Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 30 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 25
-
Analiza wskaźników kompetencji fonologicznej w odniesieniu do propozycji zawartej w "CEFR Companion Volume" (2020)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The first part of the article discusses the proposed description of phonological control which has been added and further developed in the updated version of CEFR Companion Volume (2020). In the first version of the document ... -
Bez gramatyki nie można być szczęśliwym, czyli o warunkach niezbędnych do osiągnięcia „stanu przepływu” w kontekście glottodydaktyki polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)M. Csikszentmihalyi, as a result of many years of research, has attempted to answer the eternal question about the conditions of happiness (2022). He defined the state of optimal experience, which is also the state of peak ... -
"Bóg, honor, ojczyzna"? O stosunku Polaków do państwa i narodu w polskich i słoweńskich badaniach ankietowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The motto of the Polish Army referred to in the title belongs to the key concepts of Polish culture; it is activated in the minds of Poles and non-Poles. The concept of state and nation is inseparably connected with the ... -
Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 roku
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The aim of this article is to examine the developmental trajectory that Polish glottodidactics has undergone since its inception as a sub-discipline within foreign language teaching. Cultural and geopolitical shifts, as ... -
Cele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Polish Studies for Foreigners is a newly opened field of study at the Faculty of Polish Studies of the Jagiellonian University, responding to the growing demand for learning Polish as part of university education. In the ... -
Co było pierwsze – jajko czy kura, czyli rozważania chronologiczne nad początkami nauczania języka polskiego jako obcego w Łodzi i Warszawie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The following text is not only a contribution to the history of teaching Polish as a foreign language in Warsaw and Lodz, but also further historical research on Polish glottodidactics, especially in the first years after ... -
Działania mediacyjne przeznaczone dla poziomu C1 – implikacje praktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Mediation, mediation activities, as well as mediation strategies, have become an important issue in both scientific reflection and foreign language teaching practice. The vast majority of researchers agree that the Common ... -
Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)At the beginning of the 21st century, most institutional language examinations in Europe were aligned to the descriptions of language proficiency contained in the Common European Framework of Reference for Languages ... -
Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article analyzes eleven, written in Polish as a target language, journals of students from Ukraine, participants of Polish studies with English, a field of study created at the Faculty of Philology of the University ... -
"Gamifikacja", "grywalizacja" czy "gryfikacja" – aktywizacja uczniów podczas zajęć zdalnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article has a theoretical and practical dimension. It addresses the issue of ways to activate foreigners during distance learning. It discusses a variety of nomenclatures describing the process of transferring game ... -
Glottodydaktyczna świadomość lingwistyczna nauczycieli szkół publicznych uczących osoby z doświadczeniem migracji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The Russian invasion of Ukraine in 2022 created a tremendous impact on the Polish education system. In 2023, Ukrainian refugees represent 4% of all students registered. The current study focused on metalinguistic awareness ... -
Jak logopeda może wspomagać rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka uczącego się jpjo/jpj2 (w odniesieniu do dzieci z Ukrainy)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Ukrainian citizens are by far the most numerous group of foreigners in Poland, accounting for just over 80% of all foreigners settling in the country. One of the consequences of migration flows to Poland, mainly related ... -
Językowy obraz "wolności" w wypowiedziach polskich i ukraińskich studentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The aim of the article is to show the linguistic image of freedom in the utterances of Polish and Ukrainian students studying at the Faculty of Philology of the University of Lodz and to analyze the changes in the way of ... -
Kompetencje uczniów w zakresie języka polskiego jako odziedziczonego i jako ojczystego w ujęciu komparatywnym – podsumowanie projektu badawczego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The language competences in the Polish of teenage heritage language learners so far have not been compared to the skills of their Polish peers. Such an attempt was made at the Institute of Polish Language and Culture for ... -
Nauczyciele przyrody a język edukacji szkolnej (JES – Przyroda). Świadomość językowa i strategie dydaktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article refers to a study conducted in 2021 among primary school science teachers who are working with children with migration backgrounds. The study explored teachers’ language awareness regarding the language of ... -
Nauka języka polskiego poprzez działania projektowe (na podstawie projektu „Polskie Cztery Pory Roku w Charkowie”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article presents the concept and tasks implemented as part of the didactic and scientific “Polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią” project. The project uses a task-based ... -
Realizacje grafemów "ą" i "ę" w piśmie Polaków i cudzoziemców uczących się języka polskiego jako drugiego (na przykładzie studentów z Ukrainy)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article discusses the variants of the ą and ę graphemes used by Ukrainians learning Polish as a second language. A forensic handwriting analysis study of the two graphemes as written by native speakers of Polish served ... -
Rola nauczyciela języka w kształtowaniu kompetencji socjokulturowej obcokrajowców w kraju docelowym (na przykładzie chińskich polonistów studiujących w Polsce)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article concerns the role of the language teacher in shaping the learners’ sociocultural competence in the target country. An important question is whether the teacher should expect students to behave according to the ... -
Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The aim of this paper was to present how to support mediation activities and strategies at the A1 level. An example was a course of Polish as a foreign language for dental students who study at the Foreign Languages Center ... -
Streszczenie jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Summary is one of the basic mediation activities, widely used in everyday language communication. It is an important skill in learning a foreign language since it allows for improvement of other language and intellectual ...