Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSasin, Magdalena
dc.date.accessioned2023-07-03T08:01:57Z
dc.date.available2023-07-03T08:01:57Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47392
dc.description.abstractThis article focuses on the functioning of gifted students during and after the COVID-19 pandemic. The subject of interest are the developmental opportunities created for them during online learning, the well-being of students, the problems they were confronted with, and above all – their condition after the lockdown ended. This issue was explored by analysing research on gifted students carried out during and after the pandemic in Poland as well in other countries, by studying ministerial recommendations regarding working with gifted students and materials for teachers, as well as by comparing the situation of students during the lockdown with their needs presented in scientific literature. On this basis, conclusions were drawn regarding the impact of the pandemic on the functioning of gifted students, while taking into account the significant diversity of this group as well as the fact that, apart from the often analysed negative consequences, lockdown also had some beneficial effects. The observations made should be taken into consideration after coming back to full-time education; the article contains specific suggestions for pedagogical practice.en
dc.description.abstractTematyka niniejszego artykułu koncentruje się na funkcjonowaniu uczniów zdolnych podczas pandemii koronawirusa COVID-19 i po niej. Przedmiotem zainteresowania są możliwości rozwoju stworzone im w czasie nauki zdalnej, dobrostan uczniów i problemy, z jakimi musieli się mierzyć, a przede wszystkim – ich kondycja po zakończeniu lockdownu. Zgłębienie tego zagadnienia jest możliwe dzięki analizie wyników badań uczniów zdolnych, wykonanych przed i podczas pandemii w Polsce i innych krajach świata, przeglądowi zaleceń ministerialnych dotyczących pracy z uczniami zdolnymi, materiałów dla nauczycieli, a także porównaniu sytuacji uczniów w czasie lockdownu z potrzebami dzieci zdolnych, przedstawionymi w literaturze przedmiotu. Na tej podstawie sformułowano wnioski dotyczące wpływu pandemii na funkcjonowanie uczniów zdolnych, biorąc pod uwagę dużą różnorodność tej grupy osób oraz zwracając uwagę na fakt, że – obok często analizowanych następstw negatywnych – lockdown miał też pewne korzystne skutki. Poczynione spostrzeżenia należy uwzględnić przy modyfikowaniu kształcenia uczniów zdolnych po powrocie do nauki stacjonarnej; artykuł zawiera konkretne sugestie dla praktyki pedagogicznej.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjectgifted studentsen
dc.subjectCOVID-19en
dc.subjectlockdownen
dc.subjectremote educationen
dc.subjectemergency e-learningen
dc.subjectuczniowie zdolnipl
dc.subjectCOVID-19pl
dc.subjectlockdownpl
dc.subjectnauka zdalnapl
dc.subjectkryzysowa edukacja zdalnapl
dc.titleThe Gifted Student in the Post-Pandemic Situationen
dc.title.alternativeUczeń zdolny w sytuacji postpandemicznejpl
dc.typeArticle
dc.page.number75-91
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Lodzen
dc.referencesAbakumova I., Bakaeva I., Grishina A., Dyakova E. (2019) Active Learning Technologies in Online Education of Gifted Students, “International Journal of Cognitive Research in Science, Engineering and Education”, no. 7(1), pp. 85–94, https://doi.org/10.5937/ijcrsee1901085Aen
dc.referencesAboud Y. (2021) Challenges to Gifted Education in the Covid-19 Pandemic about Online Learning in Saudi Arabia from the Perspective of Gifted Students and Parents, “Journal of Gifted Education and Creativity”, no. 8(1), pp. 11–21.en
dc.referencesBadura-Madej W. (1996) Podstawowe pojęcia teorii kryzysu i interwencji kryzysowej in: Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, W. Badura-Madej (ed.), Warszawa, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, pp. 15–31.en
dc.referencesChan H. W., Ignacio A., Rebello C., Cupchik G. (2022) The Therapeutic Value of Creative Art-Making During the Covid-19 Pandemic, “Journal of Gifted Education and Creativity”, no. 9(1), pp. 93–113.en
dc.referencesChrzanowska I. (2015) Uczeń zdolny – uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi? Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – uczniem zdolnym?, „Studia Edukacyjne”, no. 34, pp. 123–134, https://doi.org/10.14746/se.2015.34.7en
dc.referencesDługosz P. (2020) Blaski i cienie zdalnej edukacji wśród uczniów z obszarów wiejskich in: Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19, N. G. Pikuła, A. Jagielska, J. M. Łukasik (eds.), Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, series: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, vol. 13, pp. 71–94.en
dc.referencesDługosz P. (2021) Kondycja uczniów powracających do szkół po zdalnej edukacji. Przypadek Polski i Ukrainy, „Youth in Central and Eastern Europe”, vol. 8(2), pp. 34–42, https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.34-42en
dc.referencesDomagała-Zyśk E. (ed.) (2020) Zdalne uczenie się i nauczanie a specjalne potrzeby edukacyjne. Z doświadczeń pandemii COVID-19, Lublin, Wydawnictwo Episteme.en
dc.referencesDoucet A., Netolicky D., Timmers K., Tuscano J. (2020) Thinking about Pedagogy in an Unfolding Pandemic. An Independent Report on Approaches to Distance Learning During COVID19 School Closures, [online:] https://issuu.com/educationinternational/docs/2020_research_covid-19_eng (access: 2.11.2022).en
dc.referencesDźwigoł-Barosz M. (2015) Rola inteligencji emocjonalnej lidera biznesu, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, no. 83, pp. 143–152.en
dc.referencesGierczyk M. (2019) Uczeń zdolny w polskiej i angielskiej przestrzeni szkolnej. Studium komparatystyczne, Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.en
dc.referencesGrewenig E., Lergetporer P., Werner K., Woessmann L., Zierow L. (2021) COVID-19 and Educational Inequality: How School Closures Affect Low- and High-Achieving Students, “European Economic Review”, no. 140, https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2021.103920en
dc.referencesHollingworth L. S. (1942) Children above 180 IQ Stanford-Binet: Origins and development, Yonkers-on-Hudson, NY, World Book, https://doi.org/10.1037/13574-000en
dc.referencesKaya M. G., Akgül G. (2022) Evaluating Online Education for Gifted Students: Parents’ Views, “Gifted Education International”, no. 38(1), pp. 138–158, https://doi.org/10.1177/02614294211065089en
dc.referencesKlein A. G. (2000) Fitting the School to the Child: The Mission of Leta Stetter Hollingworth, Founder of Gifted Education, “Roeper Review”, no. 2(23), pp. 197–203, https://doi.org/10.1080/02783190009554075en
dc.referencesKnapton S. (2022) Lockdown Effects Feared to Be Killing More People than Covid, “The Telegraph”, 18.08.2022, [online:] https://www.telegraph.co.uk/news/2022/08/18/lockdown-effects-feared-killing-people-covid/ (access: 2.11.2022).en
dc.referencesLadson-Billings G. (2021) I’m Here for the Hard Re-Set: Post Pandemic Pedagogy to Preserve Our Culture, “Equity & Excellence in Education”, no. 54, pp. 68–78, https://doi.org/10.1080/10665684.2020.1863883en
dc.referencesLimont W. (2012) Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesNęcka E. (2003) Inteligencja: geneza – struktura – funkcje, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesPac-Marcinkowska K. (ed.) (2020) Zdolni zdalnie, series: Skrypty Metodyczne, Wrocław, Dolnośląski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli we Wrocławiu.en
dc.referencesPotts J. A. (2018) Profoundly Gifted Students’ Perceptions of Virtual Clasrooms, “Gifted Child Quarterly”, no. 63, pp. 58–80, https://doi.org/10.1177/0016986218801075en
dc.referencesPtaszek G., Stunża G., Pyżalski J., Dębski M., Bigaj M. (2020) Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesPyżalski J. (2021) Zdrowie psychiczne i dobrostan młodych ludzi w czasie pandemii COVID-19 – przegląd najistotniejszych problemów, „Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka”, no. 20(2), pp. 92–115.en
dc.referencesPyżalski J., Poleszak W. (2022) Polish Teachers’ Stress, Well-Being and Mental Health During COVID-19 Emergency Remote Education – A Review of the Empirical Data, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, no. 41(2), pp. 25–40, https://doi.org/10.17951/lrp.2022.41.2.25-40en
dc.referencesRenzulli J. (2021) The Three Ring Conception of Giftedness: A Change in Direction from Being Gifted to the Development of Gifted Behaviors in: Conceptions of Giftedness, R. J. Sternberg, J. E. Davidson (eds.), pp. 246–279, New York, Cambridge University Press, https://doi.org/10.1017/CBO9780511610455.015.en
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (z późniejszymi zmianami), Dz.U. 2022 poz. 1594.en
dc.referencesRozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 marca 2020 r. w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. 2020 poz. 410.en
dc.referencesSasin M. (ed.) (2021) Kultura i twórczość w czasach zarazy, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2001) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesTrempała E. (1999) Edukacja ustawiczna – wymóg współczesności in: A. Przecławska, W. Theiss (eds.), Pedagogika społeczna – pytania o XXI wiek, Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, pp. 153–164.en
dc.referencesGałązkiewicz K. (2022) Liczba niecovidowych zgonów nadmiarowych zaczyna się zrównywać ze zgonami covidowymi, [online:] https://portal.abczdrowie.pl/rosnie-dlug-zdrowotny-wy-wolany-pandemia-koronawirusa-przez-brak-miejsc-w-szpitalach-umiera-coraz-wiecej-pacjentow-ze-schorzeniami-innymi-niz-covid-19 (access: 03.01.2022).en
dc.referencesPyżalski J., Walter N. (2021) Edukacja zdalna w czasie pandemii COVID-19 w Polsce – mapa głównych szans i zagrożeń. Przegląd i omówienie wyników najważniejszych badań związanych z kryzysową edukacją zdalną w Polsce, [online:] https://operon.pl/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii_COVID-19.pdf (access: 27.11.2022).en
dc.referencesRaport Ministra Edukacji Narodowej. Zapewnienie funkcjonowania jednostek systemu oświaty w okresie epidemii COVID-19, Warszawa, June 2020, [online:] https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/raport-ministra-edukacji-narodowej-na-temat-funkcjonowania-szkol-i-placowek-oswiatowych-w-okresie-covid-19 (access: 2.11.2022).en
dc.referencesTędziagolska M., Haczewska-Wierzbicka K. (2021) Sytuacja uczniów z niepełnosprawnościami w czasie pandemii COVID-19. Raport z badania jakościowego, Warszawa, researcheye, [online:] https://bip.brpo.gov.pl/sites/default/files/2022-08/Edukacja%20uczni%C3%B3w%20z%20niepe%C5%82nosprawno%C5%9Bciami%20w%20cza-sie%20pandemii.pdf (access: 3.11.2022).en
dc.contributor.authorEmailmagdalena.sasin@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.16.05
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0