Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBirkholc, Robert
dc.contributor.editorIzdebska, Agnieszka
dc.contributor.editorKonończuk, Elżbieta
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2024-01-03T13:51:43Z
dc.date.available2024-01-03T13:51:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBirkholc, Robert. 2023. „Kategoria Przestrzeni W Studiach Nad adaptacją. Reprezentacja społecznych Peryferii W «Sąsiadach» (Adriana Markowskiego I Grzegorza Królikiewicza)”. Zagadnienia Rodzajów Literackich 66 (2). https://doi.org/10.26485/ZRL/2023/66.2/7.pl_PL
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/49023
dc.description.abstractThe article is devoted to the category of space in adaptation studies. As the author argues, it is necessary to develop transdisciplinary tools that link formalistic and cultural approaches in comparative studies. The author proposes to use spatial properties such as center-periphery, internal-external, open-closed, as analytical tools in studies of space that can break the above divisions. As he argues, these notions should be treated in research not only as textual qualities, but also as conceptual frameworks triggering many different associations and discourses. The text that shows the benefits of using these analytical tools are Sąsiady, a collection of short stories by Adrian Markowski, and its film adaptation by Grzegorz Królikiewicz. Creating a representation of people from the social peripheries, the director makes significant changes in relation to the literary text. Królikiewicz tries to make a viewer take a different look at the social peripheries. Various formal experiments serve this purpose, above all the play with space, which is at the same time a play with social discourses. The author characterizes center-periphery, internal-external, open-closed relationships in both texts. He not only points out differences between literary and film text but shows how both media can think “about space” and think “through space.”pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectfilm adaptationpl_PL
dc.subjectspacepl_PL
dc.subjectsocial peripheriespl_PL
dc.subjectrepresentationpl_PL
dc.subjectnarratologypl_PL
dc.titleKategoria przestrzeni w studiach nad adaptacją. Reprezentacja społecznych peryferii w "Sąsiadach" (Adriana Markowskiego i Grzegorza Królikiewicza)pl_PL
dc.title.alternativeThe Category of Space in Adaptation Studies. Representation of Social Peripheries in "Sąsiady" (by Adrian Markowski and Grzegorz Królikiewicz)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number87-101pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistyki, Instytut Literatury Polskiejpl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdrian Markowski o książce i filmie „Sąsiady” (2014), z Adrianem Markowskim rozm. P. Siwek, Poranek Dwójki, Polskie Radio, www.polskieradio.pl/8/404/artykul/1393410,sasiady-pudziana- w-filmie-dopisali [dostęp: 19.07.2023].pl_PL
dc.referencesAndrews Eleanor (2014), Narrative Space in the Films of Nanni Moretti, Fairleigh University Press, Madison/Teaneck.pl_PL
dc.referencesBal Mieke (2012), Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, przekład zbiorowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (2012), Straty uboczne. Nierówności społeczne w epoce globalizacji, przeł. J. Hunia, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.pl_PL
dc.referencesBordwell David (1985), Narration in the Fiction Film, The University of Wisconsin Press, Madison.pl_PL
dc.referencesChabrajska Dorota (2013), O styku przestrzeni publicznej z prywatną, „Ethos” nr 4(104).pl_PL
dc.referencesChatman Seymour (1980), Story and Discourse. Narrative Structure in Fiction and Film, Cornell Univesristy Press, Ithaca/Londyn.pl_PL
dc.referencesElliott Kamilla (2014), Rethinking Formal-Cultural and Textual-Contextual Divides in Adaptation Studies, „Literature/Film Quarterly” nr 4(42).pl_PL
dc.referencesGegisian Aikaterini (2014), The Essay Film and Space: The Essayistic Filmic Space as a Location of Thought, University of Westminster [niepublikowana praca doktorska], westminsterresearch. westminster.ac.uk/download/489808b586a3365a9f0c4846d2fca199a90ec7dfa0883c7586f- 06073f8c5a64b/1010319/Aikaterini_GEGISIAN_2014.pdf [dostęp: 24.10.2023].pl_PL
dc.referencesGłowiński Michał (1994), Labirynt, przestrzeń obcości [w:] M. Głowiński, Mity przebrane. Dionizos — Narcyz — Prometeusz — Marchołt — labirynt, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesJałowiecki Bohdan (2010), Społeczne wytwarzanie przestrzeni, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKorczarowska Natasza (2007), Ojczyzny prywatne. Mitologia przestrzeni w twórczości Tadeusza Konwickiego, Jana Jakuba Kolskiego, Andrzeja Kondratiuka, Rabid, Kraków.pl_PL
dc.referencesKrólikiewicz Grzegorz (1992), Przestrzeń filmowa poza kadrem [w:] G. Królikiewicz, Off czyli hipnoza kina, Łódzki Dom Kultury, Łódź.pl_PL
dc.referencesKrólikiewicz Grzegorz (2010a), Recenzja Grzegorza Królikiewicza z „Sąsiadów” Adriana Markowskiego, „Ha!art” nr 32.pl_PL
dc.referencesKrólikiewicz Grzegorz (2010b), Bagno behawioralne. O projekcie „Sąsiadów” Grzegorza Królikiewicza według prozy Adriana Markowskiego, „Ha!art” nr 32.pl_PL
dc.referencesKrólikiewicz Grzegorz (2014), Podszewka naszego życia, rozm. P. Kletowski, „Kino” nr 49.pl_PL
dc.referencesKuśmierczyk Seweryn (2015), Wprowadzenie. Analiza antropologiczno-morfologiczna dzieła filmoznawczego jako praktyka filmoznawcza [w:] Antropologia postaci w dziele filmowym, red. S. Kuśmierczyk, Czuły Barbarzyńca, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKwarcińska Katarzyna (2017), Centra i peryferie jako rama analityczna i pojęciowa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 3(963).pl_PL
dc.referencesLefebvre Henri (2010), The Production of Space, przeł. D. Nicholson-Smith, Malden, Oxford, Carlton.pl_PL
dc.referencesLocating the Moving Image. New Approaches to Film and Place (2014), red. J. Hallam, L. Roberts, Indiana University Press, Bloomington/Indianopolis.pl_PL
dc.referencesMarkiewicz Henryk (1984), Czas i przestrzeń w dziele literackim [w:] H. Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków.pl_PL
dc.referencesMarkowski Adrian (2015), Sąsiady, Prószyński Media, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiczka Tadeusz, Ostrowska Elżbieta (1998), Przestrzeń [w:] Słownik pojęć filmowych, T. 9: Ruch, czas, przestrzeń, montaż, red. T. Miczka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesOstrowska Elżbieta (2000), Przestrzeń filmowa, Rabid, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiotrowska Anita (2015), Dziki kraj Polska, „Tygodnik Powszechny” nr 13.pl_PL
dc.referencesRyan Marie-Laure (2012), Space [w:] The Living Handbook of Narratology, www-archiv.fdm. uni-hamburg.de/lhn/node/55.html [dostęp: 7.07.2023].pl_PL
dc.referencesRyan Marie-Laure, Foote Kenneth E., Azaryahu Maoz (2016), Narrating Space/Spatializing Narrative. Where Narrative Theory and Geography Meet, Ohio State University Press, Ohio.pl_PL
dc.referencesRybicka Elżbieta (1997), Labirynt: temat i model kontstrukcyjny. Od Berenta do młodej prozy, „Pamiętnik Literacki” z. 3.pl_PL
dc.referencesRybicka Elżbieta (2015), Geopoetyka. Przestrzeń i miejsce we współczesnych teoriach i praktykach literackich, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesSadowska Małgorzata (2015), Ballada o bożym wojowniku, „Newsweek” nr 13.pl_PL
dc.referencesSąsiady (2014), reż. Grzegorz Królikiewicz, Studio Filmowe Kadr.pl_PL
dc.referencesSławiński, Janusz (1978), Przestrzeń w literaturze: elementarne rozróżnienia i wstępne oczywistości [w:] Przestrzeń i literatura, red. M. Głowiński, A. Okopień-Sławińska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, Wrocław–Warszawa–Kraków– Gdańsk.pl_PL
dc.referencesWilliams James (2013), Space and being in contemporary French cinema, Manchester University Press, Manchester–Nowy Jork.pl_PL
dc.referencesWitosz Bożena (2018), Centrum — prowincja, peryferie, marginesy: wędrówka pojęć w świecie dyskursów, znaczeń i aksjologii [w:] Wędrówka, podróż, migracja: w języku i kulturze, red. E. Biłas-Pleszak, J. Przyklenk, A. Rejter, K. Sujkowska-Sobisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesWysłouch Seweryna (2009/2010), Przestrzeń jako kategoria transdyscyplinarna, „Estetyka i Krytyka” nr 17–18.pl_PL
dc.referencesŻyto Kamila (2010), Strategie labiryntowe w filmie fikcji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrbirkholc@uw.edu.plpl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.2/7
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o komunikacji społecznej i mediachpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe