Are Polishkindergartens ready for the outdoors? The state of (im)maturity of the Polish educational system and its selected members for outdoor education
Streszczenie
As human beings,we are moving dramatically away from nature, which results in negative consequences for both mental and physical health. Highly developed countries see a special need to restore contact with nature as early as possible(Simonienko 2021, 74). Are Polish kindergartens also ready to provide children with education in nature? This article aimsto  describe  the  regulations  of  the  educational  law  related  to  outdoor  education  in  Polish kindergartens and to present the offer of educating teachers of early childhoodeducation in the field of outdoor education at universities in Poland. Outdoor education is a term that does not have a clear equivalent in Polish. Depending on the translation and understanding, we can attribute different origins and meanings to it. The article presents terminological inaccuracies regarding outdoor education in Poland. The functioning of the education system is based on the activities performed by teachers, working both with the studentsand (indirectly) with parents. The last part of thetext presents a description of selected attitudes of parents and children attending a forest kindergarten towards outdoor education. Współczesny człowiek  drastycznie  oddala  się  od  natury,  co  skutkuje negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia zarówno psychicznego jak i fizycznego. Wysoko rozwinięte  państwa  szczególnie  dostrzegają  potrzebę  przywrócenia  kontaktu  z  przyrodą, możliwie  od  najmłodszych  lat(Simonienko  2021,  74).  Czy  polskie  przedszkola  także  są gotowe, aby zapewnić dzieciom edukację w terenie? Celem niniejszego artykułu jest opis regulacji prawa oświatowego związanych z edukacją outdoorową w polskich przedszkolach oraz  przedstawienie  oferty  kształcenia  nauczycieli  wczesnej  edukacji  w  zakresie  outdoor education na uczelniach wyższych w Polsce. Edukacja outdoorowa to termin, który nie posiada jednoznacznego odpowiednika w języku polskim. W zależności od tłumaczenia oraz sposobu rozumienia edukacji outdoorowej możemy przypisywać jej różne pochodzenie i znaczenie. W artykule przedstawione zostały nieścisłości terminologiczne dotyczące edukacji outdoorowej na  gruncie  polskim.  Funkcjonowanie  systemu  oświaty  jest  oparte  na  czynnościach wykonywanych  przez  nauczycieli,  pracujących  zarówno  z  uczniem,  jak  i  (pośrednio)  z rodzicem.  W  ostatniej  części  niniejszego  tekstu  przedstawiono  opis  wybranych  postaw rodziców i dzieci uczęszczających do przedszkola leśnego wobec edukacji outdoorowej. 
Collections
                
            
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne:
