dc.contributor.author | Kubicka, Emilia | |
dc.contributor.author | Olkiewicz, Filip | |
dc.contributor.author | Berend, Małgorzata | |
dc.date.accessioned | 2023-12-08T09:08:38Z | |
dc.date.available | 2023-12-08T09:08:38Z | |
dc.date.issued | 2023-12-07 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/48628 | |
dc.description.abstract | The article concerns the role of the language teacher in shaping the learners’ sociocultural competence in the target country. An important question is whether the teacher should expect students to behave according to the norms of the destination culture. The authors consider also to what extent the importance of the learners’ work comfort is significant (such as meeting the expectations of students by choosing the methods preferred by them). The classroom reality creates a kind of separate space, which is a hybrid of the norms of the source and destination cultures. The authors have selected examples of cultural misunderstandings between a Polish teacher and Chinese students of Polish studies which are described in recently published papers. The intensity of the cultural problems may be influenced by crucial differences regarding the understanding of the teacher’s role in both cultures. If the purpose of language classes is not only to provide knowledge about the culture and language as a system, but also to prepare students to use sociocultural competences – which in turn are an essential part of potential success of any act of communication – it is necessary to consider to what extent should it be required from the students that they implement target norms in educational contexts, among other realms of the new country. | en |
dc.description.abstract | Artykuł porusza temat roli nauczyciela języka w kształtowaniu kompetencji socjokulturowej uczących się w kraju docelowym. Autorzy stawiają pytanie, do jakiego stopnia należy od studentów wymagać umiejętności sprawnego poruszania się w kulturze docelowej i jakie znaczenia ma w tym kontekście komfort pracy uczących się (dostosowanie się nauczyciela do metod nauczania przez nich preferowanych). Rzeczywistość lekcyjna tworzy bowiem swego rodzaju osobną przestrzeń, stanowiącą hybrydę norm kultur wyjściowej i docelowej. Jako materiał egzemplifikacyjny wykorzystano zaobserwowane w ostatnich latach nieporozumienia kulturowe na linii polski nauczyciel – chiński student polonistyki opisane w literaturze przedmiotu, wynikające między innymi z rudymentarnych różnic dotyczących rozumienia roli nauczyciela w obu. Jeżeli celem zajęć językowych jest nie tylko przekazanie wiedzy o systemie i kulturze, ale również przygotowanie studentów do wykorzystania ich – przekładających się na potencjalny sukces komunikacyjny – kompetencji socjokulturowych, należy zastanowić się, w jakim stopniu wymagać od nich wzorcowej realizacji norm docelowych w tym zakresie w kontekstach (około)edukacyjnych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | |
dc.subject | sociocultural competence | en |
dc.subject | destination culture | en |
dc.subject | the role of the teacher of a foreign language | en |
dc.subject | Chinese students of Polish studies | en |
dc.subject | kompetencja socjokulturowa | pl |
dc.subject | kultura docelowa | pl |
dc.subject | rola nauczyciela języka | pl |
dc.subject | chińscy studenci polonistyki | pl |
dc.title | Rola nauczyciela języka w kształtowaniu kompetencji socjokulturowej obcokrajowców w kraju docelowym (na przykładzie chińskich polonistów studiujących w Polsce) | pl |
dc.title.alternative | The role of the language teacher in developing sociocultural competences of foreigners in the target country: based on the example of Chinese students of Polish studies in Poland | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 57-69 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Kubicka, Emilia - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny, Katedra Teorii Języka, Instytut Językoznawstwa | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Olkiewicz, Filip - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny, Katedra Języka Niemieckiego, Japońskiego i Translatoryki, Instytut Językoznawstwa | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Berend, Małgorzata - Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Humanistyczny, Studium Kultury i Języka Polskiego dla Obcokrajowców | pl |
dc.identifier.eissn | 2449-6839 | |
dc.references | Banach M., Bucko D., 2022, Rozwijanie kompetencji chińskich studentów w zakresie działań receptywnych na zajęciach z języka polskiego jako obcego, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 75–94. https://doi.org/10.12797/9788381388238.04 | pl |
dc.references | Boski P., 2010, Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej, Warszawa. | pl |
dc.references | Bucko D., Banach M., 2022, Wyzwania oraz sposoby wsparcia chińskich studentów przygotowujących prace licencjackie, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 165–178. https://doi.org/10.12797/9788381388238.09 | pl |
dc.references | Chan S., 1999, The Chinese learner – a question of style, „Education + Training”, t. 41, nr 6/7, s. 294–304. https://doi.org/10.1108/00400919910285345 | pl |
dc.references | Czerkies T., Prizel-Kania A. (red.), 2022, Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków. https://doi.org/10.12797/9788381388238 | pl |
dc.references | Dzięcioł-Pędich A., 2014, Proces wdrażania podejścia komunikacyjnego w różnych kulturach na przykładzie Chin, Japonii i Indii, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 39–42. | pl |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie [ESOKJ], 2003, Warszawa. | pl |
dc.references | Fu A., Wanying L., 2021, Czy język polski może być dla Chińczyków przysłowiową „chińszczyzną”?, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 153–167. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Gesteland R.R., 2000, Różnice kulturowe a zachowania w biznesie. Marketing, negocjacje i zarządzanie w różnych kulturach, przeł. H. Malarecka-Simbierowicz, Warszawa. | pl |
dc.references | Gworys M., 2017, W poszukiwaniu złotego środka – wybór metody nauczania jpjo studentów z Chin. (Na podstawie obserwacji przeprowadzonych w Szkole Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców Uniwersytetu Wrocławskiego), „Kwartalnik Polonicum”, nr 25, s. 39–42. | pl |
dc.references | Hebal-Jezierska M., 2021, Wybrane zagadnienia z chińsko-polskiej komunikacji interkulturowej (na podstawie doświadczeń dydaktycznych), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 178–190. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Henze J., Zhu J., 2012, Current research on Chinese students studying abroad, „Research in Comparative and International Education” nr 7/1, s. 90–104. https://doi.org/10.2304/rcie.2012.7.1.90 | pl |
dc.references | Janeta M., 2011, Migranci a społeczność przyjmująca. Uwarunkowania strategii akulturacyjnych a kontakty ze społecznością przyjmującą, „Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny”, R. 37, z. 2, s. 251–265. | pl |
dc.references | Janowska I., 2022, Program kształcenia językowego na kierunku studia polskie – język, kultura, społeczeństwo, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 39–56. https://doi.org/10.12797/9788381388238.02 | pl |
dc.references | Jasińska A., 2015, Po polsku za Wielkim Murem, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 95–98. | pl |
dc.references | Jasińska A., Kajak P., Wegner T. (red.), 2021, Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 168–177. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Kubicka E., Olkiewicz F., w druku, Trudności chińskich studentów polonistyki w zakresie mediacji relacyjnej. | pl |
dc.references | Machowska J., 2022, „Aby język giętki powiedział wszystko, co pomyśli głowa”. O nauczaniu gramatyki na kierunku studia polskie – język, kultura, społeczeństwo słów kilka, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 95–111. https://doi.org/10.12797/9788381388238.05 | pl |
dc.references | Mafutala-Makuch D., Wiśniewska J., 2020, Dlaczego z katarem nie jedziemy do szpitala? Różnice kulturowe a nauczanie języka polskiego studentów z Chin, w: M. Gębka-Wolak, A. Walkiewicz (red.), Glottodydaktyka polonistyczna nie tylko na lekcji. Konteksty, propozycje, projekty, Toruń, s. 121–145. | pl |
dc.references | Malejka J., 2020, Wykorzystanie podejścia międzykulturowego w nauczaniu języka polskiego w Chinach na przykładzie kuchni, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 26 (2), s. 59–66. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.26.06 | pl |
dc.references | Malejka J., 2021, Podejście międzykulturowe w nauczaniu języka polskiego jako obcego w Chinach, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, t. VI, sec. N, s. 467–485. https://doi.org/10.17951/en.2021.6.467-485 | pl |
dc.references | Malejka J., Zhao G., 2010, Good morning, China! – czyli o dzień dobry po chińsku oraz o niektórych formach adresatywnych, „Postscriptum Polonistyczne”, nr 6 (2), s. 77–90. | pl |
dc.references | Nisbett R.E., 2003, The geography of thought. How Asians and Westerners think differently… and why, New York (wersja polska: Geografia myślenia. Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej?, przeł. E. Wojtych, Sopot 2015). | pl |
dc.references | Pawlak M., 2022, Nauczyciel języka obcego jako „człowiek renesansu” – oczekiwania a rzeczywistość, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 15–24. https://doi.org/10.47050/jows.2022.2.15-24 | pl |
dc.references | Pietrzak S., 2021, Motywacja i styl nauki chińskich studentów języka polskiego (na podstawie doświadczeń lektorki na Uniwersytecie Syczuańskim w Chengdu), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 168–177. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Polok K., 2006, Glottospołeczne elementy akulturacji. Od teorii do praktyki, Katowice. | pl |
dc.references | Prizel-Kania A., 2020, Specyfika postaw i zachowań studentów chińskich jako przedstawicieli kultur kolektywnych w perspektywie glottodydaktycznej, „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 27, s. 277–290. https://doi.org/10.18778/0860-6587.27.15 | pl |
dc.references | Prizel-Kania A., 2022, Wymiary kultur oraz ich wpływ na proces uczenia się oraz komunikację w języku polskim jako obcym, w: T. Czerkies, A. Prizel-Kania (red.), Między Wschodem a Zachodem. O wyzwaniach dydaktycznych podczas pracy z grupami chińskimi, Kraków, s. 59–73. https://doi.org/10.12797/9788381388238.03 | pl |
dc.references | Sobkowiak P., 2015, Interkulturowość w edukacji językowej, Poznań. | pl |
dc.references | Tyczka-Nowak A., 2022, Nauczyciel jako trener autonomii, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 59–64. https://doi.org/10.47050/jows.2022.2.59-64 | pl |
dc.references | Wawrzyniak K., 2021, Dwa programy studiów polonistycznych I stopnia na Pekińskim Uniwersytecie Studiów Międzynarodowych (BISU), w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 107–115. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.references | Yufeng Z., 2021, Nauczanie języka polskiego jako obcego w Chinach w nowej rzeczywistości społeczno-politycznej, w: A. Jasińska, P. Kajak, T. Wegner (red.), Język polski w Chinach. Z doświadczeń nauczania polszczyzny w Azji Wschodniej, Warszawa, s. 56–78. https://doi.org/10.31338/uw.9788323550143 | pl |
dc.contributor.authorEmail | Kubicka, Emilia - ekubicka@umk.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Olkiewicz, Filip - olkiewicz.filip@doktorant.umk.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Berend, Małgorzata - malber@umk.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-6587.30.04 | |
dc.relation.volume | 30 | |