3. Kultura i turystyka – wspólnie zyskać!
Przeglądaj według
"W dyskursie na temat turystyki kulturowej bardzo często poruszany
jest problem korzyści wynikających z rozwoju tej formy podróżowania.
Zarówno wśród naukowców, jak i praktyków dominuje przekonanie, że
niemal zawsze zyski przeważają nad kosztami. Z przyjazdu turystów
kulturowych profity może czerpać nie tylko branża turystyczna czy sektor
kultury, ale także cały region będący celem tego typu wojaży.
Problem polega więc nie na tym, czy turystyka kulturowa przynosi
korzyści, tylko jaka jest struktura beneficjentów – innymi słowy, kto
zyskuje na jej rozwoju. Sprawiedliwy (również w subiektywnej ocenie)
podział kosztów i zysków wydaje się być niezbędnym fundamentem
współdziałania firm turystycznych i instytucji kultury. Jakiekolwiek znaczące zachwianie proporcji pomiędzy nakładami a efektami szybko rodzi
rozczarowanie kooperacją, sprzyja odrzucaniu kolejnych propozycji
współpracy, a w skrajnych przypadkach może stać się źródłem wzajemnych pretensji czy wręcz zarzewiem otwartego konfliktu.
Dlatego konieczne jest rzetelne, obiektywne rozpoznanie rodzaju
i skali możliwych do osiągnięcia korzyści, tak by uniknąć nierealnych
oczekiwań obydwu stron, dotyczących np. wielkości popytu, spodziewanego poziomu dochodów czy zysków. Trzeba też mieć świadomość,
że dla branży turystycznej najważniejsze są efekty ekonomiczne (zysk).
Dla kultury zaś pierwszoplanowe pozostają korzyści pozaekonomiczne
(skuteczna realizacja misji, rozwój twórczości etc.), choć coraz częściej
sfera finansowa staje się równie istotna (konieczność dopełnienia
budżetu, zabezpieczenie dziedzictwa etc.). Z punktu widzenia zarządzających, obszarem kluczowym jest z kolei fakt, że napływ turystów daje
tzw. efekt mnożnikowy: pobudza przedsiębiorczość i zwiększa poziom
dochodów także w innych dziedzinach lokalnej gospodarki.
Oprócz szybko ujawniających się efektów, współpraca kultury i turystyki niesie z sobą również cały szereg trudniejszych do uchwycenia
długofalowych pożytków: szersze możliwości promocji, tworzenie pozytywnego wizerunku regionu (miasta), przyciąganie inwestycji zwiększających konkurencyjność obszaru, rozwój kreatywnej gospodarki.
Wskazane prawidłowości są dość dokładnie opisane w światowej
literaturze przedmiotu. Na zagraniczne publikacje często powołują się też
liczni współautorzy niniejszego opracowania. Przenoszenie na grunt
polski wyników badań w innych krajach nie zawsze jednak musi być
uzasadnione. Jak bowiem zauważył P. Zmyślony „skala korzyści jest
indywidualna dla miejsca i podmiotu, zależna od wielu czynników
wewnętrznych i zewnętrznych”.
Niestety, jak dotąd badania podstawowe nad ekonomicznymi i pozaekonomicznymi efektami rozwoju turystyki kulturowej w naszym kraju są
stosunkowo nieliczne. W najbliższej przyszłości wskazane byłoby więc
podjęcie projektów badawczych, które dowiodą, że również w Polsce na
mariażu kultury i turystyki można wspólnie zyskać".
Andrzej Stasiak [Wstęp redakcyjny]
Spis treści
- Piotr Zmyślony: Rachunek zysków bez strat: identyfikacja ekonomicznych korzyści ze współdziałania kultury z turystyką
- В. Ф. Кифяк: Роль культуры в формировании туристического спроса
- Marta Derek, Andrzej Kowalczyk: Turystyka kulturowa w świetle koncepcji klastra turystycznego
- Wacław Idziak: Wioska tematyczna w aspekcie ekonomicznym
- Joanna Kosmaczewska: Ginące zawody jako atrakcja turystyczna i pozarolnicze źródło zarobkowania mieszkańców obszarów wiejskich
- Nazar Kudla: Rola turystyki w zachowaniu dziedzictwa etnicznego górali ukraińskich na terenach chronionych
- Karolina Buczkowska: Turysta kulturowy – klient nietuzinkowy
- Armin Mikos von Rohrscheidt: Nowoczesne trasy miejskie jako forma prezentacji historii i kultury oraz oferta turystyczna
- Marta Wawrzyniak: Projekt szlaku Juliana Tuwima w Łodzi
- Tomasz Koralewski: Bitwa pod Gettysburgiem w 1863 roku jako przykład wykorzystania historii na potrzeby rozwoju produktu turystycznego
- Krzysztof Korzeń: Dolina Pałaców i Ogrodów – nowy produkt turystyczny oparty na dziedzictwie kulturowym Kotliny Jeleniogórskiej
- Magdalena Woźniczko, Dominik Orłowski: Winiarstwo jako narodowe dziedzictwo kultury i jego wykorzystanie w enoturystyce północnych Węgier
- Sylwia Dudek-Mańkowska, Katarzyna Duda-Gromada: Region winiarski Małopolskiego Przełomu Wisły jako produkt turystyczny
- Marek Nowacki: Kształtowanie ceny wstępu do atrakcji dziedzictwa
- Piotr Idziak: Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności
- Sebastian Wacięga: Lokalne muzeum jako inkubator produktów turystycznych
- Dominik Orłowski, Magdalena Woźniczko: Tradycyjne pożywienie ludowe jako element wzbogacający muzealną ofertę turystyczną Kujaw
- Sylwia Dudek-Mańkowska, Magdalena Fuhrmann: Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne
- Jolanta Ćwiklińska: Rola dziedzictwa kulturowego w kreowaniu wizerunku obszaru turystycznego
- Žuromskaitė, Brigita: „Wilno – Europejska Stolica Kultury 2009”. Cienie i blaski tytułu
- Joanna Orzechowska: Miasto subiektywnie – łódzkie podwórka przy ulicy Piotrkowskiej
- Zygmunt Kruczek, Bartłomiej Walas: Nowoczesne postrzeganie promocji kulturowych produktów turystycznych
Część 1. Ekonomiczne i społeczne aspekty współpracy kultury i turystyki
Część 2. Kultura jako część produktu turystycznego regionu
Część 3. Nowoczesne formy udostępniania obiektów i instytucji kultury dla turystyki
Część 4. Kreowanie wizerunku i promocja turystyczna na bazie dziedzictwa kulturowego
Najnowsze pozycje
-
Rachunek zysków bez strat: identyfikacja ekonomicznych korzyści ze współdziałania kultury z turystyką
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Роль культуры в формировании туристического спроса
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Turystyka kulturowa w świetle koncepcji klastra turystycznego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Wioska tematyczna w aspekcie ekonomicznym
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Ginące zawody jako atrakcja turystyczna i pozarolnicze źródło zarobkowania mieszkańców obszarów wiejskich
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Rola turystyki w zachowaniu dziedzictwa etnicznego górali ukraińskich na terenach chronionych
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Turysta kulturowy – klient nietuzinkowy
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Nowoczesne trasy miejskie jako forma prezentacji historii i kultury oraz oferta turystyczna
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Projekt szlaku Juliana Tuwima w Łodzi
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Bitwa pod Gettysburgiem w 1863 roku jako przykład wykorzystania historii na potrzeby rozwoju produktu turystycznego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Dolina Pałaców i Ogrodów – nowy produkt turystyczny oparty na dziedzictwie kulturowym Kotliny Jeleniogórskiej
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Winiarstwo jako narodowe dziedzictwo kultury i jego wykorzystanie w enoturystyce północnych Węgier
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Region winiarski Małopolskiego Przełomu Wisły jako produkt turystyczny
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Kształtowanie ceny wstępu do atrakcji dziedzictwa
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Konkurencyjność muzeów w gospodarce doznań i kreatywności
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Lokalne muzeum jako inkubator produktów turystycznych
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Tradycyjne pożywienie ludowe jako element wzbogacający muzealną ofertę turystyczną Kujaw
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkty turystyczne
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
Rola dziedzictwa kulturowego w kreowaniu wizerunku obszaru turystycznego
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009) -
„Wilno – Europejska Stolica Kultury 2009”. Cienie i blaski tytułu
(Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, 2009)