Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDąbrowska, Aleksandra
dc.contributor.editorPospíšil, Ivo
dc.contributor.editorZatora, Anna
dc.date.accessioned2023-09-14T05:59:58Z
dc.date.available2023-09-14T05:59:58Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47903
dc.description.abstractThe author analyses Karol Hubert Rostworowski’s Miłosierdzie and Straszne Dzieci through the prism of genre studies and distinguishes several formal solutions connected with genres such as mystery play, commedia dell'arte, morality play, nativity scene, circus or tableau vivant. The analysis demonstrates that not only had Rostworowski used the mentioned genres, but also transformed them to determine the very perception of events taking place on the scene. This technique of manoeuvring separate genres in Miłosierdzie is based on both combining and contrasting them, which enabled the playwright to create a tragicomic character of the play. However, in Straszne Dzieci he hyperbolized genres in order to construct an on-scene grotesque. Turns out, Rostworowski’s creative output is centred around the sublime and the tragic just as much as the comic and the ironic. Besides, metatheatrical techniques, which encouraged the audience to think of Rostworowski’s works in an analytical manner, are yet another important aspect of the two plays associated with the listed genres. Therefore, the great genre experiment executed by Rostworowski in the 1920s cannot be simplified into ordinary games with conventions. The playwright has endeavoured to break the usual schemes of perception among his audience, redefining their judgements on mankind, history, and religion. The author argues that the analysis of the two plays is crucial in Rostworowski’s studies as well as in the discussion on the development of the entirety of dramatic works during the interwar period. The technique of combining and transforming conventional genres could be seen in the outputs of many playwrights throughout the 20s and 30s, nevertheless, it was Rostworowski who became one of the first precursors of said technique in the Polish dramatic field.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectinterwar periodpl_PL
dc.subjectdramapl_PL
dc.subjectliterary genrespl_PL
dc.subjectKarol Hubert Rostworowskipl_PL
dc.titleGenologiczne eksperymenty w Miłosierdziu i Strasznych dzieciach Karola Huberta Rostworowskiegopl_PL
dc.title.alternativeExperiments with Genres in Karol Hubert Rostworowski’s Miłosierdzie and Straszne Dziecipl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number209-220pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, Wydział Polonistykipl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdamczyk Maria (1972), Rozważania nad poetyką misterium, „Pamiętnik Literacki” nr 63(3).pl_PL
dc.referencesBaczewska Agnieszka (2013), Europejskie narodziny Arlekina. Korzenie, rozwój i przetrwanie błazna – najsłynniejszej postaci komedii dell’arte, „Źródła Humanistyki Europejskiej” nr 6.pl_PL
dc.referencesBergel Rajmund (1926), Tradycje dramatyki ludowej w teatrze K.H. Rostworowskiego, „Życie Teatru” nr 9.pl_PL
dc.referencesBoy-Żeleński Tadeusz (1920), Flirt z Melpomeną, Instytut Wydawniczy „Biblioteka Polska”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesCzachowski Kazimierz (1932), Twórczość dramatyczna Rostworowskiego, „Gazeta Literacka” nr 7.pl_PL
dc.referencesEliot Thomas Stearns (1972), „Retoryka” i dramat poetycki [w:] T.S. Eliot, Szkice krytyczne, przeł. M. Niemojowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGrzegorski Zdzisław (2011), Dramaturg i religia. U źródeł teatru Karola Huberta Rostworowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesKapłanowa Rachela (2013), Wesele Stanisława Wyspiańskiego. Problemy kompozycji, oprac. M. Prussak, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKocur Mirosław (2012), Teatr bez teatru: performanse w Anglii Wschodniej u schyłku średniowiecza, Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLewański Julian (1969), Misterium, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesLeyko Małgorzata (2009), Scena jako szkło powiększające [w:] Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, wyb. i oprac. W. Dudzik, M. Leyko, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesŁotman Jurij (1978), Lalki w systemie kultury, przeł. P. Ustrzykowski, „Teksty: teoria literatury, krytyka, interpretacja” nr 6.pl_PL
dc.referencesNabiałek Magda (2020), Afekt i konwencja – budowanie przestrzeni widzenia, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 16, DOI: 10.15290/bsl.2020.16.04.pl_PL
dc.referencesNabiałek Magda (2021), Kuglarze w dramat walą. Adam Polewka i szopkowo-farsowe inspiracje w dramaturgii dwudziestolecia międzywojennego, „Białostockie Studia Literaturoznawcze” nr 18, DOI: 10.15290/bsl.2021.18.07.pl_PL
dc.referencesNabiałek Magda (2022), Szopka – między sacrum a profanum. Genologia widowiska, „Tematy i Konteksty” nr 12(17), DOI: 10.15584/tik.2022.7.pl_PL
dc.referencesPartyga Ewa (2004), Chór dramatyczny. W poszukiwaniu tożsamości teatralnej, Księgarnia Akademicka, Kraków.pl_PL
dc.referencesPłaszczewska Olga (2002), Błazen i błazeństwo w dramacie romantycznym. Studium komparatystyczne, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesPopiel Jacek (1990), Sztuka dramatyczna Karola Huberta Rostworowskiego, Wiedza o Kulturze, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPopiel Jacek (1995), Dramat a teatr polski dwudziestolecia międzywojennego, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesRatajczakowa Dobrochna (2015), Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań.pl_PL
dc.referencesRostworowski Karol Hubert (1920), Miłosierdzie, S.A. Krzyżanowski, Kraków.pl_PL
dc.referencesRostworowski Karol Hubert (1922), Straszne dzieci, Towarzystwo Wydawnicze, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRostworowski Karol Hubert (1936), Czerwony marsz, Związek Zawodowy Literatów Polskich, Kraków.pl_PL
dc.referencesRzewuska Elżbieta (1988), Polski dramat ekspresjonistyczny wobec konwencji gatunkowych, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Humanistyczny, Lublin.pl_PL
dc.referencesRzewuska Elżbieta (1991), Misterium i moralitet w polskim dramacie międzywojennym [w:] Dramat i teatr religijny w Polsce, red. I. Sławińska, W. Kaczmarek, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin.pl_PL
dc.referencesStarowieyska-Morstinowa Zofia (1936), W laboratorium wielkiej twórczości. Wywiad z K.H. Rostworowskim, „Kultura. Tygodnik literacki, artystyczny i społeczny” nr 2.pl_PL
dc.referencesSurma-Gawłowska Monika (2015), Komedia Dell’arte, TAiWPN Universitas, Kraków.pl_PL
dc.referencesWaszkiel Halina (2013), Dramaturgia Polskiego Teatru Lalek, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2023/66.1/15
dc.relation.volume66pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe