Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorTułacz, Anna
dc.contributor.editorPospíšil, Ivo
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2023-09-14T06:06:11Z
dc.date.available2023-09-14T06:06:11Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47909
dc.description.abstractThe author explores the limitations of art based on the potential sources of inspiration for Michel Houellebecq’s The map and the territory. The dialectic of art is questioned upon its links to capitalism, the sustainability of art and the artist when it comes to the confidence of realization of one’s ideas. The map-territory relation creates space for expressing the dynamics between the idea itself, its representation and what it entails when it comes to existing or perceived notions of delineation between the natural order (substance, materialization) and modernity (abstraction, impression). Houellebecq’s character gives precedence to the idea, and as in non-art, its serving as a conduit for natural expression, at the same time sets a limit to human expression, culminating in nature overcoming culture. Suggesting that both nature and (idea) art deriving from it can be brutal in their own ways. The inquiry consists of trying to unearth the identity of an artist and doing so by using biofictional practices to draw a connection with, but not limited to, a conceptual creator, Douglas Huebler. Intersection of the conceptual modes of reality with the reality itself in art is inevitable. With art, the onus is in respecting the two worlds with their separate qualities, bonding the differences without negating nor assimilating them; stretching the limits of creation both in the artist and what constitutes art as a whole. Hence, the border, as John Ruskin would say, lies within the mystery of life and art.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsUznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectconceptual artpl_PL
dc.subjectMichel Houellebecqpl_PL
dc.subjectbiofictionpl_PL
dc.subjectJohn Ruskinpl_PL
dc.subjectDouglas Hueblerpl_PL
dc.subjectnaturepl_PL
dc.titleO granicach sztuki: konceptualne impresje, naturalne ekspresje. Artysta i jego dzieło na podstawie Mapy i terytorium Michela Houellebecqapl_PL
dc.title.alternativeOn the Limitations of Art: Conceptual Impressions, Natural Expressions. The Artist and his Creation Based on Michel Houellebecq’s The Map and the Territorypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number221-232pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszupl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesBuisine Alain (1991), Biofictions, „Revue des Sciences Humaines: Le Biographique” nr 4, s. 7–13.pl_PL
dc.referencesBurzyńska Anna, Markowski Michał Paweł (2006), Teorie literatury XX wieku. Podręcznik, Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesCymbrykiewicz Joanna (2019), Biografia jako pretekst: modele współczesnych duńskich biofikcji, Wydział Neofilologii UAM w Poznaniu, Poznań, DOI: 10.14746/9788395414428.pl_PL
dc.referencesDouglas Huebler. Biography, www.ekladata.com/Rq-4FmOiYLDryphyC0TO--bz4lo.pdf [dostęp: 4.06.2023].pl_PL
dc.referencesGuiou Dominique (2010), Houellebecq entre en scène, „Le Figaro”, www.lefigaro.fr/livres/ 2010/08/13/03005-20100813ARTFIG00530-houellebecq-entre-en-scene.php [dostęp: 4.06.2023].pl_PL
dc.referencesHouellebecq Michel (2011), Mapa i terytorium, przeł. B. Geppert, W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesHugunin James, red. (1984), Douglas Huebler: The Map and the Territory, LA Center for Photographic Studies, Los Angeles.pl_PL
dc.referencesLackey Michael (2016), Locating and Defining the Bio in Biofiction, “a/b: Auto/Biography Studies” nr 31(1), DOI: 10.1080/08989575.2016.1095583, s. 3–10.pl_PL
dc.referencesLippard Lucy (2001), Six years: the dematerialization of the art object from 1966 to 1972, University of California Press, Berkeley, Los Angeles–Londyn.pl_PL
dc.referencesMorrison Donald (2011), Michel Houellebecq’s tale of art and murder reveals his humanist side, „Financial Times”, www.ft.com/content/b8cdf1c2-dad5-11e0-a58b-00144feabdc0 [dostęp: 4.06.2023].pl_PL
dc.referencesNagel Aleksandra (2022), Damien Hirst spali tysiące swoich obrazów. „Projekt Walutowy” rozpocznie się 9 września 2022 roku, www.well.pl/art_culture/142/damien_hirst_spali_tysiace_ swoich_obrazow_projekt_walutowy_rozpocznie_sie_9_wrzesnia_2022_roku,10078. html [dostęp: 4.06.2023].pl_PL
dc.referencesOates Joyce Carol (1996), From „The life of the writer and the life of the career”: first principles and „Transformations of play”, „New Literary History” nr 27(2), s. 251–257.pl_PL
dc.referencesRuskin John (1977), Tajemnica życia i sztuki (1868), przeł. M. Treter-Horowitzowa [w:] Sztuka, społeczeństwo, wychowanie, red. I. Wojnar, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Wrocław, s. 289–325.pl_PL
dc.referencesWilkoszewska Katarzyna (2008), Estetyka japońska. Wprowadzenie [w:] Estetyka japońska. Antologia. T. 1. Wymiary przestrzeni, red. K. Wilkoszewska, TAiWPN Universitas, Kraków, s. 7–12.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.1/16
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowe