Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGaze, Mateusz
dc.date.accessioned2023-12-08T09:08:38Z
dc.date.available2023-12-08T09:08:38Z
dc.date.issued2023-12-07
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/48629
dc.description.abstractThe Russian invasion of Ukraine in 2022 created a tremendous impact on the Polish education system. In 2023, Ukrainian refugees represent 4% of all students registered. The current study focused on metalinguistic awareness among 45 public school teachers who taught various subjects to students with a migratory background, mostly refugees from Ukraine. The sample included both elementary and secondary levels of education and the language in question was Polish, here understood as a foreign/second language. A questionnaire interview designed to check the informants’ understanding of Polish functional grammar at A1 level served as a tool for data collection. As it turned out, four out of ten answers were incorrect or there was no answer at all. Alarmingly, only 29% of the responses were accurate. The questions that posed the biggest challenge were the distribution of prepositions (both semantic and structural), as well as noun inflection. Verb conjugation, on the other hand, was among the topics that the teachers knew quite well. Concluding, the study revealed that the teachers were not familiar with the majority of grammar terms and processes traditionally introduced at the elementary level. To keep face, many would rather offer an incorrect answer than admit to not knowing the correct one. Among the solutions, the author of the study suggested raising the linguistic awareness of all teachers in training and sensitizing them to the glottodidactic aspects of the Polish language, making our schools an even more welcoming place for immigrant students.en
dc.description.abstractCelem niniejszego tekstu jest pokazanie wyników badań poziomu glottodydaktycznej świadomości lingwistycznej nauczycieli, którzy prowadzą zajęcia w polskich szkołach publicznych (podstawowych i ponadpodstawowych) z języka polskiego jako obcego/drugiego z osobami z doświadczeniem migracji, głównie z uchodźcami wojennymi z Ukrainy. Badaniem objęto 45 nauczycieli, z którymi przeprowadzono wywiad kwestionariuszowy obejmujący zagadnienia z zakresu gramatyki funkcjonalnej języka polskiego na poziomie A1. Wyniki pokazały, że aż 40% odpowiedzi było niewłaściwych (lub w ogóle ich jej nie było). Jedynie ok. 29% odpowiedzi było właściwych i pełnych. Najgorzej respondenci radzili sobie z zagadnieniami dotyczącymi dystrybucji przyimków (semantycznej i strukturalnej), a najlepiej z problemami fleksji werbalnej, co zapewne uwarunkowane jest uniwersalnym charakterem problemu – duża część języków posiada różne typy koniugacji uwarunkowane strukturą morfologiczną wyrazu. Słabo prezentuje się świadomość lingwistyczna odnosząca się do fleksji imiennej. Przypadki (użycie i dystrybucja końcówek) okazują się być nieuświadomioną częścią wiedzy o języku polskim. Wiemy, jaki powinien być postawiony przypadek w danym zdaniu, ale nie wiemy, dlaczego tak się dzieje, a to wydaje się być kluczowe, jeśli chcemy nauczyć cudzoziemca języka polskiego. Podsumowując, badanie wykazało, że nauczyciele nie byli zaznajomieni z większością terminów i procesów gramatycznych tradycyjnie wprowadzanych na poziomie podstawowym. Aby zachować twarz, wielu wolało podać błędną odpowiedź, niż przyznać, że nie zna prawidłowej. Wśród rozwiązań autor badania zaproponował podniesienie świadomości językowej wszystkich kształcących się nauczycieli i uwrażliwienie ich na glottodydaktyczne aspekty języka polskiego, dzięki czemu nasze szkoły staną się jeszcze bardziej przyjaznym miejscem dla uczniów z doświadczeniem migracji.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemcówpl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.subjectświadomość językowapl
dc.subjectświadomość lingwistycznapl
dc.subjectglottodydaktyczna świadomość lingwistycznapl
dc.subjectgramatyka funkcjonalnapl
dc.subjectnauczycielpl
dc.subjectuczeń z doświadczeniem migracjipl
dc.subjectmigracjapl
dc.subjectuchodźcapl
dc.subjectszkoły publicznepl
dc.subjectmetalinguistic awarenessen
dc.subjectfunctional grammaren
dc.subjecteducation of Polish as a foreign language / second language teachers / lecturersen
dc.subjectstudent with a migratory backgrounden
dc.subjectmigrationen
dc.subjectrefugeeen
dc.subjectpublic schoolen
dc.subjectpublic education in Polanden
dc.titleGlottodydaktyczna świadomość lingwistyczna nauczycieli szkół publicznych uczących osoby z doświadczeniem migracjipl
dc.title.alternativeMetalinguistic awareness of public school teachers teaching people with a migratory backgrounden
dc.typeArticle
dc.page.number71-87
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Lingwistyki Stosowanej i Kulturowejpl
dc.identifier.eissn2449-6839
dc.referencesBakuła K., 2012, O świadomości językowej, krytycznej świadomości językowej i nauczaniu języka, „Acta Universitatis Wratislaviensis. Kształcenie Językowe”, nr 10(20), s. 9–20.pl
dc.referencesBugajski M., 2007, Język w komunikowaniu, Warszawa.pl
dc.referencesGaze M., Karasek M., 2019, Świadomość lingwistyczna (przyszłych) lektorów języka polskiego jako obcego – kilka uwag o znajomości fleksji imiennej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 26, s. 139–148. http://dx.doi.org/10.18778/0860-6587.26.08pl
dc.referencesGębal P.E., 2014, Glottodydaktyka porównawcza jako nowa subdyscyplina glottodydaktyki, „Lingwistyka Stosowana”, t. 10, s. 37–49.pl
dc.referencesGołąb Z., Heinz A., Polański K., 1968, Słownik terminologii językoznawczej [STJ], Warszawa.pl
dc.referencesGrucza F., 1978, Glottodydaktyka, jej zakres i problemy, „Przegląd Glottodydaktyczny”, t. 1, s. 3–35.pl
dc.referencesMaćkowiak K., 2005, Historyczna świadomość językowa w badaniach lingwistycznych, „Język Polski”, z. 1, s. 1–7.pl
dc.referencesMarkowski A., 2005, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa.pl
dc.referencesMayntz R., Holm K., Hübner P., 1985, Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, Warszawa.pl
dc.referencesPerużyńska I., 2005, Świadomość językowa studentów filologii polskiej Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku, „Słupskie Prace Filologiczne. Seria Filologia Polska”, z. 4, s. 215–233.pl
dc.referencesPfeiffer W., 2001, Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań.pl
dc.referencesPolański K. (red.), 1993, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego [EJO], Wrocław–Warszawa–Kraków.pl
dc.referencesSłaby-Góral I., 2014, Nauczyciel uczy się przez całe życie, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 21, s. 229–249.pl
dc.referencesSzober S., 1937, Na straży języka. Szkice z zakresu poprawności i kultury języka polskiego, Warszawa.pl
dc.referencesZgółka T., 1996, Warstwy świadomości językowej, w: E. Sękowska (red.), Świadomość językowa – kompetencja – dydaktyka, Warszawa, s. 13–19.pl
dc.referenceshttps://300gospodarka.pl/news/uchodzcy-z-ukrainy-w-polsce-liczba [17.04.2023].pl
dc.referenceshttps://samorzad.pap.pl/kategoria/aktualnosci/minister-edukacji-kolejne-200-300-tys-dzieci-ukrainskich-w-polskich-szkolach [17.04.2023].pl
dc.referenceshttps://samorzad.pap.pl/kategoria/edukacja/mein-w-polskich-szkolach-i-przedszkolach-jest-1879-tys-dzieci-i-mlodziezy-z [17.04.2023].pl
dc.referenceshttps://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/ [17.04.2023].pl
dc.contributor.authorEmailmateusz.gaze@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-6587.30.05
dc.relation.volume30


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/