Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzmidt, Krzysztof J.
dc.date.accessioned2023-07-03T08:01:54Z
dc.date.available2023-07-03T08:01:54Z
dc.date.issued2023-06-30
dc.identifier.issn2450-4491
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/47389
dc.description.abstractThe aim of the article is to discuss a serious problem in the pedagogy of abilities, related to presenting specific patterns and models of an outstanding artist to the pupils as types that determine the directions of personal development. In the first part, the author briefly describes the differences between the model and the personal pattern, grounded in pedagogy and sociology, and then moves on to a synthetic description of the main features of the outstanding artist’s model, derived from empirical research. Against this background, he presents his own concept of a pattern of creative attitude, which he considers worth promoting in the education of gifted children. The difficult dilemma of the lack of correspondence between outstanding works and the character of outstanding artists is illustrated with the example of two personal anti-models: the composer and murderer Gesualdo da Venosa, and the writer and denunciator Henryk Worcell. In the conclusion, the author suggests not to separate considerations about outstanding creativity from the qualities of the character of a given artist, and to treat these phenomena as an integral in the gifted education area. Lastly, the author formulates several questions for further research in this field.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest przedstawienie poważnego problemu pedagogiki zdolności, związanego ze stawianiem przed wychowankami określonych wzorów i wzorców wybitnego twórcy jako modelu rozwoju osobowego. W pierwszej części autor krótko opisuje różnice pomiędzy wzorem a wzorcem osobowym, ugruntowane w pedagogice i socjologii, a następnie przechodzi do syntetycznego opisu głównych cech wzoru wybitnego twórcy, wywiedzionego z badań empirycznych. Na tym tle przedstawia własną koncepcję wzorca postawy twórczej, godnego – jak sądzi – promowania w edukacji dzieci zdolnych. Trudny dylemat często spotykanego braku korespondencji pomiędzy wybitną twórczością a charakterem wybitnych twórców ilustruje na przykładzie dwóch antywzorów osobowych: kompozytora-mordercy Gesualda da Venosy oraz pisarza-donosiciela Henryka Worcella. W zakończeniu autor postuluje, by w edukacji osób zdolnych nie oddzielać rozważań o wybitnej twórczości od przymiotów charakteru danego twórcy i traktować te zjawiska jako integralny byt, a następnie formułuje kilka pytań do dalszych badań z tego zakresu.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecteminent creativityen
dc.subjectpersonal modelsen
dc.subjectcreative attitudeen
dc.subjectpedagogy of abilityen
dc.subjecttwórcy wybitnipl
dc.subjectwzory osobowepl
dc.subjectpostawy twórczepl
dc.subjectpedagogika zdolnościpl
dc.titleOutstanding Artists as Educational Models – the Dilemma of the Pedagogy of Abilitiesen
dc.title.alternativeWybitni twórcy jako wzory wychowawcze – dylemat pedagogiki zdolnościpl
dc.typeArticle
dc.page.number17-34
dc.referencesBoden M. A. (2004) The Creative Mind. Myths and Machanisms, London and New York, Routledge.en
dc.referencesBrower R. (1999) Crime and Creativity w: Encyclopedia of Creativity, M. A. Runco, S. R. Pritzker, (eds.), San Diego, Academic Press 1999, pp. 443–448.en
dc.referencesDacey J. C., Lennon K. H. (1998) Understanding Creativity. The Interplay of Biological, Psychological and Social Factor, San Francisco, Jossey-Bass.en
dc.referencesFeist G. (2010) The Function of Personality in Creativity: The Nature and Nurture of the Creative Personality in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 113–131.en
dc.referencesFeist G. (2017) Creativity in the Physical Sciences in: The Cambridge Handbook of Creativity Across Domains, J. C. Kaufman, V. P. Glaveanu, J. Baer (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 199–226.en
dc.referencesFeist G. (2019) The Function of Personality in Creativity: Updates on the Creative Personality in: The Cambridge Handbook of Creativity, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 353–374.en
dc.referencesGołaszewska M. (1973) Zarys estetyki. Problematyka, metody, teorie, Warszawa, PWN.en
dc.referencesGregorczyk T. (2021) Anna Gadt. Imperatyw wewnętrzny, „Jazz Forum”12, pp. 40–43.en
dc.referencesHoffman J., Ivcevic Z., Feist G. (2021) Personality, Emotions and Creativity in: Creativity. An Introduction, J. C. Kaufman, R. J. Sternberg (eds.), New York, Cambridge University Press, pp. 152–175.en
dc.referencesJohnson P. (2006) Creators: From Chaucer and Durer to Picasso and Disney, New York, HarperCollins Publishers Inc.en
dc.referencesKaczorowska K. (2008) Tadeusz Kurtyka, czyli Henryk Worcell – kelner, pisarz, agent, „Polska Gazeta Wrocławska”, 23.XII, https://dolnoslaskie.naszemiasto.pl/tadeusz-kurtyka-czyli-henryk-worcell-kelner-pisarz-agent/ar/c1-235321 [access: 17.12.22].en
dc.referencesKamiński A. (1972) Funkcje pedagogiki społecznej. Praca socjalna i kulturalna, Warszawa, PWN.en
dc.referencesKarpiński K. (2019) Tylko smutek jest piękny. Opowieść o Mieczysławie Koszu, Kraków, Wydawnictwo Literackie.en
dc.referencesKaufman J. C. (2016) Creativity 101, New York, Springer Publishing Company.en
dc.referencesKaufman S. B., Gregoire C. (2015) Wired to Create. Unraveling the mysteries of the creative mind, New York, Penguin Random House LLC.en
dc.referencesKitrasiewicz P. (2021) Polscy pisarze w cieniu Stalina, Łomianki, LTW.en
dc.referencesKlecel M. (2016) Pisarze pod specjalnym nadzorem, „Dodatek Historyczny IPN”, 26.XI, pp. 1–4.en
dc.referencesKłoskowska A. (1962) Wzory i modele w socjologicznych badaniach rodziny, „Studia Socjologiczne”, no. 2, pp. 35–55.en
dc.referencesKnowles J. (2013) Don Carlo Gesualdo: Musician Illustrious, Pacific Grove, Smashwords Edition.en
dc.referencesKnowles J. (2015) Gesualdo: Composer of the Twentieth Century in: Critical Music Historiography: Probing Canons, Ideologies and Institutions, V. Kurkela, M. Mantere (eds.) London, Routledge, pp. 239–251.en
dc.referencesKotarbiński T. (1957) Ideały in: idem, Wybór pism, volume 1, Warszawa, PWN.en
dc.referencesKrajewska K. (2007) Przypadek Henryka Worcella, „Pogranicza”, no. 4, pp. 50–59.en
dc.referencesLigarski S. (2008) Twórczy donosiciele, „Rzeczpospolita” 4.09.en
dc.referencesMarynowicz-Hetka E. (2006) Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, vol. 1, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 111–131.en
dc.referencesMasłoń K. (2008) Wybitne dokonania w sztuce delatorstwa, „Rzeczpospolita” 4.09.en
dc.referencesMasłoń K. (2018) Pisarze donosów, „Do Rzeczy”, no. 12.02, https://tygodnik.dorzeczy.pl/55882/2/pisarze-donosow.html [access: 17.01.22].en
dc.referencesMozart W. A. (2021) Wybór listów, eds. I. Dembowski, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesNęcka E. (2001) Psychologia twórczości, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesOssowska M. (2000) Etos rycerski i jego odmiany, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesPamuła M. (1987) Gesualdo da Venosa in: Encyklopedia muzyczna PWM, volume 3 (efg), E. Dziębowska (ed.), Kraków, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, pp. 286–288.en
dc.referencesPeterson J. (2018) 12 Rules for Life: An Antidote for Chaos, London, Penguin.en
dc.referencesPieprzyca M. (2019) Ikar. Legenda Mietka Kosza, Warszawa, Wydawnictwo Agora.en
dc.referencesPopek S. (2001) Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin, Wydawnictwo UMCS.en
dc.referencesPufal-Struzik I. (2006) Podmiotowe i społeczne warunki twórczej aktywności artystów, Kielce, Wydawnictwo Uczelniane Wszechnica Świętokrzyska.en
dc.referencesPufal-Struzik I. (2015) Jakie są główne cechy osobowości ludzi twórczych? in: Kreatywność. Pytania i odpowiedzi, I. Pufal-Struzik, Z. Okraj (eds.), Kielce, Uniwersytet J. Kochanowskiego, pp. 29–37.en
dc.referencesRunco M. A. (2014) Creativity. Theories and Themes: Research, Development and Practice, San Diego, Academic Press.en
dc.referencesSawyer R. K. (2012) Explaining Creativity. The Science of Human Innovation, New York, Oxford University Press.en
dc.referencesSiedlecka J. (2015) Biografie odtajnione. Z archiwów literackich bezpieki, Poznań, Zysk i S-ka.en
dc.referencesSimonton D. K. (2018) The Genius Checklist. Nine Paradoxical Tips on How You Can Become a Creative Genius, Cambridge, The MIT Press.en
dc.referencesStrzałecki A. (2003) Psychologia twórczości. Między tradycją a nowoczesnością, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe UKSW.en
dc.referencesSzmidt K. J. (1995) Przewodnik metodyczny dla nauczycieli. Porządek i przygoda. Lekcje twórczości, Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2001a) Szkice do pedagogiki twórczości, Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2001b) Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2003) Współczesne koncepcje wychowania do kreatywności i nauczania twórczości: Przegląd stanowisk polskich in: Dydaktyka twórczości: Koncepcje – problemy – rozwiązania, idem (ed.), Kraków, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, pp. 19–135.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2013a) Pedagogika twórczości, Sopot, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2013b) Pedagogika pozytywna: twórczość – zdolności – mądrość zespolone in: Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej, K. J. Szmidt, M. Modrzejewska-Świgulska (ed.), Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, pp. 13–41.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2019) ABC kreatywności. Kontynuacje, Warszawa, Difin.en
dc.referencesSzmidt K. J. (2021) Pytania o osobowość twórczą. W nawiązaniu do badań Profesor Ireny Pufal-Struzik in: Psychologiczne i edukacyjne konteksty transgresji, J. Mróz, R. E. Bernacka, K. Tsirigotis (eds.), Kielce, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, pp. 37–53.en
dc.referencesTokarz A. (2005) Dynamika procesu twórczego, Kraków, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesTrznadel J. (1986) Hańba domowa, Warszawa, Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWa.en
dc.referencesWade-Matthews M., Thomson W. (2007) Encyklopedia muzyki. Ilustrowana księga instrumentów muzycznych i wielkich kompozytorów, trans. B. Gutowska-Nowak et al., Warszawa, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.en
dc.referencesWysocka E. (2008) Wzór osobowy in: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, vol. 7, T. Pilch (ed.) Warszawa, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, pp. 628–639.en
dc.referencesZnaniecki F. (2001) Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesPaluch K. (2013) Włoski Dracula, https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/klasyka/wloski-dracula/jngsx9e (access: 16.05.2022).en
dc.referencesGembicki B. (n/a) Venosa da Carlo Gesualdo (1566–1613), https://muzykotekaszkolna.pl/wiedza/kompozytorzy/venosa-da-carlo-gesualdo-1566-1613/ (access: 16.05.2022).en
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.szmidt@now.uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.16.02
dc.relation.volume16


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0