director’s films can be read allegorically, as a critique of the modern welfare state, or consumer society.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectRuben Östlundpl_PL
dc.subjectfilmpl_PL
dc.subjectspacepl_PL
dc.subjectthe Cinema of Discomfortpl_PL
dc.subjectheterotopiapl_PL
dc.titlePrzestrzeń dyskomfortu w filmach Rubena Östlundapl_PL
dc.title.alternativeThe Space of Discomfort in Ruben Östlund’s Filmspl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number115-128pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet w Białymstoku, Wydział Studiów Kulturowychpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAugé Marc (2008), Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii nadnowoczesności: fragmenty, przeł. A. Dziadek, „Teksty Drugie” nr 4(112).pl_PL
dc.referencesBarbalet Jack (2008), Konformizm i wstyd [w:] Socjologia codzienności, red. P. Sztompka, M. Bogunia-Borowska, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesBordwell Dawid, Thompson Kristin (2010), Sztuka filmowa: film art. Wprowadzenie, Wydawnictwo Wojciech Marzec, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBrzozowski Grzegorz (2023), Rzekomo fajny film. Recenzja „W trójkącie” w reżyserii Rubena Östlunda, „Kultura Liberalna” nr 732, kulturaliberalna.pl/2023/01/17/rzekomo-fajnyfilm- recenzja-w-trojkacie-w-rezyserii-rubena-ostlunda [dostęp: 16.10.2023].pl_PL
dc.referencesCobel-Tokarska Marta (2012), Przestrzeń społeczna: świat — dom — miasto [w:] Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod, red. A. Firkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCopik Ilona (2017), Topografie i krajobrazy: filmowy Śląsk, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesCopik Ilona, Skowronek Bogusław (2020), Filmowe doświadczanie miejsc. Kilka zdań wstępu, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura” t. 12, nr 1.pl_PL
dc.referencesCzaja Dariusz (2013), Nie-miejsca. Przybliżenia, rewizje [w:] Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesEliade Mircea (2001), Czas święty i mity [w:] Antropologia Kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, red. G. Godlewski, L. Kolankiewicz, A. Mencwel, M. Pęczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2005), Inne przestrzenie, przeł. A. Rejniak-Majewska, „Teksty Drugie” nr 6(96).pl_PL
dc.referencesGullette Christian Mark (2018), Challenging Swedishness: Intersections of Neoliberalizm, Race, and Queerness in the Works of Jonas Hassen Khemri and Ruben Östlund, ProQuest LLC, University of California, Berkeley.pl_PL
dc.referencesJędrzejczyk Dobiesław (2004), Geografia humanistyczna miasta, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKing Geoff (2022), The cinema of discomfort. Disquieting, awkward and uncomfortable experiences in contemporary art and indie film, Bloomsbury Publishing, Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesKonefał Jakub Sebastian (2018), Opowieści smartfonowe: Strategie autorskie w filmach Rubena Östlunda, „Kwartalnik Filmowy” nr 101–102.pl_PL
dc.referencesKronenberg Anna (2014), Geopoetyka. Związki literatury i środowiska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesLarsson Mariah, Marklund Anders (2010), Swedish Film: An Introduction and a Reader, Nordic Academic Press, Lund.pl_PL
dc.referencesLoska Krzysztof (2018), W co gra Ruben Östlund?, „Kwartalnik Filmowy” nr 101–102.pl_PL
dc.referencesLübecker Nikolaj (2015), The Feel-Bad Film, Edinburgh University Press, Edynburg.pl_PL
dc.referencesŁacina Alicja (2017), Od nie-miejsc hipernowoczesności do nie-miejsc pamięci [w:] Emocje — Miejsca — Literatura, red. D. Saniewska, Wydawnictwo Libron, Kraków.pl_PL
dc.referencesMakedonas Eleftherios (2019), Mocking the „Civilized” viewer — chimpanzee — Ruben Östlund’s The Square, KOSMORAMA, www.kosmorama.org/square [dostęp: 31.07.2023].pl_PL
dc.referencesMyga-Piątek Urszula (2012), Krajobraz kulturowy. Aspekty ewolucyjne i typologiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesRembowska Krystyna (2013), Kultura w badaniach geograficznych [w:] Geografia w ujęciu humanistycznym. Wybór prac Krystyny Rembowskiej, red. A. Suliborski, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, HANDLE: 11089/30137.pl_PL
dc.referencesRobinowitz Christina Johansson, Carr Lisa Werner (2001), Modern-day Vikings. A practical Guide to Interacting with the Swedes, Intercultural Press, Boston–Londyn.pl_PL
dc.referencesRybicka Elżbieta (2014), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesStobiecka Monika (b.r.), Heterotopia [hasło], Kulturowe Studia Krajobrazowe, studiakrajobrazowe. amu.edu.pl/vocabulary_tag/heterotopia [dostęp: 19.10.2023].pl_PL
dc.referencesSzczepański Tadeusz (2020), Kino Nordyckie, Szkoła Filmowa w Łodzi, Łódź.pl_PL
dc.referencesTuan Yi Fu (2005), Ciało, relacje międzyludzkie i wartości przestrzenne [w:] Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór esejów, red. A Mencwel, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawapl_PL
dc.referencesUrry John (2007), Spojrzenie turysty, przeł. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWstęp do kulturoznawstwa (2007), red. E. Baldwin, B. Longhurst, S. McCracken, M. Ogborn, G. Smith, przeł. M. Kaczyński i in., Zysk i S-ka, Poznań.pl_PL
dc.referencesZalewski Andrzej (1998), Strategiczna dezorientacja. Perypetie rozumu w fabularnym filmie postmodernistycznym, Instytut Kultury, Warszawa.pl_PL
dc.references„Zwroty” badawcze w humanistyce. Konteksty poznawcze, kulturowe i społeczno-instytucjonalne (2010), red. J. Kowalewski, W. Piasek, Instytut Filozofii Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.pl_PL
dc.contributor.authorEmailt.adamski@uwb.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.2/9
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe